دانشگاه مجازی خواص گلاب چیست؟ معجزه‌ای در طب سنتی! - دانشگاه مجازی


گلاب از تقطیر گلبرگ‌های گل رز با بخار آب تولید می‌شود که به دلیل معطربودن، از آن به عنوان یک رایحه طبیعی ملایم به جای مواد شیمیایی در عطرها استفاده می‌شود. گمان می‌رود که گلاب برای اولین‌بار در ایران تولید شده و بعد آوازه آن به کشورهای عربی و اروپایی رسیده است. گلاب مزایای زیادی دارد و از آن برای موارد مختلفی از کاهش تنش‌های روانی گرفته تا روشن‌ترشدن پوست استفاده می‌‎شود و به طور گسترده در ساخت ترکیبات آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد. در ادامه این مقاله از مجله دانشگاه مجازی قرار است در مورد مهم‌ترین خواص گلاب از نظر طب سنتی صحبت کنیم. تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید.

خواص گلاب برای پوست

پوست بزرگترین عضو بدن است که از اعضای داخلی در برابر اشعه فرابنفش، مواد شیمیایی و دیگر آلاینده‌های فیزیکی محافظت می‌کند. گلاب سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است که سلول‌های پوستی را در برابر آسیب‌های مختلف مقاوم می‌کنند. علاوه بر این عوارض ضد التهابی این ماده تحریکات ناشی از اگزما و روزاسه را تسکین می‌دهد. مزایای گلاب برای پوست عبارت‌اند از:

  • مهار فعالیت تخریبی آنزیم‌های الاستاز و کلاژناز روی پوست
  • کاهش چین و چروک‌ها
  • تنظیم pH پوست
  • کوچک‌کردن منافذ باز پوست
  • کاهش آکنه
  • حاوی ویتامین‌های E، C و A
  • تسریع روند بهبودی زخم‌ها
  • رفع خارش پوست
  • جلوگیری از ایجاد لک

اینفوگرافی فواید گلاب برای پوست
گلاب یک روشن‌کننده طبیعی برای پوست صورت است و باعث از بین‌رفتن جای جوش‌ها می‌شود.

مهمترین خواص گلاب برای موها

گلاب موها را پاکسازی کرده و رطوبت آن‌ها را حفظ می‌کند. اسپری‌کردن گلاب بعد از حمام روی موها، آن‌ها را درخشان و نرم می‌کند. همچنین مصرف این ماده باعث افزایش ضخامت موها و کاهش ریزش آن‌ها می‌شود. ترکیب گلاب، کپسول ویتامین E و روغن زیتون برای موها معجزه می‌کند.

خواص گلاب در مردان

نتایج تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد که گلاب می‌تواند میل جنسی را در مردان تحریک کند. همچنین گلاب می‌تواند افسردگی، تنش و استرس را در مردان کاهش دهد.

خواص گلاب در بارداری

گلاب با داشتن ترکیبات مهمی چون ویتامین A، E، B، C، پتاسیم، منیزیم، منگنز و سلنیوم یک ترکیب مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار است. توجه داشته باشید که نباید در مصرف این ماده در دوران بارداری زیاده‌روی کرد.

بیشتر بدانید: خواص شنبلیله چیست؟ درمان طاسی سر تا تقویت اسپرم

خواص گلاب برای چشم

گلاب را می‌توان به عنوان قطره چشمی استفاده کرد. مطالعات نشان داده که چکاندن چند قطره گلاب در چشم‌ها، از خشکی چشم جلوگیری کرده و خستگی آن را از بین ‌می‌برد. همچنین از این ماده می‌توان برای رطوبت‌رسانی به ناحیه دور چشم و کاهش تیرگی آن استفاده کرد. گلاب در درمان مشکلات چشمی زیر موثر است:

  • ورم ملتحمه
  • خشکی چشم
  • داکریوسیستیت حاد
  • ناخنک یا پینگوکولا
  • آب مروارید
  • راش پوستی دور چشم
  • رفع سوزش و التهاب چشم
  • کاهش درد و خستگی

آلت:‌ عکس فردی که در حال ریختن قطره چشمی است.
گلاب استریل را می‌توان به عنوان قطره برای درمان خشکی و التهاب چشم استفاده کرد.

خواص گلاب برای قلب

گلاب با کاهش تنش‌های عصبی، سلامت قلب را نیز حفظ می‌کند. همچنین گلاب می‌تواند جریان خون را در رگ‌ها بهبود بخشد و از تشکیل لخته جلوگیری کند. سیب، بیدمشک و گلاب کم‌خونی را بهبود بخشیده و از بروز مشکلات قلبی پیشگیری می‌کند.

خواص گلاب برای معده و روده

گلاب خاصیت ضد عفونی‌کنندگی دارد و می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. از فواید گلاب برای سیستم گوارشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود هضم غذا
  • رفع یبوست
  • تسکین درد معده
  • بهبود ترشح صفرا
  • کمک به زخم معده
  • جلوگیری از ورم معده
  • درمان نفخ معده
  • درمان رفلکس معده

بیشتر بدانید: خواص بیدمشک چیست؟ ۸ خاصیت شگفت‌انگیز و عوارض احتمالی

خواص گلاب برای رحم و واژن

مصرف گلاب می‌تواند علائم سندروم پیش از قاعدگی و همچنین علائم یائسگی را در زنان بهبود بخشد. این ماده از طریق کاهش استرس و اضطراب،‌ بین هورمون‌ها تعادل ایجاد کرده و از این طریق باعث کاهش درد پریودی، خونریزی، دل‌درد شده و خلق و خو را بهبود می‌بخشد.

کنترل چربی خون

فنولیک اسید، فلاونوئید اسید و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گلاب از طریق کاهش التهاب سلولی و مبارزه با رادیکال‌های آزاد چربی خون را در بدن کنترل می‌کنند. البته در نظر داشته باشید که تنها مصرف گلاب نمی‌تواند چربی خون را درمان کند؛ برای درمان چربی خون حتما با پزشکان دانشگاه مجازی مشورت کنید.

خواص گلاب برای مغز

استشمام بوی گلاب در طب سنتی یا مصرف آن، به بهبود خلق و خو کمک می‌کند. علاوه بر این تحقیقات نشان داده است که گلاب خواص ضد افسردگی و ضد اضطراب دارد. از این ماده برای درمان مشکلات زیر استفاده می‌شود:

  • افسردگی
  • غم و اندوه
  • فشار
  • تنش
  • زوال عقل
  • بیماری آلزایمر

در بدن یک پروتئین خاص به نام آمیلوئید بر عملکرد مغز تاثیر می‌گذارد و با کشتن سلول‌ها حافظه را مختل می‌کند. ترکیبات موجود در گلاب با مهارکردن آمیلوئید از بروز زوال عقل و آلزایمر جلوگیری می‌کند.


اینفوگرافی فواید گلاب برای مغز
مصرف گلاب از بروز زوال عقل و آلزایمر در افراد جلوگیری می‌کند.

درمان سردرد

اعتقاد بر این است که اثرات تنش‌زدایی گلاب می‌تواند سردرد و میگرن را درمان کند. گلاب همچنین در روش رایحه‌درمانی استفاده می‌شود که نقش موثری در بهبود سردردهای شدید دارد. برای بهره‌مندی از این خاصیت، لازم است مقداری از گلاب را روی پارچه بمالید و روی پیشانی قرار دهید.

بیشتر بدانید: خواص گل ختمی چیست؟ ۱۰ خاصیت اعجاب‌انگیز که باید بدانید

بهبود سیستم تنفسی

اثر ضد التهابی و تسکین‌بخشی گلاب ماهیچه‌های گلو را شل می‌کند و به این ترتیب سرفه و گلودرد را بهبود می‌بخشد. مصرف گلاب برای گلودرد یک درمان کمکی است و نباید جایگزین درمان پزشکی شود.

خواص گلاب برای لاغری

گلاب به هضم غذا کمک می‌کند و از این طریق می‌تواند باعث کاهش وزن شود. ترکیب گلاب با زعفران، چربی‌سوزی را در بدن افزایش می‌دهد. برای تسریع روند لاغری، در کنار رژیم غذایی درست و ورزش مرتب، از ترکیب گلاب استفاده کنید.

گلاب قبل از خواب

گلاب به دلیل بوی خوبی که دارد، استرس و اضطراب را از مغز دور کرده و کیفیت خواب شب شما را افزایش می‌دهد. می‌توانید مقداری گلاب را روی چشمان خود بگذارید یا مقدار کمی از آن را قبل از خواب بنوشید. آرام‌بخشی گلاب قبل از خواب به قدری قوی است که می‌توان آن را جایگزین داروهای خواب‌آور قوی چون دیازپام کرد.

فواید خوردن گلاب ناشتا

برای تاثیرگذاری بهتر گلاب روی مشکلات کبدی و کلیوی، می‌توانید مقداری گلاب را با معده خالی و ناشتا مصرف کنید. اگر مصرف گلاب به این صورت باعث بروز مشکلات گوارشی در شما شد، باید مصرف آن را قطع کنید.

نحوه استفاده از گلاب

برای دستیابی به خواص گلاب باید برای حداقل یک هفته آن را به طور منظم استفاده کنید. گلاب را می‌توانید به شکل‌های مختلفی مصرف کنید:

خواص گلاب با نبات

با حل‌کردن مقداری نبات را درون یک لیوان گلاب،‌ می‌توانید یک نوشیدنی آرام‌بخش و معطر تهیه کنید. این ترکیب برای بازکردن روزه هنگام ماه رمضان بسیار مناسب بوده و عطش را برطرف می‌کند.

خواص گلاب با آب

مقداری گلاب غلیظ را با آب رقیق کنید و آن را ناشتا یا قبل از خواب بنوشید. برای بهترشدن طعم این نوشیدنی می‌توانید به آن عسل یا شکر نیز بیفزایید. این نوشیدنی برای تسکین اعصاب، بی‌خوابی و بهبود سلامت قلب مفید است.

گلاب در غذاها

گلاب رایحه بسیار خوبی دارد و به همین دلیل می‌توانید از آن در تهیه غذاها و انواع دسرها استفاده کنید.

اسپری گلاب

برای استفاده از خواص این ماده برای پوست، مقداری از آن را درون یک اسپری ریخته و شب‌ها قبل از خواب روی پوست صورت بزنید. اسپری گلاب نوعی تونر طبیعی است که هم آلودگی‌ها را از سطح پوست پاک می‌کند و هم باعث شفافیت بیشتر آن می‌شود.

گلاب با روغن‌های طبیعی

مقدار کمی گلاب را با روغن‌های گیاهی چون نارگیل یا روغن بادام تلخ ترکیب کنید و ترکیب به‌دست آمده را به صورت و به موها بزنید. مقدار کمی گلاب را با روغن‌های گیاهی چون نارگیل یا روغن بادام تلخ ترکیب کنید. ترکیب به‌دست آمده را می‌توانید هم به صورت و هم به موها بزنید. ترکیب گلاب با روغن‌های طبیعی پوست صورت را نرم کرده و باعث درخشان‌شدن موها می‌شود.


نحوه مصرف گلاب روی پوست
گلاب را می‌توانید به شکل‌های مختلفی و مطابق با طبع خود مصرف کنید.

عوارض مصرف بیش از اندازه گلاب

گلاب یک ماده کاملا ایمن است و تاکنون عارضه خاصی برای آن گزارش نشده است. با این حال ممکن است برخی افراد نسبت به برخی از ترکیبات این ماده مثل ویتامین C واکنش نشان دهند. اگر به طور کلی پوست حساسی دارید یا قبلا سابقه واکنش آلرژیک داشته‌اید، پیش از مصرف گلاب مقدار کمی از آن را تست کنید. اگر بعد از گذشت ۲۴ ساعت واکنش خاصی مشاهده نکردید، می‌توانید با خیال راحت آن را مصرف کنید. واکنش آلرژیک با علائم زیر همراه است:

  • تحریک پوستی
  • قرمزی پوست
  • سوزش و خارش

بیشتر بدانید: خواص رزماری؛ مهم‌ترین فواید آن از سلامت مو تا سم‌زدایی کبد

سخن پایانی

گلاب یک ترکیب طبیعی با خواص فوق‌العاده برای سلامت بدن است. گلاب هم تنش‌های روانی را کم می‌کند و هم در تضمین سلامت جسم موثر است. در این مقاله از مجله دانشگاه مجازی سعی کردیم تا در مورد فواید و  خواص گلاب برای پوست قبل از خواب توضیحات کاملی به شما ارائه کنیم.

به خاطر داشته باشید که مصرف گلاب و ترکیبات طبیعی، یک راه‌حل کمکی در درمان مشکلات جسمی و روحی است و نباید جایگزین خدمات و مشاوره‌های پزشکی شود. بهتر است در هنگام بروز بیماری‌ها، ابتدا باید مشکل خود را با متخصص تغذیه در میان بگذارید و بعد از ترکیبات طبیعی چون گلاب به عنوان درمان مکمل استفاده کنید. شما می‌توانید از طریق پلتفرم دانشگاه مجازی برای دریافت نوبت حضوری یا مشاوره آنلاین با دکتر تغذیه از بهترین متخصصان اقدام کنید.

سوالات متداول

خواص گلاب برای پوست و مو چیست؟

گلاب باعث نرم و شفاف‌شدن پوست صورت و موها می‌شود.

آیا استفاده از گلاب روی پوست باعث تیره‌شدن آن می‌شود؟

خیر. گلاب از طریق دفع مواد زائد به مرور پوست را روشن و شفاف می‌کند.

بهترین زمان استفاده از گلاب روی پوست چه زمانی است؟

برای بهره‌مندی از خواص گلاب برای پوست قبل از خواب کمی گلاب طبیعی را به کمک پنبه روی پوست بزنید.

آیا مصرف گلاب در بارداری مجاز است؟

بله. مصرف گلاب در دوره بارداری مجاز است اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.

منابع: medicalnewstoday | healthline

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 275 views بار دسته بندی : تغذیه و تناسب اندام تاريخ : 8 آوریل 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.