دانشگاه مجازی با بهترین ویتامین‌ها و مواد معدنی برای کاهش وزن آشنا شوید - دانشگاه مجازی

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

خون دماغ یا گوش درد

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره


مشکل در بلع

حلق و دهان، دروازۀ بدن هستن. وجود مشکل در اونها برای بقیۀ اندام‌ها هم مشکل ایجاد می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافتِ مشاوره


خون در مدفوع

علت‌های مشاهدۀ خون در مدفوع می‌تواند هموروئید، بواسیر، کولیت روده و… باشه. برای تشخیص و درمان درست و به موقع، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره


اختلال خواب

اختلال خواب اگه جدی گرفته نشه، سلامت جسم و روان رو درگیر می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص اعصاب و روان بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره


درد کمر، پا، دست یا زانو

دردهای اسکلتی یکی از شایع‌ترین علائم ایرانی‌هاست، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره


سردرد

سردرد علت‌های مختلفی داره؛ از اضافه وزن گرفته تا اختلال در هورمون‌ها. برای تشخیص درست علت سردردت تا دیر نشده علائمت رو به متخصص مغز و اعصاب بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره


معده درد یا حالت تهوع

سرطان معده سومین سرطان شایع ایران است. همین حالا علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافتِ مشاوره


زخم مداوم دهانی

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مُشاوره


سرفۀ مزمن

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص ریه بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره


اضطراب و استرس

تا دیر نشده علائمت رو به کارشناس روانشناس بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

در همین ابتدای مقاله بهتر است بدانید که کاهش وزن سریع هیچگاه با مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی اتفاق نمی‌افتد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند به کم شدن وزن شما کمک کند. در واقع اگر رژیم متعادلی داشته باشید، ورزش کنید و در کنار آن از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن استفاده کنید، کاهش وزن شما با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد. در این مقاله از مجله دانشگاه مجازی می‌توانید با بهترین ویتامین‌ها و مواد معدنی برای کاهش وزن آشنا شوید.

کدام ویتامین‌ها و مواد معدنی به کاهش وزن کمک می‌کنند؟

بررسی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند سرعت کاهش وزن شما را بیشتر کند. درواقع مصرف این ویتامین‌ها موجب افزایش سوخت و ساز و کاهش ذخیره چربی در بدن می‌شوند و از این طریق در کاهش وزن شما موثر هستند. در ادامه به ۶ مورد از بهترین ویتامین‌ها و مواد معدنی برای کاهش وزن اشاره شده است.

بیشتر بدانید: فواید سیب چیست؟ لاغری با این میوه بهشتی ممکنه!


اینفوگرافی بهترین ویتامین‌ها و مواد معدنی برای کاهش وزن
از بهترین ویتامین‌ها و مواد معدنی برای کاهش وزن می‌توان به ویتامین B، ویتامین D، آهن، کلسیم، امگا و منیزیم اشاره کرد.

۱-  ویتامین B

ویتامین‌های گروه B برای افزایش متابولیسم بدن ضروری هستند. اصلی‌ترین عملکرد ویتامین B در بدن کمک به متابولیزه کردن کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها است. مصرف ویتامین B موجب مصرف انرژی ذخیره شده در غذا می‌شود. از مهم‌ترین انواع ویتامین B می‌توان به تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، نیاسین (B3)، اسید پانتوتنیک (B5)، پیریدوکسین (B6)، بیوتین (B7)، فولات (B9) و کوبالامین (B12) اشاره کرد. جالب است بدانید که مصرف تیامین (b1) به سلول‌های بدن کمک می‌کند تا کربوهیدرات را به انرژی تبدیل کنند. به عبارت دیگر زمانی که سطح این ویتامین در بدن کم باشد، متابولیسم بدن کاهش پیدا می‌کند و بدن نمی‌تواند مواد غذایی را به انرژی تبدیل کنید. برای تامین ویتامین B مورد نیاز بدن می‌توانید از غذاهای زیر استفاده کنید:

  • لوبیا
  • عدس
  • شیر
  • تخم مرغ
  • گوشت بدون چربی
  • غلات کامل
  • سیب زمینی
  • موز

کوبالامین (B12) در هیچ کدام از محصولات گیاهی یافت نمی‌شود و به همین دلیل اکثر افرادی که گیاهخوار هستند، با کمبود ویتامین B12 روبرو می‌شوند. برای تامین انواع ویتامین B می‌توانید زیر نظر متخصص تغذیه از مکمل‌های ب کمپلکس استفاده کنید.

۲- ویتامین D

ویتامین D یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. بدن ما می‌تواند ویتامین D مورد نیاز خود را از طریق نور خورشید دریافت کند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکثر افراد به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند و از همین رو با کمبود این ویتامین دست و پنجه نرم می‌کنند. دریافت ویتامین D از راه مواد غذایی دشوار است و از همین رو بهترین روش برای جذب این ویتامین، مصرف مکمل است. بررسی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ویتامین D کافی می‌تواند به بهبود حالات روحی، تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین جلوگیری از افسردگی کمک کند و انگیزه فرد را برای پیروی از رژیم‌های غذایی مفید افزایش دهد.

محققان متوجه شدند افراد چاق معمولا ویتامین دی پایین‌تری نسبت به سایرین دارند. نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ انجام شد نشان داد بزرگسالانی که از مکمل ویتامین دی استفاده می‌کنند راحت‌تر وزن خود را از دست می‌دهند. هر چند نور خورشید بهترین منبع ویتامین دی است، اما این ویتامین از طریق مصرف برخی خوراکی‌ها نیز قابل جذب است. از مهم‌ترین غذاهای سرشار از ویتامین دی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماهی ساردین
  • ماهی تن
  • ماهی سالمون
  • زرده تخم مرغ
  • شیر و ماست غنی‌شده
  • غلات غنی‌شده

اگر زمان زیادی از روز را در خانه می‌گذرانید یا به کمبود ویتامین D مبتلا هستید، بهتر است بعد از مشورت با یک دکتر تغذیه آنلاین، از مکمل ویتامین دی استفاده کنید.

بیشتر بدانید: خواص زیره سبز از نظر طب سنتی؛ از لاغری شکم تا درمان کبد چرب

۳- آهن

از آهن در بدن ما برای تولید انرژی از مواد غذایی استفاده می‌شود. از طرف دیگر آهن به انتقال اکسیژن به سلول‌های بدن کمک می‌کند و در متابولیسم چربی‌ها نیز موثر است. از مهم‌ترین علائم فقر آهن می‌توان به احساس خستگی و همچنین کاهش استقامت بدن اشاره کرد. برای تامین آهن مورد نیاز بدن می‌توانید از منابع غذایی زیر استفاده کنید:

  • گوشت کم‌چرب
  • لوبیا
  • اسفناج
  • صدف

مصرف غذاهای غنی از آهن همراه با ویتامین C موجب افزایش جذب آهن می‌شود. اگر به کمبود آهن مبتلا هستید، می‌توانید زیر نظر متخصص از مکمل‌های آهن استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که مصرف آهن در برخی افراد موجب ایجاد یبوست می‌شود؛ بنابراین سعی کنید در طول درمان از فیبر بیشتری در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

۴- منیزیم

منیزیم یکی دیگر از مواد معدنی ضروری برای افزایش سوخت و ساز و تولید انرژی در بدن است. این ماده معدنی موجب کنترل قند خون، تنظیم فشار خون، استحکام استخوان‌ها و بهبود عملکرد سیستم عصبی می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد اکثر مردم در ایالات‌متحده با کمبود منیزیم دست و پنجه نرم می‌کنند. از مهم‌ترین منابع غذایی سرشار از منیزیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آجیل‌ها و مغزها
  • حبوبات
  • سبزیجات برگ سبز مثل اسفناج

بیشتر بدانید: روش مصرف پروتئین وی برای کاهش وزن


تصویر فردی با تناسب اندام که آجیل می‌خورد.
مصرف غذاهای سرشار از منیزیم موجب افزایش سوخت و ساز و تولید انرژی در بدن می‌شود.

۵- امگا ۳

بررسی مطالعات نشان می‌دهد مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ می‌تواند به کاهش وزن کمک کند و از طرفی برای سلامت قلب و عروق خونی نیز اهمیت زیادی دارد. برای تامین امگا ۳ مورد نیاز بدن می‌توانید از منابع غذایی زیر استفاده کنید:

  • ماهی قزل آلا
  • ماهی سالمون
  • ماهی ساردین
  • ماهی تن

پیشنهاد می‌شود در هفته چند بار از ماهی به صورت پخته شده یا کبابی استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای تامین امگا ۳ مورد نیاز بدن، مکمل نیز مصرف کنید.

۶- کلسیم

یکی دیگر از مواد معدنی موثر در کاهش وزن کلسیم است. بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف کلسیم موجب افزایش تجزیه چربی در سلول‌ها و همچنین کاهش جذب چربی در بدن می‌شود. برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن می‌توانید از منابع غذایی زیر استفاده کنید:

  • لبنیات کم‌چرب
  • سبزیجات با برگ‌های تیره
  • توفو

بیشتر بدانید: چرا هرچه تلاش می‌کنید وزن کم نمی‌کنید؟

سخن نهایی

مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی برای کاهش وزن تا حدودی موثر است. غذاهای سرشار از ویتامین B، ویتامین D، منیزیم و کلسیم موجب افزایش متابولیسم و کاهش جذب چربی‌ در بدن می‌شود. به خاطر داشته باشید که برای کاهش وزن باید در کنار مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی، رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و ورزش کنید. برای دریافت برنامه غذایی به صورت حضوری و آنلاین می‌توانید با متخصصان دانشگاه مجازی ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

کدام ویتامین‌ها و مواد معدنی برای کاهش وزن موثر هستند؟

از موثرترین و بهترین ویتامین‌ها و مواد معدنی برای کاهش وزن می‌توان به کلسیم، آهن، ویتامین B، ویتامین D و امگا ۳ اشاره کرد.

ویتامین B چطور به کاهش وزن کمک می‌کند؟

ویتامین‌های گروه B برای افزایش متابولیسم بدن ضروری هستند و به متابولیزه کردن کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها در بدن کمک می‌کنند.

منابع: healthline، healthline

Loading

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 94 views بار دسته بندی : تغذیه و تناسب اندام تاريخ : 2 ژانویه 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.