دانشگاه مجازی دفترچه ثبت انسولین و قند خون چیست ؟ - دانشگاه مجازی

دیابت از جمله بیماری هایی ست که نیاز به کنترل دائم و مدیریت دارد . کمک یک برنامه ریزی دقیق ، می توان از پیشرفت دیابت جلوگیری نموده و در برخی شرایط ، ان را به حالت مرزی تغییر داده و یا بهبود بخشید . این وضعیت نیازمند کنترل دائم روند بیماری است .

مواردی هستند که فرد مبتلا به دیابت هر روز با آن ها سر و کار دارد

به منظور مدیریت ، باید داده ها و ارقام مربوط به قند خون ثبت شوند تا فرد بداند در چه شرایطی این رقم افزایش داشته و در چه شرایطی با کاهش روبرو شده است .

اخیرا این امر با کمک تکنولوژی و نرم افزار ها ، به خوبی ممکن شده است . دفترچه ثبت انسولین و قند خون  نرم افزار هایی هستند که روی سیستم های تلفن همراه نصب شده و فرد با ثبت میزان دقیق قند خون و ساعات و تاریخ ان ، می تواند به تفسیری از نتایج دست پیدا کند .

استفاده از این دفترچه ها ، کمک می کند تا افرادی که در ابتدای روند بیماری هستند و هنوز از نحوه کنترل بیماری اگاهش کامل ندارند ، بتوانند اطلاعات جامعی در این زمینه پیدا کنند .

 

نحوه مدیریت دیابت :

 

این بیماری در اولین گام ، نیاز به خود مراقبتی دارد . دیابت با داشتن انواع مختلف از جمله نوع ۱ ، ۲ ، بارداری و … ، طیف متفاوتی از افراد را درگیر می کند . هرچقدر که فرد سریع تر متوجه وضعیت قند خون شود ، کنترل ان اسان تر بوده و می توان از پیشرفت جلوگیری نمود . برخی از انواع این بیماری قابل درمان بوده و برخی دیگر درمان نمی شوند ؛ اما می توان سطوح شدت ان را ثابت نگه داشت .

البته نه تنها افرادی که با بیماری قند خون روبرو هستند ، بلکه برخی دیگر نیز به دلایل متعدد ، در گروه ریسک قرار دارند :

میانسالان

اشخاصی با بیماری های زمینه ای

اشخاصی با مشاغل پر خطر

سبک زندگی ناسالم

افراد چاق

مصرف کنندگان الکل

و … ، همگی در گروه ریسک قرار دارند  و حتی در صورت عدم ابتلا به بیماری ، باید به طور مداوم قند خون خود را چک کنند .

در هر صورت ، اصلی ترین مساله در شرایط ابتلا به قند خون بالا ، نظارت دائمی روی میزان قند است . افراد مبتلا ، بنا به تجویز پزشک باید روزانه چندین نوبت قند خون خود را تست کنند . در گروه های ریسک ، این کار روزانه معمولا تنها یک بار صورت می گیرد و ان هم برای تست قند خون پایه است .

 

دفترچه ثبت انسولین و قند خون چیست ؟

 

با هر بار تست قند خون ، رقم ان باید ثبت شود تا فرد بتواند در بازه های زمانی مشخص ، اقدام به تفسیر نماید . این تفسیر می تواند با کمک پزشک صورت بگیرد . در سال های اخیر ، استفاده از دفترچه های الکترونیکی رواج پیدا کرده است . این دفترچه ها ، نرم افزاری هستند که روی سیستم تلفن همراه نصب می شوند . پس از هر بار اجرای تست و نیز پس از هر بار تزریق انسولین ، تمامی اطلاعات درون جدول های روزانه و ساعتی موجود در ان نوشته شود .

برخی دفترچه ها از قابلیت بیشتری نیز برخوردار بوده و می توان فاکتور های موثر دیگر از جمله فعالیت های بدنی روزمره مثل میزان ورزش و فعالیت های بدنی را نیز در ان ثبت کرد .

پس از ثبت اطلاعات ، افراد می توانند در بازه های زمانی مختلف ، به تحلیل داده ها بپردازند .

این ابزار ها میانگین نتایج ، پیک بیشترین و کمترین میزان قند خون در بازه زمانی ، و به طور کل ، تفسیر جامعی را ارائه می دهند .

نکته : البته دفترچه ثبت تست قند خون چاپی ( به صورت کاغذی ) هم وجود دارد و می توانید از سایت تجهیزات پزشکی بی گزند تهیه کنید

اهمیت استفاده از دفترچه کنترل دیابت :

 

این برنامه توسط شرکت های مختلف طراحی شده اند و هر کدام می توانند قابلیت های متعددی داشته باشند . به طور کل ، افراد با نصب ان ها ، می توانند مرتبا وضعیت قند خون خود را نسبت به روز های گذشته بررسی کنند . با بررسی نتایج ، و مشاهده عوامل موثر بر ان ها  ، می توان همواره قند خون را به نحو مطلوبی مدیریت کرد .

افرادی همچون میانسالان یا افرادی که هنوز اطلاعات کافی در زمینه کنترل بیماری ندارند ، با کمک این نرم افزار به مرور می توانند اطلاعات کامل تری به دست اورند . علاوه بر این ، در صورت نیاز می توان دفترچه را به پزشک نیز نشان داده تا در صورت لزوم و شرایط خاص ، پزشک نیز به تفسیر اطلاعات بپردازد .

این دفترچه ها ، معمولا دارای حالت های : ناشتا ، قبل از نهار ، بعد از نهار ، قبل از شام ، قبل از خواب و … هستند . در هر شرایط می توان مقدار قند خون را ثبت کرده و گاها غذا های مصرف شده را نیز در بخش اطلاعات ثبت کرد تا متوجه شد که چه غذا ها و چه فعالیت هایی منجر به افزایش قند خون یا کاهش ان شده اند .

این ابزار علاوه بر ثبت داده ها ، به قابلیت هشدار نیز مجهز شده اند . در این شرایط ، با مشاهده تغییرات روند بیماری ، افزایش بیش از حد و یا افت بیماری ، هشدار هایی را صادر می کنند .

از طرف دیگر ، نمونه هایی از ان در سایت ها موجود می باشند که ساعات مصرف انسولین ، ساعات اجرای تست و … را یاداوری می کنند . در این شرایط ، تمامی تست ها و تزریقات در ساعات مقرر اجرا شده و هیچ وعده ای فراموش نخواهد شد .

 

دانلود دفترچه ثبت انسولین و قند خون :

 

این اپلیکیشن ها توسط سایت های معتبر پزشکی موجود می باشند . همچنین از دیگر سایت ها نیز قابل دانلود بوده ؛ اما توصیه می شود به منظور دانلود بهترین دفترچه ، از اعتبار و دقت ان اطمینان حاصل نمود . مشاورین فروش تجهیزات پزشکی و پزشکان می توانند گزینه های مناسب را معرفی کنند .

علاوه بر این ، برخی دستگاه های تست قند خون مجهز به اپلیکیشن هایی مخصوص به خود می باشند . در صورت خرید گلوکومتر های دارای این قابلیت ، افراد می توانند اپلیکیشن ان را از سایت مخصوص به برند دانلود نمایند . به منظور تسهیل در استفاده ، بعضا نیاز به ثبت دستی اطلاعات نبوده و داده ها را می توان از طریق بلوتوث ، از دستگاه قند خون به اپلیکیشن موجود در تلفن همراه انتقال داد .

 

نحوه نصب دفترچه ثبت قند خون :

 

دفترچه ها در انواع مختلفی موجود بوده تا بتوانند تمامی سیستم های عامل اندروید و IOS را پوشش دهند . پس از دانلود یک دفترچه مناسب ، می توان ان را روی گوشی نصب کرد ؛ سپس اطلاعاتی از جمله سن ، جنسیت ، نوع دیابت ، و … پرسیده می شود که نیاز است تمامی اطلاعات به دقت در جایگاه ( فیلد ها ) درج شود . ثبت دقیق اطلاعات درخواست شده کمک می کند تا تفسیر نتایج به بهترین نحو صورت بگیرد .

معمولا تاریخ و زمان به طور اتوماتیک به روز رسانی می شوند . اما در صورت عدم به روز رسانی ، باید تاریخ و ساعت را تنظیم کرد تا میانگین گیری ها در بازه زمانی مشخص اجرا شوند . سپس با ورود به هر روز و هر نوبت تست ، اطلاعات درخواستی باید ثبت شوند .

بنا به نوع برنامه ، میانگین گیری و سایر فعالیت های مربوط به تفسیر در بازه های زمانی مشخص شده ، اجرا می شود .

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 299 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 26 نوامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.