دانشگاه مجازی روش های درمان زگیل تناسلی - دانشگاه مجازی

زگیل تناسلی امروزه به عنوان یکی از بیماری های شایع شناخته می شود. از این رو، راه های درمان زگیل تناسلی بسیار پیشرفته تر از قبل هستند.  این ویروس معمولا اولین لایه پوست در ناحیه تناسلی را درگیر می کند، پس از ادغام لایه های زایای پوست، همگام با تقسیم این سلول ها، ویروس نیز تکثیر می یابد و پس از مدتی به شکل زگیل یا بر آمد گی هایی همرنگ پوست، در ناحیه تناسلی ظاهر می شود.

درمان های زیادی در منزل قابل کارگیری هستند اما برای تاثیر بهتر، درمان های تخصصی پزشکان اهمیت ویژه ای دارند.

روش های درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی می تواند بدون درمان ناپدید شود. اگرچه این معمولا در عرض ۲ سال اتفاق می افتد اما ممکن است بیشتر طول بکشد. افراد با درمان می توانند زگیل تناسلی را خیلی سریعتر از بین ببرند و زگیل های درمان شده کمتر به سرعت عود می کنند. برای فردی که از کرم استفاده می کند، ممکن است چند ماه طول بکشد تا زگیل از بین برود. با این حال، ممکن است پس از یک عمل جراحی سریعتر از بین بروند. رفتار HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود که درمان می تواند آن را از بین ببرد.

زگیل تناسلی ممکن است در عرض چند هفته، ماه یا سال پس از ابتلای فرد به HPV ظاهر شود. شیوع به صورت توده در هر نقطه اطراف اندام تناسلی ظاهر می شود. در برخی موارد، زگیل می‌تواند روی گلو، دهان، لب‌ها یا زبان ظاهر شود. علاوه بر پاکسازی سریعتر زگیل تناسلی، درمان می تواند درد، خارش و سوزش مرتبط را کاهش دهد. همچنین می تواند خطر انتقال HPV به افراد دیگر را کاهش دهد.

  • به طور کلی برای زگیل های خارجی، درمان های قابل استفاده شامل کرم ها، ژل ها و پمادها، کرایوتراپی یا یخ زدگی زگیل ها، عمل جراحي و محلول های اسیدی هستند.
  • اینکه پزشک شما چه درمانی را توصیه می‌کند، به مواردی مانند تعداد زگیل‌ها، محل قرارگیری آنها، بزرگی آنها و ترجیح درمانی شما بستگی دارد.

انواع روش های درمان زگیل تناسلی

کرم های موضعی یکی از درمان های اصلی شمرده می شوند. پزشک می‌تواند کرم موضعی تجویز کند یا انواع بدون نسخه (OTC) را توصیه کند. توجه به این نکته مهم است که داروهای OTC برای زگیل های معمولی نمی توانند موثر باشند و آن را درمان کنند. کرم های زگیل تناسلی در انواع متفاوتی هستند.

 

  • سینکاتچین ها این کرم حاوی عصاره چای سبز است و پزشکان آن را برای درمان زگیل تناسلی خارجی و مقعدی تجویز می کنند. فرد باید سه بار در روز تا ۴ ماه محصول را روی ناحیه آسیب دیده بمالد.
  • این دارو بسیار موثر است و اکثر مردم آن را برای رفع زگیل تناسلی استفاده می کنند.
  • عوارض جانبی آن ممکن است شامل احساس سوزش، درد یا ناراحتی در ناحیه مورد نظر باشد.
  • برای از بین بردن زگیل های تناسلی خارجی عمل می کند و پزشکان از آن برای درمان برخی از سرطان های پوست نیز استفاده کرده اند.

 

داروهای درمان زگیل تناسلی

داروی ایمی کیمود می تواند به تقویت سیستم ایمنی فرد کمک کند و آن را به مبارزه با عفونت HPV تشویق کند. منبع مورد اعتماد تحقیقات نشان داده است که این دارو بر روی بیش از ۵۰٪ مردم موثر است. محققان خاطرنشان کردند که زنان بیشتر از مردان با استفاده از این دارو، از بین رفتن کامل زگیل را مشاهده کردند.

  • عوارض جانبی می تواند شامل قرمزی یا تورم در ناحیه، احساس سوزش یا

سرما درمانی یکی از راه های درمان زگیل تناسلی است. این درمان شامل استفاده از نیتروژن مایع برای منجمد کردن زگیل تناسلی است. نیتروژن باعث ایجاد تاول در اطراف هر زگیل می شود و زگیل ها با بهبودی تاول ها از بین می روند. کرایوتراپی یک راه حل سریع و موثر است، اگرچه بسیاری از افراد برای حفظ نتایج در طول زمان به چندین درمان نیاز دارند.

  • عوارض جانبی مشاهده شده در روش کرایوتراپی شامل مواردی مانند درد تورم ناحیه زگیل و احساس سوزش خفیف بوده است.

الکترودیکاسیون از روش های درمان زگیل تناسلی

الکترودیکاسیون از روش های متداول در درمان زگیل تناسلی است. در این روش، جراح زگیل تناسلی را با جریان الکتریکی می سوزاند. سپس بافت خشک شده را می تراشند و فرد را از زگیل عاری می کنند. الکترودیکاسیون از روش هایی است که در کلینیک های درمانی و توسط پزشک متخصص انجام می شود. معمولاً فرد یک بیهوشی عمومی را تجربه می کند و روند بهبودی می تواند ۴ تا ۶ هفته طول بکشد. کارشناسان خشك كردن الكتریكی را بسیار مؤثر می دانند.

  • کارآزمایی‌های کنترل‌شده گزارش داده‌اند که تا ۹۴ درصد از افرادی که این درمان را دریافت کرده‌اند، پس از ۶ هفته فاقد زگیل بوده‌اند.
  • عوارض جانبی ممکن است شامل خون ریزی، عفونت، جای زخم، تغییر در رنگ پوست

لیزر زگیل تناسلی

جراحی لیزر به عنوان یکی از بهترین روش های از بین بردن زگیل تناسلی شناخته می شود. این روش باید توسط جراح و متخصص انجام شود.

  • از نور لیزر برای سوزاندن بافت زگیل استفاده می کند.
  • بسته به تعداد و اندازه زگیل، فرد معمولاً یک بیهوشی موضعی یا عمومی دریافت می کند.

لیزر با استفاده از دستگاه های لیزر تخصصی برای اين درمان انجام می شود. در بسیاری موارد، پزشکان این درمان را توصیه نمی کنند. زمانی ممکن است که پزشک جراحی لیزر را توصیه کند گه دسترسی به درمان های ديگر دشوار باشد. یا اینکه درمان با روش های دیگر دشوار است. در این روش بهبودی احتمالاً حدود ۴ هفته طول می کشد. عوارض جراحی لیزر ممکن است شامل خون ریزی جای زخم، درد و سوزش در ناحیه زگیل تناسلی باشد.

نتیجه

به طور کلی، زگیل تناسلی علائمی ایجاد نمی کند اما ممکن است دردناک، خارش دار و ناخوشایند باشد؛ بنابراین؛ رفع زگیل تناسلی از طریق سریع ترین راه ممکن، به اولویت این بیماران تبدیل می شود. خوشبختانه، تعدادی درمان وجود دارد که می تواند کمک کند.https://dr-urology.com/ کلیک بر روی لینک بہ شما کمک خواهد کرد تا بھترین راہ درمان زگیل تناسلی خود را پیدا کنید

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 303 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 11 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.