دانشگاه مجازی علت درد واژن - دانشگاه مجازی

علت درد واژن
مشکلاتی که درد واژن ایجاد می کند می تواند تاثیر زیادی بر زندگی شخصی، زناشویی، جنسی و سلامت باروری خانم ها داشته باشد. پس ادامه پیدا کردن مشکلات واژن، باعث استرس یا ایجاد مشکل در روابط زناشویی شما می شود و می تواند بر اعتماد به نفس شما تاثیر منفی بگذارد.
یکی از مهمترین ارگانهای هر خانمی، دستگاه تناسلی او است، که اگر دچار مشکل شود، می تواند بر جنبه های مختلف زندگی زن تاثیر بگذارد. درد واژن می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که در این از تک پزشک آن را مطلب بررسی می کنیم.

واژن چیست؟
واژن یک کانال عضلانی است که از فرج (اندام تناسلی خارجی زنان) تا گردنه رحم امتداد دارد. این کانال همان کانال عبور جنین و خون قاعدگی است که در واقع مانند راهی برای خروج مواد ترشحی رحم به خارج از بدن می باشد.
دستگاه تولید مثل خانم ها هم اجزای مختلفی دارد که هر کدام از این اجزا وظیفه ای خاص دارند و نقش مهمی در کارکرد صحیح این سیستم ایفا می کنند، مانند:

این ارگان ها هر کدام با کمک عضلات مخصوصی در جای خود قرار گرفته اند. درد در بخش های مختلف این سیستم، دلایل متعددی دارد. در میان این دردها، درد واژن بسیار معمول است و تقریبا تمام زنان و در تمام سنین آن را یک بار تجربه می کنند. بنابراین لازم است تا اطلاعات بیشتری در مورد علائم، علل، تشخیص و درمان درد واژن داشته باشید.
همچنین بخوانید: تمامی اجزای دستگاه تناسلی زنان

علائم و نشانه‌های مشکلات واژن
در موارد زیر حتماً با پزشکتان مشورت کنید:

تغییر در رنگ، بو و میزان ترشحات واژن، مخصوصاً وقتی همراه با تب باشد.
قرمز شدن واژن، خارش و ناراحتی در این ناحیه
خونریزی واژن بین دوره‌های ماهیانه، پس از رابطه‌جنسی و بعد از یائسگی
توده یا برآمدگی در واژن
حس فشار یا سنگینی در ناحیه واژن

بعد از هر بار سوزش و ترشح واژن نیاز به رفتن نزد پزشک نیست، به‌ویژه اگر در گذشته عفونت قارچی واژن برایتان تشخیص داده شده باشد. اما اگر از داروهای بدون نسخه استفاده کردید و علائمتان برطرف نشد، حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

درد واژن چیست؟
درد واژن میتواند به صورت اسپاسم حس شود یا به صورت درد یا خارش و سوزش همراه با ترشحات واژن یا حتی بدون ترشح باشد.
این درد می تواند ثابت یا متناوب باشد و ممکن است برای چند روز یا چند سال طول بکشد. این درد، در میان زنان در همه سنین شیوع دارد و علت دقیق بعضی از این دردها هنوز دقیقا مشخص نشده است.

علل درد واژن چیست؟
درد واژن میتواند دلایل زیادی داشته باشد و در ادامه تک پزشک، به علت شایع درد و ناراحتی در واژن اشاره خواهد کرد:

عفونت های قارچی و باکتریایی:

این عفونت ها منجر به سوزش واژن، ترشحات واژن با رنگ، بو وغلظت مختلف و همچنین درد واژن می شود.

بیماری های مقاربتی:

این بیماری ها توسط گونه تریکومونا، کلامیدیا و سوزاک رخ می دهد. عفونت های ناشی از این حالات منجر به دفع ادرار دردناک، خارش واژن و ترشحات می شود.

سرطان:

اگرچه اغلب سرطان در مراحل ابتدایی درد ندارد اما باید در صورت دردهای لگنی یا دردهای مرتبط با اندام جنسی و درد هنگام نزدیکی از نظر احتمال وجود سرطان ارزیابی شوید.
عفونت یا زخم دهانه رحم:
این التهاب در منطقه دهانه رحم رخ می دهد و می تواند درد واژن و همچنین درد در منطقه لگن همراه با ترشح خونی ایجاد کند.

وجود جسم خارجی در واژن

این مشکل ممکن است بیشتر در کودکان اتفاق بیفتد. وجود جسمی خارجی در واژن ممکن است با درد و ترشح و یا گاهی خونریزی همراه باشد.

یائسگی

در یائسگی به علت کم شدن هورمون های زنانه، تغییراتی در بافت واژن ایجاد میشود که ممکن است باعث درد و ناراحتی فرد گردد. مثلا واژن نازک و خشک میشود و به این علت رابطه جنسی ممکن است دردناک باشد.

کیست و فیبروم

گاهی ممکن است همراه با درد در قسمت های مختلف اندام تناسلی باشد.

بارداری

خانومها در بارداری خصوصا در سه ماهه سوم ممکن است درد در ناحیه واژن را تجربه کنند، همچنین این درد ممکن است در بقیه نواحی اندام تناسلی هم پیش آید.
علاوه بر این، عوامل دیگری از قبیل ژنتیک، تغییرات هورمونی، آسیب های عصبی و عمل جراحی دستگاه تناسلی ممکن است باعث ایجاد درد واژن شوند. هم چنین، در مواردی گزارش شده است که منشا اصلی این درد ها علل روحی و روانی بوده است.
درد واژن همچنین می تواند ناشی از یک بیماری به نام دیسپارونیا باشد. این یک واژه پزشکی برای مقاربت دردناک است. این درد می تواند ناشی از روانکاری ناکافی در طی رابطه جنسی به خاطر تغییرات هورمونی و یا عدم تحریک جنسی باشد.
یک جراح و متخصص زنان و زایمان، در مورد علت درد واژن می گوید: ” علل درد واژن متفاوت است اما از شایعترین علل آن می توان به عفونتهای واژن یا واژینیت اشاره کرد‌.
عفونتهای دستگاه ادراری و مثانه نیز می تواند با انتشار درد به ناحیه تناسلی باعث احساس درد در واژن شود. “
همچنین بخوانید: زنان حین رابطه ی جنسی چه جراحاتی می بینند؟

تشخیص درد واژن
در صورت مراجعه به پزشک یا ماما برای درد واژن، آنها برای تشخیص علل احتمالی درد معاینه لگنی را انجام میدهند و در مراحل بعد برای تشخیص از تست های تشخیصی زیر کمک میگیرند:

کولونوسکوپی برای بررسی روده
MRI یا سی تی اسکن
سونوگرافی از منطقه لگن
آزمون های لازم برای تشخیص سرطان مثل پاپ اسمیر
سیستوسکوپی که در آن با استفاده از یک دوربین کوچک تا پیشابراه و مثانه بررسی می شود.
آزمایش باریوم که با قرار دادن ماده ای به نام باریم در راست روده عکس اشعه ایکس گرفته می شود.

درمان درد واژن
برای تسکین درد واژن، پزشک سعی میکند علت اصلی آن را درمان کند. پزشک روشی چند مرحله ای را تجویز می کند، به عنوان مثال، ممکن است از بیهوشی موضعی یا داروهای خوراکی استفاده کند. در موارد نادر، ممکن است جراحی توصیه شود.

دارو درمانی:

اگر عفونت باکتریایی یا قارچی داشته باشید، پزشک آنتی بیوتیک یا داروهای ضد قارچی را برای درمان آن تجویز می کند. باید تمام قرص تجویز شده را مصرف کنید؛ حتی اگر علائم شما قبل از اینکه دوره درمان به پایان برساند برطرف شود.
این کار احتمال بازگشت عفونت را کاهش میدهد. پزشک ممکن است از پماد موضعی مانند لیدوکائین استفاده کند. آنها می توانند ناحیه واژن را با پماد بی حس کنند و این کار می تواند به کاهش ناراحتی یا درد در طول مقاربت کمک کند.
کرم های استروئیدی موضعی همچنین ممکن است باعث کاهش تحریک، تورم و سوزش شوند. داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای یا ضد قارچ ها همچنین می تواند باعث کاهش درد مزمن شود.

مشاوره و روان درمانی:

گاهی دردها بعد ازمدتی از بین میروند ولی گاهی متاسفانه بدون یافتن علت خاصی ممکن است برای مدت طولانی ادامه داشته باشد. در این موارد میتوان از یک روانپزشک نیز برای بهبودی بیشتر کمک گرفت.

جراحی:

برای از بین بردن بعضی از علتها که باعث درد واژن می شوند، باید جراحی را به کار برد مثلا در مواردی که براثر افزایش سن و یا زایمانهای سخت بیمار دچار افتادگی های شدید شده است.
در موارد نادر، پزشک ممکن است تزریق بیهوشی یا مسدودکننده های عصبی را توصیه کند، که برای بی حس کردن مهبل (واژن) استفاده می شود. همچنین ممکن است جراحی را برای درمان ولوودینیا، ولوو vestibulitis و یا سرطان دهانه رحم توصیه کنند.

بیوفیدبک:

بسیاری از دردها در مهبل (واژن) به دلیل انقباض عضلات ایجاد می شود. از این رو درمان بیوفیدبک می توان با استراحت این عضلات، به کاهش درد کمک کند.

لوسیون های واژن:

لوسیون هایی وجود دارند که می توانید آن را در طول رابطه جنسی و با به صورت موضعی برای کاهش علایم استفاده کرد، خصوصا در مواردی که خشکی واژن آزاردهنده باشد.

تمرینات کگل:

گاهی میتوان با تقویت عضلات کف لگن از ایجاد درد جلوگیری کرد. بهترین ورزش برای این منظور انجام تمرینات کگل به صورت مداوم و منظم است.

مراقبت در منزل

برخی از درمان های خانگی و داروهای بدون نسخه ممکن است به کاهش درد واژن کمک کند. به عنوان مثال، استفاده از پد عنبر سائل روی ناحیه واژن ممکن است تحریک را تسکین دهد.
میتوانید این پدها را از داروخانه خریداری کنید. همچنین می توانید از پدهای پنبه قرار گرفته در عنبر سائل استفاده کنید.

برای از بین بردن درد بعد از ادرار کردن، می توانید محل را خوب بشویید و از آب ولرم بر روی واژن استفاده کنید.
برای از بین بردن یا جلوگیری از درد ناشی از رابطه جنسی، می توانید از روان کننده (لوبرکینت) در طول مقاربت جنسی استفاده کنید.
برای کاهش خارش واژن، داروهای آنتی هیستامین ممکن است کمک کنند.

درمان های جایگزین

اگر درد واژن شما ناشی از عفونت مزمن ادراری (UTIs) باشد، مصرف مکمل های کلسیم سیترات می تواند به کاهش علائم دستگاه ادراری که موجب درد واژن می شود کمک کند.
اجتناب از غذاهایی که حاوی اگزالات هستند نیز می توانند از پیشگیری از UTI ها موثر باشند. این غذاها شامل:

بامیه
ریواس
مغز گندم
بادام
بادام زمینی
پسته

اما قبل از مصرف هر مکمل یا تغییر رژیم غذایی، با پزشک خود صحبت کنید.

پیشگیری از درد ناحیه تناسلی
همان طور که گفته شد، علل زیادی منجر به ایجاد درد واژن میشوند و طبیعی است که ما نمیتوانیم جلوی همه آنها را بگیریم اما میتوان با رعایت چندین نکته به سلامت واژن کمک کنیم تا کمتر دچار مشکلات مربوط به آن شویم.

رابطه جنسی  صحیح

نداشتن رابطه‌جنسی محافظت‌نشده به علت شانس بالای ابتلا به بیماریهای مقاربتی یبسیار مهم است. رابطه‌جنسی آرام و نرمال داشته باشید، زیرا روابط شدید باعث آسیب رسیدن به ناحیه لگن شده و می‌تواند موجب آسیب واژن شود.

راه های پیشگیری ناصحیح

استفاده مداوم از محصولات انتی باکتریال مخصوص ناحیه تناسلی را کنار بگذارید. محصولات ضدبارداری مثل اسپرم‌کش‌ها و رینگ‌های واژن، اسفنج یا دیافراگم هم ممکن است موجب آسیب واژن شوند.

ورزش

ورزش را فراموش نکنید. ورزش هم میتواند عضلات شما را قوی کند و هم با تاثیر مثبت روی روحیه شما به داشتن رابطه جنسی بهتر و واژن سالمتر کمک میکند.
ورزش کگل نه تنها میتواند یک عامل جلوگیری کننده باشد ،بلکه به عنوان درمان نیز میتواند کمک کننده باشد.
ورزشهایی مثل دوچرخه سواری یا سوار کاری در طولانی مدت ممکن است باعث آسیب به قسمت بیرونی اندام تناسلی شود.

دیگر توصیه ها

همیشه از لباس زیر نخی و آزاد استفاده کنید و از پوشیدن شلوارهای تنگ به مدت طولانی پرهیز کنید.
اضطراب و افسردگی می‌تواند با پایین بودن سطح انگیختگی جنسی در ارتباط باشد و موجب ناراحتی یا درد در زمان رابطه‌جنسی شود.

همچنین بخوانید: باد واژن چیست و چگونه درمان می شود؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 355 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 11 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها