دانشگاه مجازی سلامت شناختی در سالمندان با تمرینات مغزی – مرکز نوروفیدبک  - دانشگاه مجازی

 

در ابتدای کهنسالی تغییرات ظریف و ضعیف هستند: به نظر می رسد کمی حواس پرتی و یا نگه داشتن توجه وجود دارد  یا هنگام تماس گرفتن نگه داشتن شماره تلفن در ذهن کمی مشکل تر است.

این تغییرات، از اواخر دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ آغاز می شود، بخش عادی پیری است.

برخی بازی های “آموزش مغز” هستند که  به صورت آنلاین ادعا می کنند برای تقویت عضلات مغز و جلوگیری از بروز این مشکلات شناختی به افراد کمک میکنند.

سازندگان این بازی ها می گویند که کاربران واقعا می توانند حافظه، استدلال و مهارت های حل مسئله را بهبود ببخشند .

 

مردم می دانند که مهارت های شناختی با پیری کاهش می یابد و مشتاق پیدا کردن چیزهایی هستند که می توانند از این فرآیند طبیعی جلوگیری کنند.

“پریتی شاه، استاد علوم اعصاب شناختی و روانشناسی آموزشی در دانشگاه میشیگان” میگوید:

سوال بزرگ این است که آیا بازی های مربوط به حافظه کمک خواهد کرد که افراد مسن در زندگی روزمره خود کمتر دچار مشکل شوند؟

آیا به کسی کمک می کند که در مکالمات متمرکز شود یا به آنها کمک کند تا به یاد داشته باشد که قرص هایش را در آن روز مصرف کرده است یا خیر؟

متاسفانه، دانشمندان شواهد قطعی نشان ندادند که تمرینات مغز موثر باشد.

از لحاظ تاریخی، مردم از چندین بازی ازجمله سودوکو استفاده کرده اند تا سعی کنند توانایی های شناختی خود را افزایش دهند.

مشکل این است در حالی که  در بسیاری از بازی های آموزش مغز بر اساس تست های واقعی عصب شناختی انجام می شود، این وظایف به ندرت به نتایج گسترده تر و واقعی در جهان تبدیل می شوند.

بررسی ۲۰۱۶ بیش از ۳۰۰ تحقیقات علمی نشان داد که آموزش مغز به مردم کمک می کند تا عملکرد خود را در کارهای خاص ارتقاءدهند، اما مهارت های یاد گرفته شده تاثیرات زیادی را به دیگر وظایف غیر مرتبط مانند بهبود کلی حافظه و سرعت پردازش نداشته اند.

یکی دیگر از مطالعات مهم منتشر شده در سال ۲۰۱۷، تمرین های مغزی در Lumosity را در برابر بازی های ویدئویی معمول انجام شد.

محققان از ۱۲۸ بزرگسال جوان سالم خواسته اند تا بازی های Lumosity یا بازی ویدیویی تجاری را پنج بار در هفته به مدت ۱۰ هفته انجام دهند.

در پایان آموزش، شرکت کنندگان در هر دو گروه بهبود مشابهی را در اقدامات شناختی استاندارد داشتند حتی گروه کنترل  که هیچکدام بازی نکردند.

 

این به این معنا نیست که تمرین مغز به طور کامل از نظر بالقوه موثر نیست. بنجامین کتز، یک عصب شناسی شناختی در ویرجینیا تکن، می گوید:

“فقط به این دلیل که یک برنامه به چیزی کمک نمی کند، به این معنا نیست که نوع دیگری از فعالیت شناختی و یا تجربیات هوشمندانه تحریک کننده، نتایج افراد گروه دیگری را بهبود نخواهد داد.”

در واقع، چند مطالعۀ کوچک پیشنهاد کرده اند که بازی های آموزشی مغز ممکن است مزایای محدودی را برای افراد در مراحل اولیه بیماری آلزایمر ارائه دهند.

یک گزارش ۲۰۱۶ از آموزش پیشرفته شناختی برای مطالعه سالمندان مستقل و سالمندی (ACTIVE) نشان داد که آموزش برای افزایش سرعت پردازش موجب کاهش احتمال ابتلا به افراد مبتلا به زوال عقل ۱۰ سال بعد شد.

شرکت کنندگان که تحت آموزش قرار گرفتند، شناسایی تصاویری که به طور خلاصه بر روی یک صفحه نمایش کامپیوتر قرار گرفتند، خطر ابتلا به زوال عقل را به میزان ۲۹ درصد کاهش دادند.

بزرگسالانی که سایر انواع آموزش مغز مانند آموزش برای تقویت حافظه و یا بهبود مهارت های استدلال را دریافت کرده اند، کاهش بسیار زیادی را در خطر ابتلا به بیماری دمانس تجربه کردند.

 

ارائه خدمات نوروفیدبک – بیوفیدبک برای افزایش سرعت عملکرد ذهنی 

کتز می گوید: ” افرادی که می خواهند توانایی های شناختی خود را حفظ کنند باید سعی کنند تعدادی از چیزها ی  معمولی را به کار گیرند.

او می گوید: “اگر شما ییک ورزشکار حرفه ای بوده اید تنها در کهنسالی نمی توانید اجرا کنید، شما آموزش متقابل، رژیم غذایی  برنامه خواب و چیزهایی مانند آنهارا باید حفظ کنید”.

 

کتز می گوید: دانشمندان شروع به بررسی این موضوع کرده اند که چگونه یک رویکرد چند بعدی برای سلامت مغزمفید است. در حال حاضر شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ورزش های فیزیکی به حفظ مهارت های ذهنی کمک می کند، همچنین بهبود کیفیت خواب، کاهش استرس و صرف وقت برای انجام فعالیت های اجتماعی مانند بازی با دوستان، بافندگی و رقص.

او می گوید: “بسیاری از این ها هنوز در طبیعت همبستگی وجود دارد.”

 

منبع

روانشناس

  • مریم عبداللهی 
  • روانشناس و نوروتراپیست

۰
۰
رای

امتیاز دهی به این نوشته


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

به دلیل شیوع کرونا، مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

 

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ ۲۲۶۱۶۳۷۷_۰۲۱ ☎

واحد انجام تست خواب ☎ ۰۲۱۲۲۶۳۹۴۰۱ ☎

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب ☎ ۰۲۱۲۲۶۴۸۶۲۷ ☎

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ ۲۲۶۳۶۸۶۳_۰۲۱ ☎

 واحد مغز و اعصاب و روان غرب تهران (آزادی) ☎ ۰۲۱۶۶۱۵۸۴۶۹ ☎


درمان بی خوابی

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

 


درمان افسردگی

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 327 views بار دسته بندی : تازه های علم و تکنولوژی تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.