دانشگاه مجازی مضرات سیب زمینی - دانشگاه مجازی

مضرات سیب زمینی
سیب زمینی را همه دوست دارند. مخصوصاً به صورت سرخ کرده خلالی با سس قرمز و بعضی ها هم پنیر پیتزا به آن اضافه می کنند.
اما حواستان باشد که در مصرف سیب زمینی زیاده روی نکنید. سیب زمینی یک خوراک پرمصرف در بین مردم است. در این مطلب از تک پزشک موارد مصرف و مضرات سیب زمینی را بررسی خواهیم کرد.

۵ علت برای مضر بودن سیب زمینی
هندی ها به حدی از سیب زمینی استفاده می کنند که، آشپزی هند بدون سیب زمینی تقریبا ناقص است. سیب زمینی برای بسیاری از غذاهای سنتی ما هم یک عنصر جدایی ناپذیر است که تصور کردن غذای ایرانی بدون این اصل و عنصر نیز، امکان پذیر نیست.
اما سیب زمینی با وجود تمام خواصی که دارد می تواند گاها برای ما مضر نیز باشد. در این مطلب از تک پزشک به بررسی دلایل مضر بودن سیب زمینی خواهیم پرداخت.

کالری

یک متخصص تغذیه ماکروبیوتیک میگوید: ۱۰۰ گرم سیب زمینی حاوی حدود ۱۰۰ کالری است و بحث اصلی  در اینجا نه خود سیب زمینی، بلکه نحوه ی تهیه ی آن است.
سیب زمینی به خودی خود سالم است، اما شیوه ی طبخ و پخته شدن آن ممکن است سالم و معقول نباشد. چیپس سیب زمینی سرخ شده، سیب زمینی رنده ای سرخ شده، جگر سرخ شده و تکه های سیب زمینی، مخصوصا به دلیل سرخ شدن آنها، دارای کالری زیادی هستند.
با تمام این تفاسیر، هنگامی که سیب زمینی بخارپز و پخته شده باشد، میتواند به اندازه ی سبزیجات محبوب شما سالم و بی خطر باشد. تاکید بر مضر بودن به دلیل کالری اضافی است که پس از سرخ کردن در روغن های تصفیه شده و چربی های مضر شکل می گیرد.

کربوهیدرات

بله، سیب زمینی حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات است. اما آیا این دلیل خوبی برای حذف کردن مطلق آن از رژیم غذایی اشخاص است؟
شاید نه.
تلاش برای کاهش وزن سریع، عموما میل به پذیرفتن هرگونه گفته و شنیده ی مربوط به دوره ها و برنامه های تناسب اندام را زیاد می کند.
هنگامی که متخصصان تغذیه به شما توصیه میکنند که میزان مصرف کربوهیدرات را کاهش داده و پروتئین را افزایش دهید، مقصود کلام آنها حذف کامل مصرف کربوهیدرات نیست. درواقع، حذف کامل یک گروه غذایی در رژیم یک فرد، ابدا یک ایده ی معقول نیست.
کربوهیدرات ها برای تامین و تولید انرژی بدن به هنگام سوخت و ساز ضروری هستند. آنچه که باید به جای حذف کامل کربوهیدرات ها انجام دهید، کاهش مصرف کربوهیدرات های ساده است که فراتر از ایجاد توده ها و لکه های اضافی قند، برای بدن شما کاری انجام نمیدهند.
سیب زمینی نیز با مقدار زیاد نشاسته ی آن، به عنوان یک کربوهیدرات پیچیده طبقه بندی میشود و نیز خوردن آن در حد اعتدال، ایده ی بدی نیست.

شاخص گلیسمی بالا

کربوهیدرات ها، شاخص گلیسمیک را باتوجه به سرعت قندخون شما افزایش میدهند. سیب زمینی ها در طبقه بندی های غذایی، در گروه گلیسمیک های بالا قرار دارند.
سیب زمینی های بخارپز با شاخص ۸۲ و سیب زمینی های شیرین دارای شاخص ۷۰ هستند. به همین دلیل به افراد مبتلا به  دیابت توصیه میشود هنگام خوردن و اماده سازی و تهیه ی سیب زمینی، احتیاط و دقت عمل به خرج دهند.
با این وجود، غیردیابتی ها میتوانند با ترکیب سیب زمینی با غذاهایی که دارای فیبر کم، به مانند عدس، لوبیا، آجیل و سبزیجات با فیبر بالا، قدرت قند را کاهش دهند و حتی خنثی کنند.
سیب زمینی برای اشخاصی که مبتلا به قند هستند مضر است زیرا به‌علت داشتن نشاسته، قند خون را بالا می‌برد و این‌گونه اشخاص اگر بخواهند از فواید سیب زمینی استفاده کنند باید آن را تحت نظر پزشک یا متخصص تغذیه مصرف کنند و یا از مصرف آن خودداری کنند.

کلسترول

در اینجا مساله ای وجود دارد که سیب زمینی در آن بی تقصیر است. سیب زمینی دارای کلسترول صفر است.
بله، کلسترولی که باعث تهدید قلب میشود، صرفا از طریق روغن ها و روغن های حاوی کلسترول به بدن وارد میشود. طبق کتاب غذاهای شفابخش، سیب زمینی هایی که آنتوسیانین های آنتی اکسیدانی آنها را ترمیم میکنند، حتی برای سلامت قلب هم مفید می باشند.

عدم کنترل حجم سیب زمینی

فرض کنید که یک بسته چیپس خریده اید و مشغول خوردن آن هستید. بدون اینکه حتی متوجه شوید می بینید که بیش از نصفی از آن را تمام کرده اید.
یکی از دلایلی که سیب زمینی را به عنوان ماده ای مضر معرفی می کند این است که معمولا بیشتر افراد به هنگامی که فراورده ای از این ماده ی غذایی مصرف می کنند، در اغلب اوقات کنترلی بر مقدار خوردن آن ندارند.

آیا چشم سیب زمینی سمی است؟
چشم سیب زمینی اصطلاحا به قسمتی از ان گفته می شود که یا فرورفته و یا جوانه زده است و سوال اصلی برای بسیاری این است که آیا این بخش از سیب زمینی سمی است و یا خیر؟
خوب، پاسخ این است که اگر چشم سیب زمینی جوانه نزده باشد می تواند مصرف شود. محققیان توصیه می کنند در صورتی که جوانه زده باشد، پس از بیرون آوردن آن قابل استفاده است که در ادامه در ویدیویی که تک پزشک برای شما آماده کرده است نشان داده شده است.
ساقه سیب زمینی، شاخه ها، برگ ها آن سمی هستند که حاوی آلکالوئیدهایی از جمله آرسنیک، کاکونین و سولانین هستند. همچنین سیب زمینی های سبز سمی هستند و معمولا علت آن می تواند قرار گرفتن طولانی در مقابل تابش مستقم نور خورشید باشد.
طبق گفته ی محققان: بهترین حالت این است که به هیچ وجه سیب زمینی هایی که از زیر پوست خراب شده اند و یا سبز شده اند را مصرف نکنید.
همچنین بخوانید: کدام قسمت سیب زمینی قابل استفاده نیست؟

سایر موارد استفاده سیب زمینی

سیب‎زمینی رنده شده به‎صورت ضماد برای ورم و ترک‎خوردگی‎هایی که در اثر سرما به‎وجود آمده است مفید می‎باشد.
 اگر پوست در اثر آب جوش یا آش سوخت فوراً سیب‎زمینی خام رنده کرده روی قسمت سوختگی بگذارید و چندمرتبه عوض کنید.
برای درمان آفتاب‎سوختگی از مرهم ماسک سیب‎زمینی استفاده کنید.
مخلوط مقدار کمی عسل و سیب زمینی خام رنده شده برای رفع چروک های پوستی و هرگونه لکه پوستی ناشی از افزایش سن مفید است.
پودر سیب زمینی رنده و خشک شده در تسکین سوختگی های بدن و رفع خراش های سطحی پوست کاربرد های فراوانی دارد.
برای از بین بردن رسوبات کتری یا سماور مقداری پوست سیب‎زمینی را در آن ریخته و بجوشانید.
سیب زمینی قرمز درمان کننده بواسیر خونی و دردناک می‌باشد‌. برای این منظور سیب زمینی را به‌طور باریک بریده و به‌صورت شیاف درآورید و روی آن کمی روغن ویتامین E و یا وازلین مالیده و پس از قضای حاجت به داخل معقد بگذارید. این عمل را اگر چند روز ادامه دهید بواسیر برطرف می‌شود‌.
مخلوط سیب زمینی خام با روغن زیتون یک مرهم مفید برای درمان مفاصل دردناک است.

هشدارها برای مصرف سیب زمینی

برای استفاده از سیب زمینی اگر آن را تکه می‌کنید باید فوراً از آن استفاده کنید زیرا خیلی زود اکسیده می‌شود و خواص خود را از دست می‌دهد.
سیب زمینی را همیشه باید با بخار و یا در فر بپزید و یا خام آن را میل کنید زیرا خواص آن دست نخورده باقی می‌ماند‌
سیب زمینی سرخ شده غیر از اینکه خاصیتی ندارد بلکه برای بدن مضر هم است زیرا سرخ کردن سیب زمینی با روغن آن را ثقیل‌الهضم می‌سازد و باعث بیماری‌های مختلفه می‌شود.
سیب‎زمینی که جوانه زد از خوردن آن خودداری کنید چون مسمومیت ایجاد می‎کند. نشانه‎های مسمومیت: سردرد، تهوع، دل‎پیچه، سرگیجه، ضعف ضربان قلب.
سیب‎زمینی پخته شده که چندساعتی بماند فاسد می‎شود نباید بخورید.
 در نظر داشته باشید که از سیب‎زمینی به‎عنوان دارو استفاده نکنید مگر این که زیر نظر پزشک یا کارشناس گیاه درمانی باشد.
 سعی کنید از اعضای سبز سیب‎زمینی مانند برگ و ساقه آن در مصارف داخلی (خوردن) استفاده نکنید زیرا به خاطر سولانین سمی است.
 روی سیب‎زمینی پخته سرکه یا آبلیمو نریزید.
سیب‎زمینی پخته را در آب نگهداری نکنید چون باعث تولید میکروبی می‎شود که مرگ‎آور است که به آن میکروب ciluo protuo می گویند.

بهترین روش استفاده از سیب زمینی:

 برای پختن سیب‎زمینی، سیب‎زمینی را باید در آب سرد انداخت تا رفته‎رفته جوش آید و بپزد.
بهترین نوع خوراک سیب‎زمینی تنوری یا بخارپز آن می‎باشد.
 بهترین روش آب‎پز سیب‎زمینی این است که با آب کمی سیب‎زمینی را پخته تا زمانی که سیب‎زمینی پخته می‎شود آب ظرف هم خشک می‎شود این نوع سیب‎زمینی خیلی خوشمزه است و کمی نمک به آن اضافه می‎کنند.

چگونه بهترین بخش های سیب زمینی را مصرف کنیم؟

همچنین بخوانید: خواص سیب زمینی

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 601 views بار دسته بندی : خواص مواد غذایی میوه و گیاهان تاريخ : 10 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها