دانشگاه مجازی آموزش تصویری فهرست بندی در ورد - دانشگاه مجازی

تصور کنید که شما در حال نوشتن یک نوشته طولانی مثل یک پایان نامه یا یک گزارش در ورد هستید که ممکن است دارای تعداد صفحات بالا با عناوین مختلف باشد. به طور قطع تشخیص این موضوع که در هر صفحه به چه عنوانی اشاره شده تقریباً غیرممکن است. به همین دلیل نیز قابلیت ایجاد فهرست در ورد ارائه شده تا بتوانید با استفاده از آن به راحتی در زمینه شماره گذاری تیترهای پایان نامه در ورد یا هر محتوای طولانی دیگری اقدام نمایید. در همین راستا در این مقاله از وب آکا مگ تصمیم داریم به آموزش تصویری فهرست بندی در ورد بپردازیم. به کمک این آموزش شما می توانید فهرست بندی مورد نظر خود را داشته و هر زمان که تمایل داشتید به راحتی برای آپدیت فهرست در ورد یا حتی حذف کامل آن اقدام نمایید.

 

موضوعاتی که در  آمزش ساخت فهرست مطالب ورد به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح ذیل است:

فهرست در ورد

 

 

فهرست نویسی در ورد

استفاده از یک فهرست محتوایی در نوشته به ویژه نوشته های طولانی یک اصل ضروری بشمار می رود. چرا که به خوانندگان آن نوشته این امکان را می دهد تا بتوانند به شکل بهتری در محتوا جستجو کرده و بدون هیچگونه اتلاف وقت و به صورت مستقیم به آن قسمت از محتوا بروند که مورد نیازشان می باشد. اما به طور قطع ایجاد یک فهرست در ورد تنها برای خواننده یک محتوا مفید نیست و خود نویسنده نیز می تواند از مزیت های آن بهره ببرد. زمانی که نوشته دارای نظم مناسب باشد، نویسنده نیز می تواند با آگاهی بیشتری نوشته را مدیریت کرده و بدون گیج شدن و در کوتاه ترین حالت ممکن به نوشته برگشته و محتوای مورد نظر خود را حذف، اضافه یا ویرایش کند. در ادامه به بررسی دقیق فهرست نویسی در Word پرداخته و نحوه استفاده از این قابلیت را به شما آموزش خواهیم داد. 🙂

ایجاد فهرست برای word

شما می توانید به راحتی اقدام به ایجاد یک فهرست در ورد نموده و محتوای خود را مدیریت نمایید. در خصوص فهرست بندی در ورد می توانید به دو روش اصلی اقدام نمایید:

  1. فهرست بندی خودکار در ورد
  2. فهرست نویسی دستی در ورد

در ادامه به صورت گام به گام نحوه ساخت فهرست مطالب در ورد به کمک روش های عنوان شده را به شما آموزش خواهیم داد.

۱٫ فهرست بندی خودکار در ورد

استفاده از این روش برای نمایش فهرست در ورد به طور معمول زمانی مناسب خواهد بود که شما تیترهای نوشته خود را پیش تر تعیین کرده اید و اکنون تمایل دارید تا بدون هیچگونه اقدام اضافه ای یک فهرست از آنها در ورد ایجاد شود. اما حتی اگر برای عنوان بندی نوشته خود نیز هنوز اقدام نکرده اید باز هم می توانید به کمک فهرست بندی خودکار در ورد عناوین خود را مدیریت نمایید. اگر قصد دارید از امکان ایجاد فهرست اتوماتیک در ورد استفاده کنید، لازم است مسیری که در ادامه به آن اشاره می شود را دنبال نمایید:

  1. در اولین گام از فرآیند فهرست بندی خودکار در ورد شما باید وارد برنامه ورد شده و از طریق نوار ابزار موجود در بالای صفحه زبانه Home را انتخاب کرده و روی علامت  مربوط به منو Style کلیک نمایید.
    شماره گذاری فهرست در ورد
  2. سپس در گام بعدی لازم است تیترهای مقاله خود را با کمک عناوین Heading مشخص نمایید. تیترهای اصلی می توانند Heading 1 را گرفته و سایر تیترها نیز به ترتیب Heading 2 و همچنین Heading 3 خواهند بود.

    دقت داشته باشید به ترتیب سایز هدینگ ها کاهش می یابد به عنوان مثال Heading 1 بزرگترین تیترها را در برمی گیرد.

     

    نمایش فهرست در ورد

  3. در تصویر زیر می توانید یک نمونه از تیتربندی مطالب در ورد را مشاهده نمایید. تیترهایی که به درستی Heading را دریافت کرده اند به رنگ آبی در می آیند.
    فهرست مطالب در ورد
  4. بعد از اینکه به تمامی عناوین موجود در مقاله Heading مورد نظر را دادید، زمان آن می رسد تا از طریق زبانه References و منو Table of Contents گزینه ای که به همین نام وجود دارد را انتخاب نمایید.
    ایجاد فهرست در ورد
  5. بدین ترتیب منو جدیدی به شما نمایش داده می شود که به منظور ایجاد فهرست خودکار در ورد یکی از ۲ فهرست ابتدایی که با عنوان Automatic مشخص شده اند را انتخاب نمایید.
    شماره گذاری تیترهای پایان نامه در ورد
  6. پس از آن خواهید دید که همانند تصویر زیر فهرست مطالب ورد با رعایت تمامی دسته بندی ها تعریف شده به صورت اتوماتیک ایجاد می شود.
    فهرست بندی خودکار در ورد

بدین ترتیب به صورت خودکار یک فهرست مطالب ایجاد خواهد شد اما در برخی مواقع ممکن است تمایل داشته باشید که فهرست دستی ایجاد نمایید برای این منظور راهکار بعدی را مطالعه کنید.

۲٫ فهرست نویسی دستی در ورد

روش دومی که می توانید از آن برای ایجاد فهرست در ورد استفاده کنید، فهرست نویسی دستی در word است. با استفاده از این روش یک پلتفرم پیش فرض در اختیار شما قرار می گیرد و در ادامه شما می توانید عناوین مورد نظر خود را تک به تک جایگزین نمایید. به منظور بهره گیری از این قابلیت شما باید:

  1. در اولین مرحله از طریق زبانه References گزینه Table of Contents را انتخاب نمایید.
  2. سپس در گام بعدی همانند تصویر زیر روی فهرست قرار گرفته در زیر عنوان Manual Table کلیک نمایید.
    فهرست نویسی دستی در ورد
  3. بدین ترتیب یک فهرست با پلتفرم استاندارد ایجاد می شود که می توانید عناوین مورد نظر خود را بر اساس اولویت و به ترتیب جایگزین تیترهای موجود نمایید.
    ایجاد فهرست بندی دستی در ورد

بعد از اینکه ایجاد فهرست مطالب در ورد با موفقیت صورت گرفت، این امکان برای شما فراهم می شود تا بتوانید مطابق با نیازهای خود فهرست ایجاد شده را سفارشی سازی کنید. در همین راستا شما باید:

  1. در گام اول لازم است از طریق زبانه References گزینه Table of Contents را انتخاب نمایید.
  2. سپس از میان منوهایی که نمایش داده می شود، روی گزینه Custom Table of Contents کلیک نمایید.
    سفارشی سازی فهرست در ورد
  3. حال در این مرحله از فرآیند ایجاد منو در ورد باکس تنظیمات به صورت پاپ اپ نمایش داده می شود. مواردی که در این قسمت قابل مشاهده می باشد، عبارتند از:
    • Print Preview: از طریق این قسمت شما می توانید یک پیش نمایش کوچک از فهرست مطالب در حالت پرینت شده را مشاهده نمایید.
    • Show page numbers: اگر تمایل دارید شماره صفحه ای که عنوان آن را در فهرست مطالب در ورد قرار داده اید نیز نمایش داده شود، باید این گزینه را به حالت انتخاب شده در بیاورید.
    • Right align page numbers: با انتخاب این گزینه در واقع شما تعیین می کنید که شماره صفحات در سمت مخالف عناوین قرار بگیرد.
    • Tab leader: اگر گزینه Right align page numbers را به حالت انتخاب شده درآورده اید، به کمک این قسمت می توانید مشخص نمایید که به چه سبکی عنوان و شماره صفحه را به هم متصل کنید.
    • Formats: مورد دیگری که امکان سفارشی سازی آن در قسمت تنظیمات فهرست در ورد وجود دارد، فرمت فهرست است. شما می توانید فرمت های مختلف ارائه شده را انتخاب کرده و پیش نمایش آن را مشاهده نمایید و در نهایت فرمت فهرست مطالب مورد نظر خود را انتخاب نمایید.
    • Show levels: به صورت پیش فرض امکان تعریف حداکثر ۳ سطح از عنوان و زیر عنوان برای شما فراهم شده است. اگر می خواهید تعداد سطوح عناوین موجود در فهرست ورد را تغییر دهید، می توانید از طریق این گزینه اقدام نمایید.
    • Web Preview: از طریق این قسمت شما می توانید یک پیش نمایش از حالت نمایش فهرست مطالب ورد در نسخه وب را مشاهده نمایید.
    • Use hyperlinks instead of page numbers: با انتخاب این گزینه شما مشخص می کنید که به جای شماره گذاری فهرست در ورد، در نسخه وب از لینک دهی استفاده شود.
    • Modify: با استفاده از این گزینه شما می توانید استایل تعریف شده را مطابق با سلیقه خود تغییر دهید.
    • Options: در نهایت نیز به کمک این قسمت امکان مدیریت سایر تنظمیات جانبی فهرست ورد برای شما فراهم می شود.

    فهرست اتوماتیک در ورد

پس از آنکه تغییرات مورد نظر خود را اعمال کردید، تنها کافی است روی دکمه Ok کلیک کنید تا تغییرات مشخص شده ذخیره و روی فهرست مطالب ایجاد شده در ورد اعمال شود.

آپدیت فهرست در ورد

اگر بعد از تعریف فهرست نیاز پیدا کردید تغییراتی را در آن اعمال کنید، به هیچ عنوان نیازی به اعمال تغییرات به صورت دستی نمی باشد. برای آپدیت فهرست در ورد باید مسیر زیر را دنبال کنید:

  1. در ابتدا از طریق زبانه References و از طریق منو Table of Contents گزینه Update Table را انتخاب کنید.
  2. سپس همانند تصویر زیر باکسی به صورت پاپ آپ نمایش داده می شود با دو گزینه مختلف در آن رو به رو خواهید شد:
    • Update page number only: با انتخاب این گزینه شما تعیین می کنید که تنها شماره صفحات بروز رسانی شود.
    • Update entire table: به کمک این گزینه امکان آپدیت شده کل فهرست در ورد برای شما فراهم می شود.

    آپدیت فهرست در ورد

در این مرحله گزینه مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس روی دکمه Ok کلیک نمایید. بدین ترتیب تمامی تغییراتی که در عناوین اعمال کرده اید به صورت کامل روی فهرست مطالب در ورد نیز اعمال خواهد شد.

اینستاگرام وب آکا مگ

حذف فهرست در ورد

اگر بعد از ایجاد فهرست در ورد به هر دلیلی دیگر تمایلی به استفاده از آن نداشتید یا می خواستید از فهرست جدیدی استفاده کنید، اصلاً نگران نباشید. چرا که به راحتی می توانید در زمینه حذف فهرست در ورد اقدام نمایید. برای همین منظور تنها کافی است از طریق زبانه References و بخش Table of Contents گزینه Remove Table of Contents را انتخاب نمایید تا فهرست ایجاد شده به صورت کامل حذف گردد.

حذف فهرست در ورد

بعد از تولید محتوای متنی در ورد می بایست عناوین را مرتب و شماره صفحات را در مقابل هر عنوان درج کنید تا خواننده محتوا سریعا مضمون مربوطه را یافته و مطالعه کند. به این بخش فهرست مطالب یا فهرست محتوایی گفته می شود و اصولا در تحقیقات یا پایان نامه ها پیاده سازی می شود. در این مقاله از وب آکا مگ تلاش ما بر این بوده تا نحوه ایجاد فهرست در ورد، آپدیت فهرست یا حذف آن را به شما آموزش دهیم. با استفاده از این آموزش شما می توانید به راحتی برای عناوین موجود در نوشته خود یک فهرست به صورت اتوماتیک یا دستی ایجاد کنید و مطابق با معیارهای موجود شماره گذاری فهرست در ورد را انجام دهید. در صورت داشتن هرگونه سوال یا وجود هر نوع ابهامی در خصوص مطالب بیان شده در این مقاله می توانید از طریق بخش دیدگاه های همین مقاله با ما در ارتباط باشید.

آموزش ورد

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 291 views بار دسته بندی : زایمان تاريخ : 8 جولای 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.