مدیریت اضطراب بابیوفیدبک ( Biofeedback)-مرکز تخصصی بیوفیدبک

مدیریت اضطراب بابیوفیدبک

( Biofeedback)


نگرانی طبیعی است. در برخی موارد، اضطراب می تواند مفید باشد، مانند قبل از رویداد ورزشی بزرگ و یا امتحانات و دیگر مسابقات .

با این حال، برخی از ما با نگرانی روزانه به هم می ریزیم. نگرانی بیش از حد می شود و می تواند با وظایف روزانه تداخل داشته باشد.

احساس اضطراب یا ترس و وحشت، برای کسانی که تجربه کرده اند، بسیار زیدا است .

داشتن اختلال اضطرابی دشوار و خسته کننده است. این یک قاتل خاموش است و اکثر افرادی که ناراحت شما را می بینند فقط می گویند “آرام باش” یا “خیلی نگران نباشید” و واقعا درک نمیکنند.

احساس اضطراب ایجاد می شود و افکار نگران کننده باعث می شود یک فوریت “خاموش” وجود نداشته باشد.

خبر خوب این است که یک درمان ساده و غیر دارویی برای مدیریت اضطراب وجود دارد وآن  بیوفیدبک است.

 

شایع ترین انواع اختلالات اضطرابی عبارتند از:

اختلال اضطراب عمومی (GAD)
اختلال وسواس فکری (OCD)
اختلال هراس
اختلال استرس پس از ضربه (PTSD)
اختلال اضطراب اجتماعی (SAD)
ترس های خاص

اگر چه هر اختلال اضطراب منحصر به فرد است، امایک موضوع مشترک وجود دارد. حلقه اضطراب اغلب به این صورت است: فکر نگران -> پاسخ فیزیولوژیکی -> افکار بیشتر نگران کننده -> پاسخ شدیدتر.

 

پاسخ فیزیولوژیکی به علت آدرنالین و سایر هورمون های استرس است که از بدن شما بیرون می ریزد، بدون توجه به تهدید واقعی سریعا موضع گیری می کند و ایجاد می کند.

تهدید تقریبا همیشه غیر قابل درک و غیر منطقی است و فرد معمولا از این آگاهی دارد.

اضطراب می تواند احساسات خستگی، ترس، ناراحت، استرس و  عدم کنترل را درمغز شما ایجاد کند.

اضطراب ناشی از علل محیطی، ژنتیک و تجربیات شخصی است. یک ویژگی مشترک در میان افرادی که اختلالات اضطرابی دارند، نیاز فرد به کنترل است.

زمانی که کنترل وضعیت از دسترس خارج می شود،  می تواند باعث اضطراب شود.

همچنین درافراد بسیار حساس  ممکن است در حضور بیش از حد محرک  اضطراب ایجاد کنند. به عنوان مثال، اگر یک نفر با موسیقی با صدای بلند، چراغ های لرزاننده و جمعیت های مردم در یک باشگاه قرار بگیرد، ممکن است د چار اضطراب شود حتی  می تواند باعث حمله اضطراب شود.

علائم برای هر فرد متفاوت است. آنها می توانند از تمایل به پرتاب کردن یا تمایل به فرار، احساس خستگی، داشتن میگرن، احساس گرسنگی و ترس واحساس سبکی سر  … داشته باشند.

 

درمان علائم اضطراب با Biofeedback

 

مدیریت علائم اضطراب از روش های درمان آن است. برای بسیاری که از اختلال اضطراب رنج می برند، باید گفت که در برخی موارد از بین نمی رود، اما آنها آموخته اند که آن را کنترل کنند تا نشانه ها کمتر اذیتشان کند.

بیوفیدبک (Biofeedback)  یک درمان مبتنی بر تحقیق برای اختلالات اضطراب است. فرد یاد می گیرد چگونه به درستی به اضطراب خود پاسخ دهد و یکی از راه هایی است که او می تواند بدون استفاده از داروها آن را مدیریت و کنترل کند.

 

فرد مضطرب  فرصتی برای مشاهده پاسخ های فیزیولوژیکی خود به استرس پیدا میکند.

هنگامی که یک فرد مضطرب می شود، برخی از تغییراتی که به صورت بصری و شنیداری در وی ایجاد میشود  با استفاده از ابزارهای غیر تهاجمی نمایش داده می شود که این علائم عبارتند از :

افزایش ضربان قلب
دست سرد و خنک
تنفس سریع یا کم عمق
دمای پوست
تنش عضلانی

EEG اضطراب ، نشان دهنده فعالیت بالاتر امواج hi-beta در مغز است (زمانی که ذهن تحت تأثیر قرار می گیرد، این امواج افزایش می یابد).

بیوفیدبک (Biofeedback)  ، آموزش مهارت های آرامش عمیق و راه های مدیریت  اضطراب و همچنین روش های تشخیص، کاهش و کنترل پاسخ های استرس را یاد می دهد.

این روش همچنین به فرد می آموزد که چگونه می تواند فعالیت مغز را کنترل کند و سطوح مغزی موج مناسب را برای رسیدن به حالت آرام و متمرکز حفظ کند.

با بازگشت بدن به حالت فیزیولوژیکی سالم تر ، اضطراب کاهش مییابد.

 

منبع

روانشناس و نوروتراپیست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا