دانشگاه مجازی آپتایم سرور چیست + 4 ابزار کاربردی بررسی آن - دانشگاه مجازی

آپتایم سرور چیست + 4 ابزار کاربردی بررسی آن

این مقاله با تکیه بر مقاله ای از سایت eginnovations.com نگارش شده است.

اگر بخواهید بدانید “آپتایم سرور چیست” کافی است کمی درباره راه اندازی وبسایت و اهمیت به روز بودن و آنلاین بودن آن بدانید. آپتایم سرور در واقع شاخصی است که نشان دهنده پویایی و در دسترس بودن سرور شرکت خدمات دهنده وب است این موضوع نکته مهمی است که در زمان خرید سرور باید مورد توجه قرار دهید. . در این مقاله به شما خواهیم گفت “آپتایم سرور چیست” و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

آپتایم سرور چیست؟

آپتایم سرور چیست؟

در این مطلب می خواهیم به شما بگوییم آپتایم سرور چیست؟ آپتایم سرور شاخصی است که نشان می دهد یک سرور تا چه اندازه آنلاین و وب سایت در دسترس بوده است. علاوه بر آن امکان گزارش دهی برای کاربران را براساس میزان بازدید و حتی چاپ داده ها را نشان می دهد. این گزارش به صورت سالانه نشان دهنده ایده آل بودن کارکرد کامپیوتر سرور است. بهترین عدد ۱۰۰ است، حالا هر چه عدد آپتایم سرور به ۱۰۰ نزدیک تر باشد. در نظر داشته باشید که آنلاین بودن وبسایت می تواند به بالا رفتن این عدد کمک کند، از دیگر سو در شرایطی که سایت به هر دلیلی از دسترس کاربران خارج شود و یا دچار خطای سرور شود این عدد تاثیر منفی می گیرد.

از مهمترین دلایلی که نشان دهنده اهمیت آپتایم سرور است، به روز بودن سیستم خدمات رسانی شرکت میزبان وب است. برای کسانی که دارای یک وبسایت هستند آنلاین بودن دائمی وبسایت و در دسترس بودن همیشگی آن امتیاز بالایی از آپتایم بودن را نشان می دهد. این بدان معنا است که سرورهای خدمات دهنده به خوبی به کاربران خود خدمات داده اند. خرید VPS یکی از راهکارهای مناسب به شمار می آید. چرا که داشتن این سرور اختصاصی به کاربر کمک می کند منابع بیشتری برای میزبانی وب سایت و اپلیکیشن در اختیارکاربر قرار گیرد.

برای مشاهده اطلاعات آپتایم سرور کافی است در نسخه های سرور ویندوز  وارد net stats server شوید. گزینه اینتر را انتخاب کنید. پس از آن لیستی از اطلاعات به شما نمایش داده می شود. در قسمت “Statistics since” می توانید آخرین بروزرسانی سیستم را مشاهده کنید.

همه اقدامات شما باید در مسیر بالا بودن امتیاز آپتایم سرور است. از مهمترین کارهایی که می تواند باعث بهبود شاخص آپتایم سرور می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

انتخاب شرکت هاستینگ مناسب: این مورد زمانی که می خواهید میزبان وب را انتخاب کنید اهمیت زیادی دارد. از همین رو در زمان انتخاب شرکت میزبان هاستینگ فریب وعده ها را نخورید. وقتی بدانید دیتاسنتر چیست؟ در واقع شرکت های خدمات دهنده دارای زیرساخت ها و سرورهای کامپیوتری و تجهیزات عظیم شبکه هستند، می دانید که شرکت هاستینگ نیز باید دارای امکانات و تجهیزات لازم برای نیازهای شما باشد.

خرید سرور HP یکی از اقدامات مناسب برای مدیریت آسان سرور است. چرا که این برند ا قدیمی ترین برندها در زمینه رهبری فناوری و توسعه محصولات در زمینه مدیریت سرور می باشد. این سرور امکان دریافت خدمات مناسب از سرورهای کوچک و بزرگ را برای کاربران فراهم می کند.

 

کاربرد نرم افزارهای مانیتورینگ: برای این منظور دانستن مواردی مانند اینکه container چیست به شما کمک می کند. در نظر داشته باشید که باید از این نرم افزارها برای کنترل و بررسی آپتایم سرور  بسیار اهمیت دارد. با پیکربندی این نرم افزارها می توانید عملکرد درخواست های HTTP که به سایت شما رسیده است را بررسی کنید.

مانیتورینگ وب سایت: یکی از اقدامات مهم استفاده از این خدمات برای بررسی آپتایم سایت شما می باشد. این سرویس ها می تواند به صورت مجزا به شما خدمات دهی کند.

بهبود و ارتقا سطح امنیت وبسایت: اگر می خواهید شاخص آپتایم سرور شما در بهترین حال باشد لازم است امنیت سایت را از حملات هکری و بدافزارها حفظ کنید.

ارتقا سرعت سایت: کاربرانی که از وبسایت شما استفاده می کنند انتظار سایتی با سرعت مناسب را دارند. در نظر داشته باشید که این موضوع بر سئوی سایت شما نیز تاثیر مثبت دارد. کاهش زمان پاسخ سرور کمک می کند که سرعت سایت به شکل قابل قبولی باعث ارتقای سایت باشد.

ابزارهای بررسی آن

ابزارهای بررسی آن

اگرچه آپتایم سرور موضوع مهمی برای وبسایت به شمار می آید و همه سرورها آن را دارند، با این وجود باید ابزارهایی برای بررسی آن را در اختیار داشته باشید تا بتوانید خدمات شرکت های میزبان را مورد بررسی قرار دهید. علاوه بر آن گزارش های آن به شما کمک می کند که از میزان عملکرد و سطح بارگذاری وبسایت خود به کاربران مطلع شوید. در این صورت با مشاهده هر ضعفی می توانید برای بهبود جایگاه وب سایت اقدامات لازم را انجام دهید  و یا موقعیت مناسب را حفظ کنید.

مورد اول: ویندوز

این موضوع می تواند از راه های مختلفی مانند Task Manager، Systeminfo Command، Net Stats Command، Windows Management Instrumentation (WMI) و Uptime.exe باشد.

مورد دوم: فری داس

ابزار دیگری که می تواند به کمک آن آپتایم سرور را بررسی کنید استفاده از فری داس است. برخلاف ویندوز که بر مبنای خط فرمان طراحی شده است دستورات داس نیازمند یادگیری دستورات جدید است.

مورد سوم: لینوکس

 لینوکس

ابزار سوم در بررسی آپتایم سرور کاربرد لینوکس است. برای این منظور کافی است در پنجره ترمینال گزینه آپتایم را به انگلیسی تایپ کنید.

مورد چهارم: BSD

بی اس دی نوعی از سیستم عاملی است که شما می توانید فرمان آپتایم را در آن بررسی کنید.

نتیجه گیری

استفاده از آپتایم سرور به شما کمک می کند که همیشه سایت خود را در بهترین حالت ممکن ارتقا دهید و یا موقعیت آن را حفظ کنید. همانطور که می دانید عوامل مختلفی بر آپتایم سرور تاثیر دارد که این عوامل عبارت است از:

  • شبکه سرور
  • نرم افزارهای نصب شده روی سرور
  • امنیت سرور در برابر حملات هکری و بدافزارها
  • سخت افزار سرور

علاوه بر این موارد باید بدانید که کاهش زمان بارگذاری سرور سایت نیز به بهبود آپتایم کمک می کند. کاهش استفاده از کدهای خارجی در وبسایت، استفاده به موقع و درست از حافظه پنهان، پرهیز از پلاگین های غیر ضروری و کاهش حجم سایت از مهمترین این موارد است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 339 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 27 فوریه 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.