دانشگاه مجازی اگر دندان عقل را نکشیم چه می شود؟ - دانشگاه مجازی

دندان عقل کشیده نشده

در اکثر موارد دندان عقل در اواخر نوجوانی یا اوایل جوانی رشد می کند. دندان عقل، دندان آسیای سوم است و آخرین دندانی است که بعد از افتادن دندان های شیری، خود را نشان می دهد. اکثر مردم دندان های عقل خود را می کشند، چون معمولا دندان دردسرسازی است. با این وجود برخی افراد نیازی به کشیدن دندان عقل ندارند، زیرا دندان عقلشان به درستی در کنار سایر دندان ها رشد می کند و به قولی، همرنگ جماعت می شود 😊

اگر دندان عقل شما در حال رشد کردن است، باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا وضعیت دندان شما مشخص شود و در صورت نیاز دندان شما کشیده شود.

اما چه می شود اگر دندان عقل را نکشیم و همانجا که هست بماند؟

 

 

علائم رویش دندان عقل

 

از کجا بفهمیم که دندان عقلمان درآمده یا نه؟ برخی علائم رایج که ممکن است هنگام درآمدن دندان عقل خود تجربه کنید بدین ترتیب است:

درد:

اگر درد در دهان و فک خود احساس میکنید، ممکن است دندان عقل شما در حال رشد باشد! بیمارانی که دندان عقلشان در حال رشد است، معمولا با شکایت احساس فشار به دندان پزشک مراجعه می کنند. شدت درد بستگی به میزان کم بودن فضا برای رشد دندان عقل دارد!

التهاب:

لثه شما ممکن است درمحل رشد دندان عقل، ملتهب، متورم و حساس شود. گاهی این التهاب با درد نیز همراه است.

‏لق شدن دندان:

ممکن است حسی شبیه لق شدن دندان تجربه کنید. اگر دندان عقل شما در حال رویش باشد و فضای کافی برای ابراز وجود نداشته باشد، ممکن است دندان هایتان را جابه‏جا کند! این جابجایی می تواند منجر به حساسیت شود و ممکن است در جویدن برخی غذاها به مشکل بخورید.

عوارض نکشیدن دندان عقل

دندان عقل نهفته

هرچند که کشیدن دندان عقل، خصوصا دندان عقل نهفته، دردسرهایی دارد. اما کافی است این مسئله را پشت گوش بیاندازید تا دردسرهای بزرگتری سراغ شما بیایند! در این بخش برخی عوارضی که در صورت نکشیدن دندان عقل ممکن است دچار آن شوید را برای شما لیست کرده ایم:

عفونت:

اگر دندان عقل شما به طور کامل از لثه خارج نشود یا حتی بخشی از آن نهفته باقی بماند، میتواند منجر به عفونت باکتریایی به نام pericoronitis  شود.

کیست:

اگر دندان عقل شما نهفته باقی بماند، میتواند منجر به ایجاد کیست شود. کیست به وجود آمده میتواند به استخوان فک و لثه های شما آسیب های جبران ناپذیری وارد کند.

آسیب به دندان های کناری:

اگر دندان عقل شما به هرحالتی غیر از حالت عمود بر استخوان فک رشد کند، نهفته یا نیمه نهفته در نظر گرفته میشود. مشکل دندان های نهفته و نیمه نهفته این است که مراقبت از آن ها دشوار است و میتواند منجر به پوسیدگی دندان عقل و دندان کنار عقل، بیماری های لثه، آسیب به استخوان فک، کج کردن دندان های کناری و در نهایت به هم خوردن تعادل فک هنگام جویدن شود.

کشیدن دندان عقل:

دندان عقل نیمه نهفته

برای اینکه بفهمید دندان عقل شما نیاز به کشیدن دارد یا خیر، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. حتی اگر سن کافی دارید اما هنوز علائمی از وجود دندان عقل ندارید، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید تا از طریق عکس رادیولوژی متوجه شوید که دندان عقل نهفته دارید یا خیر. چون گاهی دندان عقل میتواند بدون علامت و به صورت نهفته باقی بماند و با این حال عوارضی مانند کیست و آسیب به دندان های کناری را بدون علامت انجام دهد!

برای کشیدن دندان عقل، خصوصا دندان عقل نهفته، باید به یک متخصص جراحی فک و صورت خوب مراجعه کنید. جراحی دندان عقل نهفته و نیمه نهفته باید به صورت تخصصی انجام شود تا ضمن راحت تر شدن پروسه جراحی، دوره نقاهت به کوتاه ترین حالت ممکن برسد.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 317 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 10 سپتامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.