دانشگاه مجازی برای سرفه خشک چی خوبه بخوریم؟ بهترین خوراکی های معجره آسا - دانشگاه مجازی


ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا، آسم و همچنین قرار گرفتن در معرض دود و هوای آلوده، موجب بروز سرفه خشک می‌شود. برای درمان سرفه خشک روش‌های متفاوتی وجود دارد. در این مقاله از مجله دانشگاه مجازی می‌توانید با رایج‌ترین روش‌های درمان سرفه خشک آشنا شوید.

۱۰ ماده غذایی و داروی گیاهی مفید برای درمان سرفه خشک

سرفه خشک یکی از رایج‌ترین علائم آنفولانزا و سرماخوردگی است که ممکن است هفته‌ها پس از درمان بیماری نیز ادامه پیدا کند. بسیاری از افراد نیز با قرار گرفتن در معرض دود سیگار و هوای آلوده دچار سرفه می‌شوند. اما برای سرفه خشک چی خوبه بخوریم؟ در ادامه این بخش به ۱۰ ماده غذایی و داروی گیاهی مفید برای درمان سرفه خشک اشاره شده است.

اینفوگرافی برای سرفه خشک چی خوبه بخوریم؟
برای سرفه خشک می‌توانید از عسل، دمنوش‌های گیاهی و سیر استفاده کنید.

بیشتر بدانید:درمان سرفه در کوتاه‌ترین زمان به چه صورت است؟

۱- عسل

عسل به عنوان معجزه سرفه خشک شناخته می‌شود و مصرف آن به کاهش سرفه و درمان سوزش گلو کمک می‌کند. طبق مقاله منتشر شده در pubmed در مورد مقایسه تاثیر عسل و داروی دیفن هیدرامین بر سرفه، اثربخشی عسل، حتی از این داروی شیمیایی نیز بیشتر است. برای درمان سرفه خشک می‌توانید روزانه چند قاشق عسل میل کنید یا آن را با مقداری آب گرم ترکیب کنید و سپس بنوشید. فراموش نکنید که عسل برای نوزادان زیر یک سال مناسب نیست و موجب بروز عارضه‌ای خطرناک به نام بوتولیسم می‌شود.

۲- زردچوبه

زردچوبه سرشار از ماده‌ای به نام کورکومین است و خاصیت ضد التهابی و ضد ویروسی دارد. برای اثربخشی بیشتر زردچوبه بهتر است آن را با فلفل سیاه مصرف کنید. می‌توانید مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به یک نوشیدنی مثل آب پرتقال یا چای گرم اضافه کنید و بعد آن را بنوشید. نوشیدن ترکیب زردچوبه با شیر گرم نیز تاثیر زیادی بر درمان سرفه خشک دارد.

۳- زنجبیل

زنجبیل، یک ریشه شگفت‌انگیز برای تسکین گلودرد و سرفه خشک است. برای درمان سرفه می‌توانید از دمنوش زنجبیل استفاده کنید یا یک تکه زنجبیل کوچک را بجوید تا سرفه‌تان بهتر شود. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زنجبیل موجب شل شدن ماهیچه‌های تنفسی می‌شود و سرفه را درمان می‌کند. زنجبیل یک خلط‌آور طبیعی است و علاوه بر درمان سرفه خشک، از بروز سرماخوردگی و گلودرد نیز جلوگیری می‌کند.

بیشتر بدانید:سرفه های آلرژیک یا حساسیت فصلی؟ روش های درمان قطعی آن

تصویر فردی که در حال نوشیدن دمنوش زنجبیل است.
دمنوش زنجبیل خاصیت ضدالتهابی دارد و به درمان گلودرد و سرفه خشک کمک می‌کند.

بیشتر بدانید:درمان سرفه خشک با بهترین روش های خانگی در کوتاه‌ترین زمان

۴- سیر

سیر خاصیت ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد. مصرف سیر به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و در تسکین سرفه مرتبط با سرماخوردگی نیز موثر است.

۵- آناناس

آناناس حاوی آنزیمی به نام بروملین است که خاصیت ضد التهابی دارد. مصرف آناناس به رقیق کردن خلط کمک می‌کند و موجب کاهش گلودرد و سرفه خشک می‌شود. برای درمان گلودرد و سرفه بهتر است از آب آناناس استفاده کنید.

۶- دمنوش پوست انار

پوست انار خاصیت ضد التهابی دارد و به درمان سرفه خشک تا حد زیادی کمک می‌کند. برای رفع این مشکل می‌توانید چند تکه پوست انار را در قوری بریزید و بعد قوری را با آب جوش پر کنید. در ادامه قوری را روی بخار کتری قرار دهید تا دمنوش شما آماده شود.

۷- دمنوش آویشن

آویشن یک گیاه فوق‌العاده برای درمان سرفه خشک، اختلالات گوارشی و برونشیت است. مصرف دمنوش آویشن به کاهش سرفه و گلودرد کمک می‌کند و التهاب گلو را کاهش می‌دهد. برای تهیه این دمنوش باید مقداری برگ آویشن خشک را در قوری بریزید و بعد قوری را با آب جوش پر کنید. قوری را روی بخار کتری قرار دهید و حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دمنوش شما آماده شود.

۸- سوپ مرغ

همه ما می‌دانیم که سوپ مرغ بهترین درمان برای سرماخوردگی و آنفولانزا است. بهتر است بدانید که مصرف سوپ مرغ علاوه بر درمان سرماخوردگی، به کاهش سرفه و گلودرد نیز کمک می‌کند. مصرف سوپ موجب بهبود تنفس و کاهش التهاب گلو می‌شود و از خشک شدن گلو جلوگیری می‌کند.

بیشتر بدانید:فرق سرفه حساسیت با سرماخوردگی را چطور تشخیص دهیم؟

تصویر سوپ مرغ
سوپ مرغ نه تنها به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند، بلکه در درمان گلودرد و سرفه نیز موثر است.

۹- ریشه شیرین‌بیان

در طب چینی به ریشه شیرین‌بیان گانکائو گفته می‌شود و شواهد نشان می‌دهد که از ۲۱۰۰ سال قبل از میلاد مسیح نیز از این ریشه برای تسکین درد گلو استفاده می‌شد. مصرف دمنوش شیرین‌بیان به از بین بردن خلط و همچنین تسکین سرفه خشک کمک می‌کند. برای تهیه این دمنوش می‌توانید مقداری ریشه شیرین‌بیان را با آب جوش در قوری بریزید و برای ۵ تا ۱۰ دقیقه روی بخار کتری قرار دهید تا دم بکشد.

۱۰- مرزنجوش

مرزنجوش یک گیاه ضد التهاب فوق‌العاده قوی است که به درمان سرفه مرتبط با آسم، برونشیت، سرماخوردگی و سیاه سرفه کمک می‌کند. برای تهیه دمنوش مرزنجوش باید ۳ تا ۴ قاشق مرزنجوش خشک را در قوری بریزید و بعد مقداری آب جوش به آن اضافه کنید. سپس از این دمنوش ۳ بار در روز استفاده کنید. فراموش نکنید افرادی که از داروهای ضد انعقاد استفاده می‌کنند، نباید از این دمنوش مصرف کنند.

بیشتر بدانید:سرفه کودکان؛ علت‌ها و راه‌های درمان معجزه‌آسا!

سخن نهایی

برای درمان سرفه خشک می‌توانید از گیاهان دارویی و خوراکی‌های مفید استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که قبل از شروع درمان ابتدا باید علت بروز این مشکل را شناسایی کنید. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان از سرفه خشک رنج می‌برید، دانشگاه مجازی این امکان را برای شما فراهم مرده تا همین حالا به صورت مشاوره آنلاین داخلی با بهترین متخصصان در ارتباط باشید.

همچنین جهت اخذ نوبت حضوری با دکتر داخلی میتوانید به سایت دانشگاه مجازی مراجعه کنید

سوالات متداول

بهترین درمان سرفه خشک در شب چیست؟

برای درمان سرفه خشک در شب می‌توانید قبل از خواب یک قاشق چای‌خوری عسل بخورید یا مقداری عسل در آب گرم بریزید و بنوشید تا سرفه‌تان برطرف شود.

چه زمانی برای سرفه خشک به پزشک مراجعه کنیم؟

در اکثر مواقع سرفه خشک حدود ۳ هفته طول می‌کشد. در صورتی که سرفه شما بیشتر از ۲ ماه طول کشید و علائم پس از مدتی بدتر شد، حتما از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

منابع: verywellhealth، healthline، pubmed

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 143 views بار دسته بندی : تغذیه و تناسب اندام تاريخ : 4 می 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.