دانشگاه مجازی  تاثیر احداث باغ بادام بر زیستگاه و اقتصاد محلی - دانشگاه مجازی

دلایل زیادی برای احداث باغ بادام وجود دارد، به خاطر نیاز آبی کمتر نهال بادام نسبت به دیگر نهال‌های میوه کاشت دیمی آن برای بسیاری از کشاورزان مهیا است، بنابراین با کاشت نهال بادام در مناطق مختلف از فرسایش خاک و بروز سیلاب‌ها جلوگیری می‌شود، علاوه بر آن به خاطر فروش میوه بادام در بازار داخلی و صادرات آن به بازار برون مرزی به اقتصاد محلی و حتی کشوری کمک زیادی شده و باعث ارزآوری می‌شود، در ادامه مقاله تاثیر احداث باغ بادام بر زیستگاه و اقتصاد محلی را به طور جداگانه توضیح می‌دهیم.

تاثیر احداث باغ بادام بر زیستگاه

همانطور که اشاره کردیم شرایط خاص و منحصر به فرد نهال بادام باعث افزایش فروش نهال بادام پیوندی در بین کشاورزان ایران شده است، برای شناختن ویژگی‌های بهتر نهال بادام تاثیر خرید نهال بادام و احداث باغ بادام تجاری بر زیستگاه را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • افزایش تنوع زیستگاه: کاشت درختان بادام باعث افزایش تنوع گیاهی در منطقه می شود و زیستگاهی جدید برای حیوانات و گیاهان خودرو ایجاد می‌کند.
  • بهبود خاک: درختان بادام به عنوان درختان پوششی زمین را در برابر باد و همچنین جریان آب حفظ می کنند، همچنین ساقه و برگ‌های این درختان، با تجزیه شدن، مواد آلی را به خاک افزوده و باعث افزایش حاصلخیزی آن می‌شوند.
  • جلوگیری از فرسایش خاک: درختان بادام با ریشه‌های قوی خود، خاک را جا به جای کرده و از فرسایش بیشتر جلوگیری می کنند.
  • افزایش تصفیه هوا: درختان بادام توانایی تصفیه هوای ما را دارند، این درختان با جذب گاز دی اکسید کربن و تولید اکسیژن، به بهبود کیفیت هوا در منطقه کمک می کنند.
  • ایجاد سایه: درختان بادام با تشکیل سایه، مناطق مرتفع را در دوران گرما محافظت کرده و حاشیه رودخانه‌ها و ساحل‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
  • ارتقاء پایداری زیستی: کاشت درختان بادام باعث بهبود پایداری زیستی منطقه شده و به حفظ تنوع گونه‌ها کمک می کنند.
  • جلوگیری از تحمل حرارت: درختان بادام به عنوان درختان خشکی شناخته شده اند و می‌توانند در شرایط آب و هوایی خشک و گرم رشد کنند، این درختان مقاوم به خشکسالی هستند و با شرایط سخت مناطق خشک و نیمه خشک سازگار می‌شوند.
  • تامین غذا برای حیوانات و پرندگان: درختان بادام میوه ای خوش طعم و غذایی را تولید می کنند که می‌تواند منبع غذایی برای حیواناتی مانند طوطی، سنجاب و بقیه پرندگان و حیوانات منطقه باشد.
  • محافظت از منابع آب: درختان بادام آب را از طریق ریشه های خود جذب کرده و از تبخیر آن جلوگیری می‌کنند و باعث حفظ منابع آب و سطح آبخوان‌ها می‌شود، پس در خرید نهال بادام توجه داشته باشید تا نهال‌هایی که قدرت ریشه‌زایی قوی داشته باشد را خریداری کنید.
  • سازگاری با طبیعت: درختان بادام نسبت به شرایط مختلف آب و هوایی و خاکی سازگاری بالایی دارند و به راحتی در مناطق مختلف رشد می کنند، این بدان معناست که کشاورزان می‌توانند در مناطق خشک و نیمه خشک و با دسترسی به آب محدود رشد کرده و برای بهبود و حفظ زیستگاه‌های تهدید شده مناسب هستند، از این رو مسئولین محیط زیست هر منطقه فروش نهال بادام و کاشت آن را در مزارع و فضاهای عمومی را توصیه می‌کنند.

تاثیر احداث باغ بادام بر اقتصاد محلی

البته اکثر کشاورزان به خاطر اقتصادی و پرفروش بودن میوه بادام مشتاق خرید نهال بادام و احداث باغ آن هستند، احداث باغ تجاری بادام به دلایل زیر می‌تواند اقتصادی و پرسود باشد:

  1.  بادام به عنوان یکی از غذاهای سالم و خوشمزه، در بازار جهانی و مصرف داخلی تقاضا زیادی دارد، بنابراین، تولیدکنندگان بادام می‌توانند با استفاده از باغ تجاری خود در این بازارها حضور پیدا کرده و سود قابل توجهی را کسب کنند.
  2.  علاوه بر بادام، بخش‌های دیگری از درخت بادام می‌توانند به عنوان محصولات جانبی درآمدزا باشند، مانند روغن، بادام‌دانه و آجیل! این محصولات نیز در بازار، فروش قابل توجهی دارند و درآمد اضافی برای تولید کنندگان فراهم می‌کنند.
  3.  درخت بادام از مقاومت قابل توجهی در برابر بیماری‌ها و آفات برخوردار است، این ویژگی موجب کاهش هزینه‌های نگهداری و مدیریت باغ می‌شود و در نتیجه سود بیشتری برای تولیدکننده فراهم می‌کند.
  4.  بادام برای برداشت نیاز به نیروی کار انسانی زیادی ندارد و می‌تواند به راحتی بدون استفاده از ماشین‌آلات برداشت شود، این امر موجب کاهش هزینه برداشت و حمل و نقل می‌شود و سود بیشتری برای تولیدکننده به ارمغان می‌آورد.
  5.  درخت بادام دارای طول عمر بالایی است که به طور معمول تا ۵۰ تا ۶۰ سال محصول می‌دهد، این ویژگی موجب کاهش هزینه‌های بازسازی باغ تجاری و افزایش سود می‌شود، به خاطر همین فروش نهال بادام پیوندی بر پایه بادام تلخ در سال‌های گذشته افزایش یافته است.

با توجه به این عوامل، احداث باغ تجاری بادام به عنوان یک فعالیت اقتصادی قابل توجه و پرسود محسوب می‌شود، برای دستیابی به سود بیشتر، نیاز به برنامه‌ریزی مناسب، مدیریت کارآمد و تخصصی، رعایت اصول کشاورزی مناسب و مشاوره گرفتن از مشاورین نهالستان‌های معتبر مانند پالیز نهال است.

کلام آخر

با توجه به موارد فوق کشاورزانی که می‌خواهند در صنعت باغداری و کشاورزی سرمایه‌ گذاری کنند، می‌توانم به سایت تخصصی پالیز نهار مراجعه کرده و با مشاوران این سایت در ارتباط باشم تا به صورت علمی و کاملاً اصولی مراحل خرید نهال بادام و احداث باغ بادام را طی کرده و با قیمت نهال بادام در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید.

 

تماس با پالیز نهال:

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 142 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 23 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.