دانشگاه مجازی چطور ویتامین D را بهتر و بیشتر جذب کنیم؟ - دانشگاه مجازی

ویتامین دی برای سلامت بدن بسیار ضروری است. ویتامین D سلامت استخوان ها را تضمین می کند. همچنین بسیار مهم است که بدانیم منابع غنی ویتامین دی چه چیزهایی هستند و مهم تر از آن چه مقدار ویتامین دی برای سلامتی ما لازم است.

ویتامین D چیست؟
ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که قابلیت ذخیره شدن در بدن را دارد و به رشد و استحکام استخوان ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می کند. ویتامین D به دلیل آن که از خورشید گرفته می شود، ویتامین خورشید هم نامیده می شود.

مصرف ویتامین دی برای تقویت بدن در برابر ویروس

محققان عقیده دارند که داروهای ضد ویروسی، تنها هشت درصد ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا را کاهش می دهند؛ در صورتی که ویتامین D این احتمال را به نصف می رساند. روزانه چند دقیقه در معرض نور خورشید بودن، شما را در برابر سرماخوردگی ایمن می کند.

تاثیر ویتامین دی بر افزایش طول عمر

اگر می خواهید عمر طولانی و بانشاطی داشته باشید، ویتامین D مصرف کنید. افزایش میزان مصرف ویتامین D باعث کاهش مرگ و میر زودرس می شود و به میزان ۳۰ درصد از احتمال گرفتار شدن به بیماری های قلبی – عروقی، دیابت و سرطان کم می کند.

مصرف ویتامین دی در زمستان

این ویتامین در اثر اشعه خورشید و از طریق غذا به بدن می رسد. در زمستان که نور خورشید کمتر است، ویتامین D کمتری در بدن تولید می شود. با خوردن مواد غذایی مناسب همچون ماهی و تخم مرغ، در حفظ ویتامین D کوشا باشید.

مصرف ویتامین دی در افسردگی

یائسگی، دوره ای از زندگی زنانه است که با تغییرات هورمونی در بدن آنها، علائم مختلفی به وجود می آید. یکی از این علائم افسردگی است. زنانی که تغذیه ای سرشار از ویتامین D دارند و روزانه ۴۰۰ واحد بین المللی مصرف می کنند، نسبت به زنان دیگر کمتر دچار افسردگی می شوند.

مصرف ویتامین دی برای افزایش قد

برخورداری از میزان لازم و کافی ویتامین D همراه با عناصری چون روی و کلسیم، در زمان مناسب، می تواند تضمین کننده رشد متعادل و مناسب ارگان های مختلف بدن به ویژه استخوان بندی افراد شود؛ بنابراین ضروری است مصرف مواد لبنی جزء برنامه های تغذیه ای قرار گیرد. با غنی سازی ویتامین D، می توانیم از کوتاهی قد جلوگیری کنیم.

آیا ویتامین دی برای ام اس مفید است؟

پروتئینی که توسط ویتامین D در بدن فعال می شود، می تواند در ترمیم آسیب های سلول های عصبی و در درمان بیماری ام اس موثر باشد.

مصرف ویتامین دی برای پوکی استخوان

برای پیشگیری از ابتلا، از دوران جوانی میزان کافی کلسیم و فسفر به همراه ویتامین D را به مقدار لازم مصرف کنید تا در دوران کهنسالی دچار پوکی استخوان نشوید.

تخم کتان و ویتامین دی

تخم کتان منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین D است. مصرف روزانه یک قاشق چای خوری تخم کتان، منبع خوبی برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن محسوب می شود.

فایده ویتامین دی برای بارداری

خانم های بارداری که کمبود ویتامین D دارند، حواس شان باشد که احتمال مسمومیت بارداری، زایمان سخت و اختلال تنفسی در نوزادان افزایش پیدا می کند.

تخم مرغ برای ویتامین دی

زرده تخم مرغ نیز غنی از ویتامین D است. به همین دلیل توصیه می شود برای دریافت کامل این ویتامین، زرده و سفیده تخم مرغ را با هم میل کنید.

مقدار مصرف روزانه ی ویتامین دی چقدر است
امروزه به دلیل آپارتمان نشینی افراد کمتر مقابل نور خورشید قرار میگیرند و دچار کمبود ویتامین دی می شوند. به همین دلیل باید از دیگر منابع به جز نور خورشید، ویتامین دی بدن تامین شود.
نورخورشید ویتامین D موردنیاز بدن را تامین می کند اما باید از خود در مقابل آسیب نور خورشید و سرطان پوست مراقبت نمایید.
محققان چندین شیوه را برای دریافت ویتامین D توصیه می‌کنند که در ادامه به آنها اشاره می‌شود:

مصرف رژیم غذایی سرشار از ماهی چرب نظیر سالمون، خال مخالی و تن
سایر منابع غذایی حاوی ویتامین D شامل زرده تخم مرغ، گوشت گوساله، جگر و پنیر است
برخی نوشیدنی‌ها نظیر آب پرتقال و شیر با ویتامین D فرآوری شده‌اند
روغن کبد ماهی کاد بیش از دو برابر میزان توصیه شده روزانه ویتامین D حاوی این ویتامین است.

در مورد مصرف مکمل ویتامین D با پزشک تان مشورت کنید.

همچنین بخوانید: مقدار مصرف ویتامین دی

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 505 views بار دسته بندی : تغذیه و تناسب اندام تاريخ : 21 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها