دانشگاه مجازی ضد عفونی وسایل آرایشگاه را چگونه انجام دهیم؟ - دانشگاه مجازی

اتوکلاو چیست ؟

اتوکلاو دستگاهی است که استریل بودن ابزارها را تضمین می کند. اتوکلاو، پروتئین میکروارگانیسم های بیماریزا را از بین می برد و به همین دلیل وسایل و ابزارها استریل می شوند. این بیماری نه تنها بر باکتری های فعال ، ویروس ها و قارچ ها بلکه بر اشکال اسپور آن ها نیز تأثیر می گذارد. استفاده از اتوکلاو تحت فشار بخار موثرترین و شناخته شده ترین روش برای ضدعفونی ابزارها است .

گرما ، آب ، بخار و فشار برای کارکردن اتوکلاو مورد نیاز هستند. در اتوکلاو ، تمام مواد و ابزار از جمله تمام سطوح آن ها در معرض این گرما ، بخار و فشار قرار می گیرند ، و بدین ترتیب است که همه سطوح استریل می شوند .  برای ضد عفونی تجهیزات آرایشگاه بهترین روش استفاده از اتوکلاو آرایشگاهی یووی است.

اتوکلاو یووی یا آرایشگاهی

با قرار گرفتن اقلام در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) استریل سازی صورت می گیرد . به این معنا که وقتی اشعه ماوراء بنفش برای مدت زمان معینی بر روی یک جسم می تابد ، نور تابیده شده سطح را استریل می کند. بنابراین ، باید مراقبت ویژه ای صورت گیرد تا سطوحی که نیاز به ضدعفونی شدن دارند ، رو به رو و در محدوده اشعه ماوراء بنفش باشند .

به منظور جلوگیری از تکثیر میکروب ها ، از اشعه ماوراء بنفش برای از بین بردن آن ها استفاده می شود. با این حال ، تحقیقات نشان می دهد که طول موج مورد نیاز برای ضدعفونی حدود ۲۵۳٫۷ نانومتر است که در محدوده ۲۰۰ نانومتر تا ۲۸۰ نانومتر قرار دارد که به نور UV-C معروف است .

نقطه ضعف اتوکلاو یووی یا آرایشگاهی

اتوکلاو UV می تواند بسیار موثر باشد. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که اشعه ماوراء بنفش تنها می تواند بر روی آنچه که در امتداد نور آن قرار دارد تاثیر بگذارد. نور در داخل پیچ ها، چین ها و منافذ  نمی تواند اثر بگذارد و این دقیقاً نقطه ضعف استفاده از اتوکلاو UV است .

تاریخچه اتوکلاو یووی و کاربردهای آن

از اشعه ماوراء بنفش در اواسط قرن بیستم برای استریل سازی و ضد عفونی استفاده می شد. با پیشرفت تکنولوژی زمینه استفاده از آن نیز گسترده شد .

می توانید از آن برای ضدعفونی کردن: آب ، هوا ، میوه ها ، سبزیجات ، وسایل جراحی ، اسباب بازی ها ، سطوح مختلف و ابزارهایی نظیر قیچی، موچین ، ناخن گیر، شانه و برس و وسایل تیزو برنده نظیر تیغ در آرایشگاه ها استفاده کنید .

وقتی صحبت از استریل سازی UV می شود ، همه انواع اشعه ماوراء بنفش موثر نیستند. معنی آن چیست ؟ UV با کاهش طول موج و افزایش انرژی به سه نوع تقسیم می شود. آن ها UVA ، UVB و UVC هستند. برای استریل سازی توسط اتوکلاوUV ، تنها UVC  ( ۲۰۰ تا ۲۸۰ نانومتر ) دارای انرژی کافی برای از بین بردن موثر میکروارگانیسم ها است .

 

آیا استریل سازی UV برای ویروس ها و باکتری ها موثر است ؟

پاسخ کوتاه بله است. مطالعات نشان داده است که UVC در طول موج ۲۵۴ نانومتر در برابر همه عوامل بیماری زای غذایی ، میکروبیولوژی ، کپک ها ، مخمرها ، باکتری ها و ویروس ها موثر است. میکروارگانیسم ها در اندازه ها و اشکال مختلفی وجود دارند ، بنابراین اندازه آن ها در زمان مورد نیاز برای کشتن هر گونه میکروارگانیسم توسط اتوکلاو یووی متفاوت است .

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 328 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 9 سپتامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.