دانشگاه مجازی آلبالو چه خواص و چه مضراتی دارد؟ - دانشگاه مجازی

خواص و مضرات آلبالو
آلبالو میوه قرمز رنگ و خوش طعمی است که تمام قسمت های این میوه (هسته، دم، برگ و ساقه) در طب و صنعت کاربرد دارد.
این موضوع سبب شده است تا این میوه ی فصلی نه تنها در فصل تابستان که استفاده ی عمومی دارد، در تمامی فصول دیگر به عنوان میوه ای برای ساخت ترکیبات و داروهای مختلف هم استفاده شود.
در این مطلب از تک پزشک، نگاهی می اندازیم به خواص آلبالو میوه خوشمزه تابستانی.

خواص درمانی آلبالو
طبیعتا همچنین میوه ی بسیار پرکاربردی خواص زیادی برای تمامی قسمت های بدن دارد که باید با آن ها آشنا شد. از این رو در ادامه تک پزشک برای شما به تفکیک به این موضوع پرداخته است:

آلبالو و دستگاه گوارش

میوه ی آلبابو شاید بیشترین تاثیری را که در بدن ما دارد بر دستگاه گوارش است و این موضوع سبب شده است تا کسانی که مشکلات گوارشی دارند بیشتر از آلبالو استفاده کنند. خواص این میوه برای دستگاه گوارش شامل:

اشتها آوری بسیار خوب و از بین برنده ی عطش (مخصوصا به شکل شربت البالو)
درمان سوء هاضمه و اثر ملین (روان کننده)
بهبود نارسایی های کلیوی با استمرار در مصرف چند روزه
ضدعفونی و سم زدایی روده

آلبالو و سلامت قلب و ارگانهای حیاتی بدن

کسانی که بیماری قلبی دارند چون آلبالو ادرارآور است، پتاسیم آن از باقیماندن نمک در عروق جلوگیری می‌کند و به صورت ادرار آن را خارج می‌کند و در نتیجه به قلب کمک می‌کند.
باید بدانید که این میوه ی ترش مزه خواص زیادی هم برای قلب و جلوگیری از ابتلا به دیابت دارد. خواص آلبالو برای سیستم ایمنی و قلب فرد شامل:

درمان رماتیسم، تصلب شرایین، ‌نقرس
درمان پیوره دندان
از بین برنده چربی شکمی

خواص آلبالو در طب سنتی

خواص آلبالو در علم پزشکی کاملا مشهود و ثابت شده است، اما برای آن دسته از کسانی که دوست دارند دیدگاه طب سنتی را هم درباره ی این میوه ی پرطرفدار بدانند باید باید گفت که:

مصرف آلبالو برای گرم مزاجان سودمند است.
شربت یا مربای آلبالو در معالجه التهاب و ورم کلیه مؤثر است.
آلبالو برای رفع حرارت و تشنگی و غلظت خون و صفرا مفید است.
آلبالو ضد مواد صفراوی، ضد حالت تهوع و ضد سنگ کلیه است.
ضماد و مرهم آلبالو برای باز شدن رنگ رخسار و چهره مؤثر و مفید است.

طراوت پوست

مصرف یک لیوان آب آلبالوی بدون قند در صبح به خواب بهتر در شب کمک می‌کند و این موضوع سبب خواهد شد که در طولانی مدت پوست بسیار با طراوتی داشته باشید.
این میوه حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ای ملاتونین است و وجود هورمون ملاتونین نیز برای داشتن یک خواب آرامش بخش ضروری است.

زیبایی و طراوت پوست را تضمین می کند.
مناسب برای درمان خارش پوستی
تصفیه خون و در نتیجه پوست بسیار روشن تر

دیگر خواص آلبالو

همچنین نوشیدن آب آلبالو پس از ورزش کردن می‌تواند درد حاصل از کشیدگی ماهیچه‌ها را تسکین دهد. خواص آلبالو و گیلاس مانند هم است و مصرف آن اعصاب را آرامش می دهد، ولی در هر حال نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.
همچنین بخوانید: خواص گیلاس در بارداری

ارزش غذایی آلبالو
ارزش غذایی آلبالو زیاد نیست و صد گرم آلبالو فقط ۷۰ کالری دارد. آلبالو دارای ویتامین آ، ویتامین ب و ث است.
املاح معدنی آلبالو عبارت است از:

آهن
کلسیم
فسفر
کلر
گوگرد
منیزیم
سدیم
پتاسیم
مس
روی
منگنز و کوبالت.

مصرف مقادیر متعادل آلبالو و گیلاس در دوره بارداری مفید بوده و مشکلی برای مادران باردار ایجاد نمیکند ولی بی خطر بودن دم آلبالو و مصارف دیگر از این میوه به اثبات نرسیده است، پس باید در بارداری با احتیاط مصرف شود.
مصرف آلبالو برای دیابت
کسانی که دیابت دارند می‌توانند به حد اعتدال آلبالو بخورند، زیرا قند آلبالو از نوع لولوز است و این قند را بیماران دیابتیک می‌توانند جذب کنند.
نتایج یک بررسی نشان می دهد که: مصرف آب آلبالو، به بهبود عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می کند.
مصرف آلبالو، چربی خون، قند خون و فشارهای اکسیداتیو را که از عوامل اصلی بروز بیماری دیابت است، کاهش می دهد.
مصرف آلبالو در شیردهی
آلبالو از جمله میوه های تابستانی است که نفاخ بوده و در مواردی که تولید نفخ می کنند وارد شیر میشوند و باعث دل درد نوزاد و نفخ شیرخوار خواهند شد.
برای رفع این مشکل می توان پس از مصرف میوه عرق نعناع خورد. البته عرق نعناع باید زمانی خورده شود که ترکیباتی که تولید نفخ می کنند، هنوز وارد شیر نشده باشند.
بهترین زمان و نحوه مصرف آلبالو
وقتی آلبالو خوردید روی آن آب نخورید، مایعات به طور کلی روی میوه‌ها آن را «باد کرده» می‌کند و این وضع برای دستگاه هاضمه خطرات جدی در بر دارد.
در فاصله غذاهای اصلی می‌توانید آلبالو را بخورید زیرا خیلی زود هضم می‌شود.
یک مرتبه مقدار زیادی آلبالو نخورید، بلکه به مقدار کم بخورید و در موقع خوردن هم خوب آن را بجوید.

نکات مهم در انتخاب آلبالو
آلبالویی برای خوردن خوب است که رسیده و تازه باشد و علامت رسیدگی آن رنگ آن است که کاملا قرمز و درخشان باشد.
از آلبالویی که رنگ آن کاملا قرمز نشده است و دارای گوشتی سفت است دوری کنید زیرا مصرف آن سوء‌هضم می‌آورد و کار روده‌ها را مختل می‌کند.
آلبالو وقتی تیره‌رنگ است و دارای لکه‌‌های قهوه‌ای است کهنه شده و رو به فساد گذاشته است.
گاهی میوه‌فروشان برای اینکه آلبالو را خوش‌منظره سازند، به آن آب می‌زنند این کار زود آلبالو را خراب می‌کند و آماده می‌سازد که زودتر فاسد شود.

مضرات آلبالو
همانگونه که هر میوه دارای خواص بینظیری است، به طبع در کنار آن مضراتی هم دارد که ممکن است برای برخی افراد به خصوص بروز کند.
برای مثال بیماران کلیوی باید در مصرف آلبالو بسیار احتیاط کنند.این افراد باید از یک رژیم غذایی کم‌ پتاسیم پیروی کنند، از این رو توصیه می‌شود در مصرف میوه‌هایی مانند آلبالو جانب احتیاط را رعایت کنند و از زیاده‌روی در خوردن این میوه بپرهیزند.
کسانی که ورم روده دارند چون آلبالو ترش است و سلولز دارد دیر هضم می‌شود.
برای کسانی که مشکلات معده و روده دارند، می‌توانند آلبالوی پخته را به صورت کمپوت یا مربا مصرف کنند. البته در این موارد آلبالو چون پخته می‌شود، قسمتی از مواد حیاتی خصوصا ویتامین‌های خود را از دست می‌دهد ولی به آسانی هضم می‌شود.
بهترین زمان مصرف و نوع آلبالو برای این افراد، صبح ناشتا به مقدار کم آن هم به شرطی که میوه کاملا رسیده باشد.
اشخاصی که اضافه وزن و یا چاقی دارند، نباید آلبالو را به عنوان دسر یا غذای اضافی علاوه بر غذاهای مخصوص رژیم خود مصرف کنند. ولی به عنوان یک غذای اصلی می‌توانند آلبالو مصرف نمایند زیرا آلبالو دارای کالری کمی است و اشتهای کاذب را خفه می‌کند.
هشدار مهم در مصرف آلبالو
هسته آلبالو تلخ مزه است و حاوی ماده سمی است. بنابراین باید از مصرف آن اجتناب کرد و یا دقت کرد که ضمن آبگیری وارد آب میوه نشود.
باتوجه به حساس بودن دستگاه گوارش کودکان، مصرف میوه‌های ملین مانند گیلاس و آلبالو برای کودکان زیر ۳ سال خطر ایجاد اسهال را ایجاد می‌کند.
از سوی دیگر به دلیل آن‌که برخی از این میوه‌ها به صورت کال و نارس و زودهنگام چیده می‌شوند و هنوز اثرات سموم بر روی آنها وجود دارد، هضم آن توسط دستگاه گوارش کودک مشکل بوده و می‌تواند موجب مسمومیت شود.
خوب است بدانید با رشد بیشتر میوه و حرارت خورشید و شستشوی تدریجی سم با آب بارندگی و آبیاری، سطح تماس سم با میوه کمتر و هضم آن بهتر می‌شود.

مصارف دیگر آلبالو
این میوه به آن اندازه خواص دارد که نه تنها قسمت گوشتی آن بلکه دیگر اجزای آن هم دارای خواص بی نظیری است که در ادامه برای شما آورده شده است:
دم آلبالو:
جوشانده دم آلبالو بی‌اندازه ادرارآور است و کسانی که به حبس‌البول یا اختلال کلیه و یا مثانه مبتلا هستند، باید آن را مصرف کنند.
روش تهیه جوشانده ی دم آلبالو
برای تهیه این جوشانده باید ۳۰ گرم دم آلبالو را که خشک کرده‌اید در یک لیتر آب ۱۰ دقیقه بجوشانید و بعد آن را مصرف کنید. در طب جدید هم جوشانده دم آلبالو در مواردی که بخواهند خروج ادرار را زیادتر کنند، مصرف می‌شود.
روش تهیه دم کرده ی دم آلبالو
همچنین مصرف جوشانده ۳۰ گرم دم کرده دم آلبالو برای افرادی که دچار بیماری های کلیه و مثانه هستند مفید است، دم آلبالو را به مدت ۱۲ ساعت در آب سرد خیس نموده سپس در یک لیتر اب اضافه کرده و می جوشانند و صبح و ظهر و شب یک لیوان از جوشانده را می خورند.

هسته ی آلبالو

هسته آلبالو ضداسهال و قابض خوبی بوده و ضد فشار خون نیز است.
مغز هسته آلبالو را می‌کوبند و از آن روغن مایعی می‌‌گیرند که قرن‌هاست با موفقیت رماتیسم را شفا می‌بخشد.

مصرف مربای آلبالو و آلبالو در غذا
با آنکه تاکید همه متخصصان تغذیه بر این است که میوه‌ها به صورت تازه مصرف شوند و از آنها در تهیه مربا استفاده نشود، اما اگر به هر دلیلی قصد دارید از این میوه‌ در تهیه مربا استفاده کنید، بهتر است مقدار کمی شکر به آن بیفزایید تا هم از ارزش غذایی آن کاسته نشود و هم بیش از اندازه انرژی به بدن نرساند.
با اینکه هنگام پختن میوه‌ها مقداری از ویتامین C موجود در آنها کاهش می‌یابد، استفاده از این میوه در آلبالو پلو باعث افزایش ارزش غذایی برنج می‌شود و کاهش اشتها را نیز برای مصرف‌کننده به دنبال دارد.
همچنین بخوانید: خواص درمانی میوه توت

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 523 views بار دسته بندی : خواص مواد غذایی میوه و گیاهان تاريخ : 29 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها