دانشگاه مجازی علائم سرطان سینه در زنان - دانشگاه مجازی

سرطان سینه در بین خانم ها بسیار شایع است و اگر زود متوجه این سرطان شوید می توانید براحتی آن را درمان کنید.خیلی از افراد نسبت به علائم هشدار دهنده ای که در بدن خود می بینند بسیار بی توجه هستند و این اعلام خطر را نادیده می گیرند. درست ایت که نباید بدون دلیل نگران شد و وسواس زیاد خوب نیست ولی باید این علائم را جدی بگیرید.

سرطان سینه چیست و چگونه آغاز می شود؟
سرطان پستان ناشی از رشد خارج از قاعده سلول های غیرطبیعی در پستان است. در هر دو نوع تومورهای خوش خیم و بدخیم، رشد سریع و زیاد سلول ها وجود دارد.
روند زیاد شدن سلول ها در تومورهای خوش خیم در مرحله مشخصی متوقف می شود، در تومورهای بدخیم این رشد به صورت غیر قابل مهار ادامه می یابد تا حدی که در صورت عدم درمان، تمامی قسمت های بدن را تحت تأثیر قرار داده و از کار می اندازد.

شایع ترین نوع سرطان پستان، سرطان از منشاء مجاری شیری است و از آنجا که این نوع بافت بیشتر در یک چهارم بالایی و خارجی پستان وجود دارد، در حدود نیمی از سرطان های پستان در ربع فوقانی و خارجی آن یافت می شوند.

همچنین بخوانید: علت خستگی مزمن زنان

تفاوت تومورهای خوش خیم و بدخیم
 باید گفت که در تمام تومورها رشد سریع و زیاد سلول ها وجود دارد. خواه این تومور خوش خیم باشد یا بدخیم. آنچه حائز اهمیت است و تفاوت اصلی این دو نوع تومور را سبب می شود این است که روند زیاد شدن سلول ها در تومورهای خوش خیم در مرحله مشخصی متوقف می شود ولی در تومورهای بدخیم به صورت غیرقابل مهار ادامه می یابد.
این رشد سلولی در تومورهای بدخیم که همان سرطان است تا حدی ادامه می یابد که در صورت عدم درمان تمامی قسمت های بدن را تحت تأثیر قرار داده و از کار می اندازد. این در حالی است که این اتفاق، هرگز در تومورهای خوش خیم  نمی افتد.
سرطان سینه، شایعترین سرطانی است که خانم ها به آن مبتلا می شوند. در کشورهای غربی این بیماری بیشتر در سنین بالای ۵۰ سال دیده می شود ولی در کشور ما بیماران جوان تر هستند و در بسیاری از موارد به علت عدم آگاهی از علائم بیماری در مراحل پیشرفته تری مراجعه می کنند.
هر چقدر سرطان پستان زودتر تشخیص داده شود، درمان آن آسان تر و موفقیت آمیز تر است. به همین دلیل لازم است بانوان جهت حفظ سلامت خود، حقایقی را در مورد این بیماری بدانند.

علت ابتلا به سرطان سینه
مهمترین عواملی که باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان می شوند عبارتند از :

سابقه فامیلی ابتلا به سرطان پستان، بخصوص در مادر، خواهر یا دختر
سابقه سرطان پستان در خود فرد
سن اولین زایمان بیشتر از ۳۵ سال
نازایی
بلوغ زودرس
یائسگی دیررس
چاقی پس از یائسگی
مصرف زیاد چربی حیوانی در رژیم غذایی
سابقه تابش اشعه زیاد به قفسه سینه
برخی از بیماریهای خوش خیم پستان

البته باید تاکید کرد که وجود یک یا تمام این شرایط در هر فرد به معنای ابتلای قطعی وی به این بیماری نیست و این عوامل صرفا احتمال ابتلا را افزایش می دهند.

همچنین بخوانید: سرطان رحم چیست؟

علائم سرطان سینه
با وجود آنکه نمی توان از ایجاد سرطان پستان جلوگیری کرد ولی با تشخیص زودرس و به موقع آن، شانس بیشتری برای درمان موفقیت آمیز این بیماری وجود دارد.
در سرطان سینه علائمی وجود دارد که برای زنان چک همیشگی سینه ها سبب خواهد شد، در صورت وجود علائم زیر از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند:
کم کردن وزن بدون دلیل:
وزن کم کردن بدون دلیل یکی از نشانه های سرطان سینه  است. درست است که کاهش وزن و لاغری برای خانم ها خوشحال کننده است، اما توجه داشته باشید که این لاغری باید در اثر رژیم غذایی درست و تلاش اتفاق بیافتد.
کاهش وزن ناگهانی و بدون دلیل می تواند نشان دهنده ی وجود مشکلی در بدن باشد. اگر به طور ناگهانی و بدون دلیل مشخصی، پنج کیلوگرم و یا بیشتر وزن کم کردید، به پزشک مراجعه کرده و وضعیت خود را بررسی کنید.
توده یا تومور پستان:
توده های مشکوک به سرطان در لمس به صورت سفت یا سخت، گاه غیرمتحرک و با چسبندگی به اطراف لمس می شوند. همان گونه که قبلاً گفته شد، اغلب این توده ها منفرد و بدون درد هستند. باید توجه داشت که قضاوت در مورد خوش خیم یا بدخیم بودن توده، بعهده پزشک معالج بوده و پس از بررسی های دقیق مقدور خواهد بود.
ترشح از نوک پستان:
ترشحات پستان می توانند به رنگ های مختلف مشاهده شوند (سفید، قهوه ای، آبی، خاکستری، قرمز، سبز و یا بدون رنگ). ترشح ناشی از سرطان پستان معمولاً خون واضح و یا خونابه ای یا در برخی از موارد بی رنگ می باشد.
ترشح خونی یا آبکی که خودبخودی بوده و از یک پستان و از یک مجرا خارج شود، یا همراه با غده ای در پستان باشد، شک به سرطان را افزایش می دهد.
تغییرات پوست پستان:
این تغییرات به صورت فرورفتگی و یا کشیدگی پوست پستان بروز می کنند. فرورفتگی پوست پستان ممکن است بطور ثابت و مشخص وجود داشته باشد و یا در حالات خاصی از معاینه پستان دیده شود. کشیدگی پوست، اگر چه علامتی مهم است ولی یافته قطعی دال بر سرطان نیست و گاهی به دنبال بیماری های خوش خیم پستان نیز دیده می شود.
در صورت وجود تومور در سینه، پوست این منطقه نیز دچار تغییراتی شده و علائمی در آن ظاهر می شود. در بین این علامت ها می توان به بروز قرمزی، کهیر، تغییر رنگ و یا سلولیت اشاره کرد.
تغییرات نوک پستان:
در بعضی افراد فرورفتگی نوک پستان ممکن است بعد از شیردهی یا پس از دوران بلوغ ایجاد شود که معمولاً به طور خود به خودی و یا با دستکاری خود فرد به حالت اول برمی گردد. در حالیکه در سرطان، این فرورفتگی حالت ثابت دارد و با معاینه دقیق پستان ممکن است وجود غده ای در زیر نوک و هاله پستان مشخص شود.
احساس خستگی بیش از حد:
یکی دیگر از علائم سرطان احساس خستگی دائم است. بدون شک، زندگی کردن در شهرهای بزرگ با این میزان ترافیک، آلودگی هوا، استرس، دغدغه های روزمره، کار در بیرون منزل و همچنین کارهای خانه باعث خستگی می شود. این نوع خستگی کاملا طبیعی است.
اما مشکل زمانی است که این خستگی مزمن شود و حتی بعد از استراحت کافی نیز برطرف نشود. در این صورت بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.
بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل:
آنچه از اهمیت ویژه ای برخوردار است این موضوع است که بزرگی غدد لنفاوی زیربغل می تواند به دلیل ضایعات خوش خیم و حتی التهاب ها و ضربه به ناحیه دست و یا پستان باشد. بنابراین اگرچه این علامت بیمار را به سمت بررسی های بیشتر هدایت می کند ولی باید دانست که این حالت از ابتدا نگران کننده نیست.
تغییر اندازه پستان:
گاهی اوقات به علت بزرگی بیش از حد یک تومور و یا التهاب قابل توجه دور تومورهای کوچکتر، پستان در یک طرف، بطور واضحی بزرگتر از طرف مقابل می شود. البته اندازه دو پستان در افراد سالم نیز کاملاً مشابه نیست ولی بزرگی یک پستان نسبت به طرف دیگر که اخیراً ایجاد شده است، باید مورد توجه قرار گیرد و با انجام معاینه از عدم وجود توده و سلامت پستان مطمئن شد.
گاهی هم تومورهای خوش خیم و نیز ضربه به پستان، خونریزی و یا التهاب ناشی از تجمع شیر در پستان (بویژه در خانم های باردار و شیرده) و کیست های بزرگ، باعث این عدم تقارن می شوند که با معاینه و استفاده از روش های تشخیصی، می توان نوع آنها را تعیین نمود.
درد در سینه ها:
معمولا در مراحل اولیه ی ابتلا به بیماری سرطان سینه، خانم ها در حین لمس سینه دردی احساس نمی کنند، اما زمانی که بیماری به مرحله ی پیشرفته رسیده باشد، سینه ها حساس و دردناک می شوند.
البته حواستان باشد نباید این درد را با درد ناشی از سندرم قاعدگی یا عفونت و ورم پستان اشتباه بگیرید. درد سینه قبل از پریود، امری طبیعی است.

سه روش برای تشخیص زود سرطان سینه:

 خودآزمایی پستان
 معاینه پستان توسط پزشک
 ماموگرافی

پیشگیری از سرطان سینه
داشتن وزن متعادل و رژیم غذایی سالم، مصرف میوه و سبزیجات و غلات، مصرف ویتامین E، کم کردن غذاهای سرخ کردنی و پرچرب، انجام حداقل ۳ تا ۵ روز در هفته فعالیت بدنی به مدت ۳۰ دقیقه با شدت متوسط، پرهیز از مصرف الکل و سیگار در خانم‌ها از راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان است.

همچنین بخوانید: مضرات غذاهای سرخ کردنی

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 639 views بار دسته بندی : درمان علائم پیشگیری بیماری تاريخ : 21 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها