دانشگاه مجازی درمان افتادگی سینه (پستانها)، چگونه است؟ - دانشگاه مجازی

درمان افتادگی پستانها، چگونه است؟

 

افتادگی سینه (پستانها) در اصطلاح پزشکی، «پتوز» نامیده می‌شود. افتادگی سینه (پستانها) به طور طبیعی با افزایش سن اتفاق می‌افتد. اما بسیاری از عوامل دیگر هم می‌توانند منجر به افتادگی سینه (پستانها) شوند. در این مقاله به علل پتوز و درمان افتادگی سینه (پستانها) می‌پردازیم.

در این مقاله می‌خوانید:

  • افتادگی سینه (پستانها) در چه سنی اتفاق می‌افتد؟
  • علل افتادگی سینه (پستانها)
  • پیشگیری از افتادگی سینه (پستانها)
  • آیا سوتین می‌تواند از آویزان شدن سینه (پستانها) جلوگیری کند؟
  • Involution یا تکامل سینه (پستانها)
  • درمان افتادگی سینه (پستانها) با روش‌های مختلف
  • نکته کلی درباره افتادگی سینه (پستانها)

افتادگی سینه (پستانها) در چه سنی اتفاق می‌افتد؟
سن خاصی برای افتادگی سینه (پستانها) وجود ندارد، ممکن است یک زن در بیست سالگی دچار پتوز یا افتادگی سینه (پستانها) شود، در حالی که یک زن دیگر در چهل سالگی هنوز هم سینه‌هایی سفت و محکم دارد.
بسیاری از عوامل در افتادگی سینه (پستانها) موثر هستند که زنان آن را در زمان‌های مختلف تجربه می‌کنند. البته گزینه سن، بالاخره به عاملی مشترک برای همه زنان تبدیل می‌شود.
اگر در دهه سی و چهل سالگی بتوانید از افتادگی سینه (پستانها) فرار کنید، به محض گذر از تغییرات هورمونی یائسگی، به احتمال زیاد متوجه از بین رفتن خاصیت الاستیسیته سینه‌هایتان می‌شوید.

علل افتادگی سینه (پستانها)
رباط هایی در سینه (پستانها) شما ایت که رباط‌های «کوپر» نامیده می‌شوند که باعث سفت نگه داشتن سینه‌ها هستند. با گذشت زمان، این رباط‌ها کشیده و باعث آویزان شدن سینه (پستانها) می‌شود.
شل شدن پوست، یا از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست هم می‌تواند منجر به افتادگی شود.
در ادامه این مقاله به برخی از دلایل افتادگی سینه (پستانها) می‌پردازیم.

درمان افتادگی پستانها، چگونه است؟
سن
بالاخره همه خانم‌ها به افزایش سن دچار می‌شوند. متاسفانه، افتادگی فقط یک قسمت طبیعی از روند پیری است و به‌خصوص پس از یائسگی، تغییرات هورمون می‌تواند بر ساختار و حجم بافت سینه (پستانها) تاثیر بگذارد.

شاخص توده بدنی
زنان با شاخص توده بدنی بالاتر (BMI) سینه هایی (پستانها) بزرگ‌تر از زنان با BMI پایین‌تر دارند.


بیشتر بخوانید: معروف‌ترین جراح لیفت سینه شمال تهران


ورزش بدون حمایت
ورزشی که حرکات زیادی را در سینه (پستانها) باعث شود، می‌تواند فشار بیشتری بر رباط‌های سینه (پستانها) وارد کند. اگر سینه‌ها، به ویژه سینه‌های بزرگ از حمایت مناسبی برخوردار نباشند، می‌تواند منجر به کشش رباط‌ها و افتادگی سینه (پستانها) شود. در این زمینه، بهترین راهکار این است که از سوتین‌های ورزشی استفاده کنید.

ژنتیک
وراثت و ژنتیک که از خانواده می‌گیرید در اندازه، یا شکل سینه‌ها، قدرت رباط‌های کوپر و وزن بدنتان نقش دارد.

اگر با افزایش سن یا بعد از بارداری و شیردهی به خاطر افتادگی پستانها ناراحت هستید، می‌توانید گزینه جراحی پلاستیک را در نظر بگیرید. افزایش پستان، یا لیفت پستان دو روشی است که می‌تواند شکل و اندازه پستان شما را تغییر دهد.

جاذبه زمین
گرانش زمین هر روز علیه شما فعالیت می‌کند. در حالی که جاذبه، سینه‌های شما را به سمت پایین می‌کشد، رباط‌های سینه (پستانها) شما هم کشیده می‌شود.

تعداد حاملگی
هرچه تعداد حاملگی‌های شما بیشتر باشد، احتمال افتادگی سینه‌هایتان بیشتر می‌شود.


بیشتر بخوانید: علت افتادگی پستانها بعد از زایمان چیست؟


اندازه و شکل سینه‌ها
شکل سینه‌های کوچک‌تر بهتر از سینه‌های بزرگ حفظ می‌شود. سینه‌های بزرگ‌تر زودتر از سینه‌های کوچکتر در معرض جاذبه و افتادگی قرار می‌گیرند. 

سیگار کشیدن
سیگار کشیدن باعث از بین رفتن قابلیت ارتجاعی پوست می‌شود، بنابراین افراد سیگاری به احتمال زیاد بیشتر دچار افتادگی سینه (پستانها) می‌شوند.

کاهش یا افزایش وزن
افزایش یا کاهش وزن سریع، می‌تواند شکل سینه‌های شما را تغییر دهد.

درمان افتادگی پستانها، چگونه است؟
پیشگیری از افتادگی پستانها
از آنجا که عوامل زیادی در افتادگی سینه‌ها موثرند، نمی‌توانید به طور کامل از آن جلوگیری کنید. با این حال، مواردی وجود دارد که می‌توانید با انجام آن‌ها به جنگ نصفه و نیمه افتادگی سینه (پستانها) بروید!

نوشیدن مقدار زیادی آب
پوست خود را با نوشیدن آب، سالم و مرطوب نگه دارید تا قابلیت ارتجاعی آن حفظ شود.

ترک سیگار
سیگار را ترک کنید.

ترک سیگار
حفظ وزن سالم
وزن سالم و رژیم غذایی متعادل داشته باشید. تمرینات ورزشی انجام دهید و سعی کنید خیلی سریع لاغر نشوید.

قرار گرفتن در حالت خوب بدنی
حالت خوب بدن را تمرین کنید. ایستادن یا نشستن در وضعیت خوب با پشت صاف و شانه‌هایی به سمت عقب، می‌تواند به حمایت از سینه‌ها کمک کند و حتی به شما یک لیفت طبیعی می‌دهد.

آیا سوتین می‌تواند از آویزان شدن پستانها جلوگیری کند؟
هیچ تحقیقی وجود ندارد که بگوید سوتین می‌تواند از افتادگی سینه (پستانها) جلوگیری کند. با این حال، بسیاری از زنان معتقدند که پوشیدن یک سوتین راحت و حمایتی می‌تواند به بالا نگه داشتن سینه‌ها کمک و احتمالا از کشیدگی رباط‌ها جلوگیری کند.
از طرف دیگر، برخی از زنان معتقدند که سوتین باعث افتادگی سینه (پستانها) می‌شود و اگر سوتین نپوشید، رباط‌های سینه شما قدرت خودشان را حفظ می‌کنند.


بیشتر بخوانید: ۱۰ درمان خانگی سفت شدن سینه‌ها


Involution یا تکامل پستانها
Involution یا تکامل سینه (پستانها)، بازگشت سینه (پستانها) به همان شکل قبل از بارداری و شیردهی است. حدود شش ماه پس از قطع شیردهی، سینه‌های شما باید شبیه اندازه و شکل قبلی خود شوند، هر چند ممکن است کمی کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از قبل باشند.
زمانی که شیردهی به نوزاد قطع می‌شود، برخی از زنان Involution یا تکامل بیشتری را نسبت به دیگران تجربه می‌کنند.
تکامل شدید سینه (پستانها) ممکن است یکی از نگرانی‌های زیبایی باشد، اما این یک مشکل پزشکی نیست. وقتی تصمیم می‌گیرید بچه دیگری داشته باشید، بافت سینه (پستانها) شما یک بار دیگر رشد و شیر مادر تولید می‌کند.
اگر دوباره باردار نشوید، ممکن است سینه‌های شما پر شده و به شکل قبلی خود بازگردند. گرچه ممکن است این اتفاق چند سال طول بکشد.

درمان افتادگی پستانها، چگونه است؟
درمان افتادگی سینه (پستانها) با روش‌های مختلف
روش‌های مختلفی برای درمان افتادگی سینه (پستانها) وجود دارد که عبارتند از:

۱- عمل جراحی
اگر با افزایش سن یا بعد از بارداری و شیردهی به خاطر افتادگی سینه (پستانها) ناراحت هستید، می‌توانید گزینه جراحی پلاستیک را در نظر بگیرید.
افزایش سینه (پستانها)، یا لیفت سینه (پستانها) دو روشی است که می‌تواند شکل و اندازه پستان شما را تغییر دهد.
به خاطر داشته باشید که اگر هنوز در سن باروری هستید و دوست دارید فرزندان دیگری داشته باشید، جراحی سینه (پستانها) ممکن است در آینده شیردهی را مختل کند، بنابراین حتما با جراح پلاستیک دراین‌باره مشورت کنید.


بیشتر بخوانید: درمان افتادگی سینه (پستانها) با ورزش و راه‌های خانگی


جراحان پلاستیک ممکن است این کارها را توصیه کنند:

۲- لیفت سینه
هدف از لیفت سینه (پستانها) یا ماستوپکسی، بالا بردن پستانها با از بین بردن پوست اضافی و سفت کردن بافت سینه (پستانها) است.

هدف از لیفت سینه (پستانها) یا ماستوپکسی، بالا بردن پستانها با از بین بردن پوست اضافی و سفت کردن بافت سینه (پستانها) است.

۳- افزایش سینه
برخی از جراحان ممکن است برای کاهش افتادگی سینه (پستانها)، افزایش سینه (پستانها) را به شما پیشنهاد دهند. بسته به میزان افتادگی سینه (پستانها)، افزایش سینه (پستانها) در هر فرد متفاوت است.

۴- ماستکتومی
برخی از افراد ممکن است به ماستکتومی احتیاج داشته باشند.
ماستکتومی، شامل برداشتن بافت سینه (پستانها) است. جراح ممکن است کل سینه (پستانها) یا فقط برخی از بافت‌های سینه (پستانها) را بردارد.
به دلیل احتمال ایجاد مشکلات در نوک سینه (پستانها)، جراحان به طور معمول ماستکتومی را برای افراد مبتلا به افتادگی سینه (پستانها) توصیه نمی‌کنند.
در عمل جراحی ماستکتومی، ممکن است نوک سینه (پستانها) روی قفسه سینه جابجا شود، یا جریان خون خود را از دست بدهد.
مشورت با پزشک درباره همه این راهکارها، بهترین گزینه‌ای است که پیش رو دارید.

پزشکان کلینیک دانشگاه مجازی هم می‌توانند به شما کمک کنند.

درمان افتادگی پستانها، چگونه است؟
نکته کلی درباره افتادگی سینه (پستانها)
پذیرفتن تغییرات در بدن و سینه (پستانها) شما آسان نیست. سعی کنید به یاد داشته باشید که آنچه در تلویزیون یا در مجلات مشاهده می‌کنید، نماینده اکثر زنان طبیعی نیست. آن‌ها تصاویری غیرواقعی از زنان را ارائه می‌کنند.
با گزینه‌هایی مثل جراحی و لیفت سینه (پستانها) می‌توانید افتادگی آن‌ها را درمان کنید، اما سعی کنید از خودتان و اندامتان همان‌طور که هستید، راضی باشید.

خلاصه درباره درمان افتادگی سینه (پستانها)
شاید بهترین راهکار برای افتادگی سینه‌ها، پیشگیری از آن باشد. با نوشیدن مقدار زیادی آب، ترک سیگار، حفظ وزن سالم و قرار گرفتن در حالت خوب بدنی می‌توانید از افتادگی سینه پیشگیری کنید. علاوه بر این، گزینه‌هایی مانند جراحی، لیفت سینه، افزایش سینه و ماستکتومی را هم پیش رو دارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 347 views بار دسته بندی : سلامت عمومی تاريخ : 29 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.