دانشگاه مجازی بهترین داروی ضد افسردگی - دانشگاه مجازی

افسردگی معمولا به حالتی اتلاق می شود که در آن ناراحتی در فرد به حدی افزایش یافته که انجام کارهای روزانه هم برای شخص مشکل می شود. امروزه افسردگی در جوامع مدرنیته بسیار شایع شده است و آمارها بیانگر آن هستند که از هر ۱۰ نفر ۵ نفر افسرده هستند.
در این آمار زنان دو برابر مردان احتمال درگیری با افسردگی را دارند. اما سوال اینجاست که آیا افسردگی درمان دارد و اگر بله چه درمان هایی برای افسردگی مفید است؟
تیم تک پزشک در این مطلب قصد دارد بهترین داروهای ضد افسردگی را به شما معرفی کند.

داروهای مناسب ضد افسردگی
برای کنترل افسردگی راه های مختلفی وجود دارد که در این بین برخی هم معتقد به استفاده از داروهای خوراکی برای درمان افسردگی هستند و برخی دیگر برای درمان آن معتقد به روش های دیگر غیر از درمان دارویی هستند.
اما سوال اینجاست که اگر ما بخواهیم افسردگی را با دارو کنترل کنیم کدام داروها برای ما بهتر هستند که در ادامه برای شما بهترین داروهای ضد افسردگی ذکر شده است:
سیتالوپرام:
بر اساس گفته ی سایت مدیسنت، سیتالوپرام در صدر جدول قرصهای ضد افسردگی قرار دارد. سیتالوپرام هم از دسته ی داروهای مهار کننده ی سروتونین یا همان SSRIs ها است که با سرترالین یک نحوه ی عملکرد دارند و به عنوان داروی ضد افسردگی شناخته می شود.
نحوه مصرف

این دارو حتما باید با تجویز پزشک متحصص استفاده شود.
شرایط مصرف سیتالوپرام به مانند سرترالین است و قبل یا بعد از غذا قابل مصرف است.
مقدار مصرف این قرص را حتما پزشک تحت شرایطی از جمله سن، سابقه ی خانوادگی و آزمایش های پزشکی تعیین می کند.
در هنگام مراجعه به پزشک تمام داروهایی که مصرف می کنید را باید گزارش دهید تا تداخل دارویی ایجاد نشود.
حداکثر میزان دوز مصرفی سیتالوپرام ۴۰ میلی‌گرم در روز است.
دوره ی اثر سیتالوپرام بر بدن ممکن است بین ۱ تا ۴ هفته طول بکشد. اگر بهبودی در شرایط خود احساس نمی‌کنید با پزشک خود تماس بگیرید.

همچنین ممکن است عوارضی مانند تغییر حالت روحی، سردرد، احساس خستگی، تغییر ساعت خواب و لرزش‌های شبیه شوک الکتریکی را تجربه کنید.
عوارض:
هنگامی که پزشک دارویی برای شما تجویز می کند مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. در ضمن بسیاری از افرادی که سیتالوپرام را مصرف کرده اند هیچ گاه با عوارض ان روبرو نشده اند.
اما مصرف سیتالوپرام هم ممکن است عوارضی داشته باشد که در زید تعدادی از آن ها را برای شما ذکر خواهیم کرد:
عوارض گوارشی:

تهوع
خشکی دهان
کاهش اشتها
یبوست

اعصاب مرکزی:

خواب آلودگی
ضعف
سردرد
زنگ زدن گوش
پریشانی
فراموشی
احساس لرزش
اختلال در خواب
احساس اضطراب
احساس برق گرفتگی
ضربان‌نامنظم
اختلال دید و خمیازه

پوست و وزن:

تغییر وزن ناگهانی
تعریق بیش از حد

تناسلی: اختلال عملکرد جنسی
عوارض خطرناک:

غش کردن
مدفوع تیره
استفراغ قهوه‌ای رنگ
تشنج
تورم و قرمزی چشم
گشادی مردمک چشم، اختلال دید مانند دیدن رنگین کمان در شب

اگر موارد بالا را تجربه کردید سریعا با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.
گاها و خیلی کم در بر خی از مردان مشکل نعوظ دردناک طولانی که ممکن است تا ساعت ها طول بکشد دیده شده است. اگر دچار این عارضه شدید مصرف دارو را قطع کنید و سریعا به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است مشکلات جدی دائمی ایجاد شود. لازم است
در برخی مواقع هم ممکن است بیمار دچار واکنشهای آلرزیک شود که باید سریعا با پزشک خود در میان بگذارد. این واکنش ها میتوانند به شکل زیر باشند.

علائم پوستی
خارش
تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)
گیجی شدید
اختلال تنفسی

همچنین بخوانید: قرص فلوکستین ۲۰ چیست؟

سرترالین:
این دارو از خانواده ی داروهای مهارکننده ی سروتونین یا همان SSRIs ها است که برای مشکلاتی گسترده ای همچون افسردگی، ترس، وسواس های فکری و اختلالات اضطرابی استفاده می شود.
افسردگی و حملات ترس(panic disorder) عموماً بدون علت مشخصی در افراد بروز می کنند یا در اثر مشکلات ارتباطی،ضربه ی روحی یا یک بیماری رخ می دهد.
سرترالین و داروهای هم خانواده ی آن سطح سروتونین را در فضای بین نورون ها افزایش می دهند. این کار کمک شایانی به رفع علائم افسردگی میکند. همچنین مصرف دوره ای سرترالین سبب کاهش میل جنسی می شود و از این رو در درمان زودانزالی هم کاربرد دارد.
نحوه ی مصرف:
اشکال این دارو در بازار به صورت قرص و کپسول های خوراکی ۱۰۰ و ۵۰ گرم است.نحوه ی مصرف داروهای هم خانواده ی سرترالین با توجه به تاثیر آن ها بر سیستم عصبی باید شامل یک دوره ی مصرف مشخص و تحت نظر پزشک باشد.
اگر در چند هفته ی اول شروع درمان تغییراتی را حس نکردید به ادامه ی درمان باید ادامه دهید تا طبق نظر پزشک درمان ادامه یابد.
به هیچ وجه دارو را به یک باره قطع نکنید زیرا ممکن است عوارضی برای شما از جمله حمله ی تشنجی داشته باشد و فقط با نظر پزشک مصرف دارو باید قطع شود.ممکن است پزشک دوز مصرف دارو را از کم به زیاد شروع کند تا عوارض احتمالی را تا حد امکان کاهش دهد.اگر مقدار مصرفی مدنظر پزشک برای هر روز یک عدد باشد ساعت مصرف آن اهمیت چندانی ندارد. اما توصیه می شود که زمان مشخصی را برای مصرف آن در هر روز انتخاب کنید و معمولا بهترین زمان مصرف عصرها است.مصرف این دارو با غذا بلا مانع است و می توانید قبل و یا بعد از غذا آن را مصرف کنید.اگر یک نوبت مصرف دارو را فراموش کرده اید بلافاصله دارو را مصرف نمایید. اما از مصرف دو قرص در یک وعده جدا خودداری کنید.
سرترالین با ولبان تداخل دارویی دارد. در صورتی که به تشخیص پزشک لازم است این دو دارو را با هم با حداقل دوز استفاده کنید.
عوارض مصرف:
عوارض سرترالین میتواند در بخش های مختلفی و از فردی به فرد دیگر فرق داشته باشد و در زیر تعدادی از این عوارض برای شما آورده شده است:
عوارض گوارشی:

تهوع
سوء هاضمه
خشکی دهان
کاهش اشتها
یبوست یا اسهال خصوصا در ابتدای مصرف سرترالین

شایع می باشد که با مصرف وعده های غذایی ساده و سبک و مصرف آب به مقدار کافی می توان شدت آنها را کاهش داد. برای رفع خشکی دهان هم از ادامس و یا آبنباتهای بدون قند می شود استفاده کرد.
اعصاب مرکزی:

خواب آلودگی
ضعف و خستگی از رانندگی و انجام کارهایی که نیاز به احتیاط و تمرکز دارند خودداری نمایید .
سردرد
زنگ زدن گوش
پریشانی
فراموشی
احساس لرزش
اختلال در خواب
احساس اضطراب
احساس گزگز انگشتان
زنگ زدن گوش
ضربان‌نامنظم

برای سردرد احتمالی ناشی از مصرف این دارو از داروساز خود درمورد داروی ضددرد مناسب سوال بفرمایید.
پوست و وزن:

تغییر وزن ناگهانی
تعریق بیش از حد
آبریزش بینی یا خارش

ادراری ـ تناسلی: اختلال عملکرد جنسی

همچنین بخوانید: بهترین داروهای خواب آور

فلوکستین:
فلوکستین یا پروزاک یک داروی ضدافسردگی مهارکننده باز جذب سروتونین (SSRI) است. سروتونین ماده‌ای در بدن است که کاهش آن سبب عدم تعادل روانی، علائم افسردگی، خواب‌آلودگی، نگرانی می‌شود.
در حقیقت با مصرف پروزاک، میزان این ماده در بدن افزایش یافته و سبب بهبود علائم افسردگی و اضطراب می‌شود. این دارو به شکل کپسول‌های ۱۰ و ۲۰ میلی گرمی در بازار رایج است و برای درمان بیماری‌های افسردگی، اضطراب و وسواس جبری تجویز می‌شود.
فلوکستین غیر از کاربرد اصلی یعنی درمان افسردگی و اضطراب، در درمان برخی دیگر از اختلالات از جمله برخی اختلالات خوردن (پراشتهایی عصبی)، سندروم پیش از قاعدگی، حملات ترس (حملات غیرقابل پیش‌بینی و ناگهانی ترس و نگرانی شدید)، درمان مشکلات جنسی، اختلالات خواب و برخی دیگر از اختلالات نیز کاربرد داشته و براساس بررسی و نظر پزشک تجویز می‌شود.
پروزاک نیز مانند بسیاری دیگر از داروهای مشابه، پس از مدتی مصرف تاثیر خود را نشان خواهد داد و فرد نمی‌تواند بلافاصله پس از مصرف، انتظار بهبود حالات خود را داشته باشد.
به علاوه قطع ناگهانی و خودسرانه فلوکستین نیز به هیچ وجه مورد قبول نیست. در حقیقت قطع خودسرانه دارو همان‌قدر می‌تواند عوارض داشته باشد که مصرف خودسرانه آن.
بنابراین با توجه به مکانیسم عمل، شرایط هر بیمار، سابقه خانوادگی و تاثیراتی که این دارو می‌تواند داشته باشد حتما باید با تجویز پزشک و تا مدت زمان تعیین شده از این دارو استفاده کرد.
نحوه مصرف:
دوز مصرف با توجه به وضعیت هر بیمار متغیر و خاص همان بیمار است. معمولا قرص‌های فلوکستین که در ایران وجود دارد ۱۰ و ۲۰ میلی‌گرم بوده که معمولا درمان با ۱۰ میلی گرم آغاز شده و پس از طی مدتی با توجه به نیاز بیمار یا پاسخ او نسبت به فلوکستین می‌توان آن را افزایش داد.
عوارض:
عوارض فلوکستین میتواند در بخش های مختلفی و از فردی به فرد دیگر فرق داشته باشد و در زیر تعدادی از این عوارض برای شما آورده شده است:
اعصاب مرکزی:

سردرد و سرگیجه
عصبانیت
بی‌خوابی
اضطراب
لرزش
خستگی

پوست:

تعریق
خارش و راش پوستی

دستگاه گوارش:

اسهال و استفراغ
خشکی دهان
بی‌اشتهایی
سوء هاضمه
یبوست
درد شکم و نفخ

ادراری ـ تناسلی: اختلال عملکرد جنسی
عضلانی اسکلتی:

درد عضله
کاهش وزن
عدم تعادل
افزایش افکار و میل به خودکشی

نورتریپتیلین
نورتريپتيلين دارویی از شاخه ی داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای است و معمولا هم برای درمان افسردگی و هم برای دردهای عصبی و همچنین شب ادراری کودکان استفاده می شود.
داروهایی مانند نورتریپتیلین برای برطرف نمودن و از بین بردن علائم افسردگی استفاده دارند که میتوانند مانند کم خوابی و کمبود اشتها باشد.
نحوه ی عملکرد این دارو در بدن به این صورت است که با بالا بردن سطح ناقل های شیمیایی فعال در مغز که به عنوان پیام رسان عصبی شناخته می شوند، علائم افسردگی را از بین می برند.
نورتریپتیلین به صورت قرص های ۱۰ و ۲۵ میلی گرمی و معمولا در بسته های ۱۰۰ عددی عرضه می گردد.
نحوه مصرف

مقدار و نحوه ی مصرف این دارو برای هر بیمار متفاوت است و از طرف دکتر معالج باید در نظر گرفته شود، اما معمولا به صورت سه یا چهار نوبت در روز و یا فقط یک نوبت تجویز می گردد.
در صورت تجویز یک وعده ای در روز بهترین زمان مصرف آن قبل از خواب می باشد.
در بیشتر مواقع پزشک معالج برای جلوگیری از بروز عوارض احتمالی دارو را با دوز کم شروع می کند.
این دارو با غذا تداخلی ندارد و میتوانید آن را قبل یا بعد از غذا مصرف نمایید.
در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف، دقیقا پس از یادآوری آن را مصرف کنید و به هیچ دوز مصرفی در یک دوره را دو برابر نکنید.

عوارض
با وجود آنکه خشکی دهان شایع ترین عارضه ی مصرف این دارو است اما باید بدانید که عوارض احتمالی دیگری هم برای مصرف نورتریپتیلینن گزارش شده است که به شرح زیر هستند:

خشكي دهان
خواب آلودگي
تاري ديد
يبوست
تهوع
اشكال در ادراري‌كردن
عوارض قلبي- عروقي
تداخل در فعاليت‌ جنسي
تغييرات قند و خون
افزايش‌اشتها

همچنین بخوانید: قرص ضدافسردگی و لاغری

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 458 views بار دسته بندی : داروها تاريخ : 20 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها