دانشگاه مجازی سرطان دهانه رحم چیست؟ - دانشگاه مجازی

سرطان دهانه رحم سرطانی است که از سلول های دهانه رحم شروع می شود. دهانه رحم انتهای پایین و باریک رحم (رحم) است. دهانه رحم رحم را به واژن (کانال زایمان) متصل می کند. سرطان دهانه رحم معمولاً با گذشت زمان به کندی ایجاد می شود. قبل از اینکه سرطان در دهانه رحم ظاهر شود، سلول‌های دهانه رحم تغییراتی به نام دیسپلازی را تجربه می‌کنند که در آن سلول‌های غیرطبیعی در بافت دهانه رحم ظاهر می‌شوند. با گذشت زمان، اگر سلول‌های غیرطبیعی تخریب یا حذف نشوند، ممکن است به سلول‌های سرطانی تبدیل شوند و شروع به رشد کرده و عمیق‌تر به دهانه رحم و نواحی اطراف آن گسترش پیدا کنند.

 

دهانه رحم دو بخش اصلی دارد:

 

اکتوسرویکس (که اگزوسرویکس نیز نامیده می شود) قسمت بیرونی دهانه رحم است که در طول معاینه زنان قابل مشاهده است. اکتوسرویکس با سلول های نازک و مسطحی به نام سلول های سنگفرشی پوشیده شده است.

اندوسرویکس قسمت داخلی دهانه رحم است که کانالی را تشکیل می دهد که واژن را به رحم متصل می کند. اندوسرویکس با سلول های غده ای ستونی پوشیده شده است که مخاط می سازند.

ناحیه تبدیل مرزی است که در آن اندوسرویکس و اکتوسرویکس به هم می رسند. اکثر سرطان های دهانه رحم در سلول های سنگفرشی در ناحیه تبدیل شروع می شوند.

انواع سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم بر اساس نوع سلولی که سرطان از آنجا شروع شده نامگذاری می شود. دو نوع اصلی عبارتند از:

 

کارسینوم سلول سنگفرشی: اکثر سرطان های دهانه رحم (تا ۹۰ درصد) کارسینوم سلول سنگفرشی هستند. این سرطان ها از سلول های اکتوسرویکس ایجاد می شوند.

آدنوکارسینوم: آدنوکارسینوم های دهانه رحم در سلول های غده ای اندوسرویکس ایجاد می شوند. آدنوکارسینوم سلول شفاف که به آن کارسینوم سلول شفاف یا مزونفروم نیز می گویند، نوع نادری از آدنوکارسینوم دهانه رحم است.

گاهی اوقات، سرطان دهانه رحم دارای ویژگی های کارسینوم سلول سنگفرشی و آدنوکارسینوم است. این کارسینوم مختلط یا کارسینوم آدنوسکواموس نامیده می شود. به ندرت سرطان در آن ایجاد می شود

درباره سرطان دهانه رحم بیشتر بدانید

علائم

 

بسیاری از علائم سرطان دهانه رحم با سایر شرایط کمتر جدی نیز دیده می شود. اینها علائم هشدار دهنده ای هستند که نباید نادیده بگیرید.

 

علل، عوامل خطر و پیشگیری

 

عفونت طولانی مدت HPV باعث تقریباً همه سرطان های دهانه رحم می شود. درباره عفونت HPV و سایر عوامل خطر سرطان دهانه رحم و کارهایی که می توانید برای کاهش خطر انجام دهید، بیاموزید.

 

غربالگری

 

اگر دهانه رحم دارید، غربالگری سرطان دهانه رحم بخش مهمی از مراقبت های بهداشتی روتین است. بیاموزید که چه زمانی باید غربالگری شوید و در طول و بعد از غربالگری چه انتظاراتی داشته باشید.

 

نتایج HPV و تست پاپ

 

بیاموزید که نتایج آزمایش HPV و پاپ تست به چه معناست و اگر نتیجه آزمایش غیرطبیعی باشد مراحل بعدی را بیاموزید.

 

تشخیص

 

در مورد آزمایشاتی که برای تشخیص و مرحله بندی سرطان دهانه رحم استفاده می شود آشنا شوید.

 

پیش آگهی و نرخ بقا

 

در مورد میزان بقای سرطان دهانه رحم و اینکه چرا این آمار دقیقاً چه اتفاقی برای شما خواهد افتاد را پیش بینی نمی کند.

 

مراحل

 

مرحله به وسعت سرطان شما اشاره دارد، مانند اینکه تومور چقدر بزرگ است و آیا گسترش یافته است. در مورد مراحل سرطان دهانه رحم که عامل مهمی در تصمیم گیری برای برنامه درمانی شماست، بیاموزید.

 

رفتار

 

با روش های مختلف درمان سرطان دهانه رحم آشنا شوید.

مراحل سرطان دهانه رحم

 

مرحله سرطان وسعت سرطان در بدن را توصیف می کند، به ویژه اینکه آیا سرطان از جایی که برای اولین بار شکل گرفته است به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است. دانستن مرحله سرطان دهانه رحم برای برنامه ریزی بهترین درمان مهم است.

 

سیستم مرحله بندی فدراسیون بین المللی زنان و زایمان برای سرطان دهانه رحم استفاده می شود. با آزمایش ها و روش های مورد استفاده برای تعیین مرحله سرطان دهانه رحم آشنا شوید.

در این صفحه

 

مرحله اول سرطان دهانه رحم

مرحله دوم سرطان دهانه رحم

مرحله سوم سرطان دهانه رحم

مرحله چهارم سرطان دهانه رحم

سرطان عود کننده دهانه رحم

مرحله اول سرطان دهانه رحم

در مرحله اول، سرطان دهانه رحم تشکیل شده و فقط در دهانه رحم یافت می شود. بر اساس اندازه تومور و عمیق ترین نقطه تهاجم تومور به مراحل IA و IB تقسیم می شود.

 

مرحله IA بر اساس عمیق ترین نقطه تهاجم تومور تقسیم می شود.

مرحله IA1: مقدار بسیار کمی از سرطان که فقط با آمیکروسکوپ‌های موجود در بافت‌های دهانه رحم قابل مشاهده است. عمیق ترین نقطه تهاجم تومور ۳ میلی متر یا کمتر است.

مرحله IA2: مقدار بسیار کمی از سرطان که فقط با میکروسکوپ قابل مشاهده است در بافت های دهانه رحم یافت می شود. عمیق ترین نقطه تهاجم تومور بیش از ۳ میلی متر است اما نه بیشتر از ۵ میلی متر.

مرحله IB بر اساس اندازه تومور و عمیق ترین نقطه تهاجم تومور تقسیم بندی می شود.

 

مرحله IB1: تومور ۲ سانتی متر یا کوچکتر است و عمیق ترین نقطه تهاجم تومور بیش از ۵ میلی متر است.

سرطان دهانه رحم IB1 مرحله ENLARGEST; نقاشی سطح مقطع دهانه رحم و واژن و سرطان در دهانه رحم را نشان می دهد که کوچکتر از ۲ سانتی متر است. یک قسمت داخلی سرطانی با عمق بیش از ۵ میلی متر را نشان می دهد. همچنین یک مقیاس ۲ سانتی متری نشان داده شده است که نشان می دهد ۱۰ میلی متر برابر با ۱ سانتی متر است.

مرحله IB1 سرطان دهانه رحم. این سرطان ۲ سانتی متر یا کوچکتر است و عمق آن بیش از ۵ میلی متر است.

مرحله IB2: تومور بزرگتر از ۲ سانتی متر است اما بزرگتر از ۴ سانتی متر نیست.

سرطان دهانه رحم IB2 و IB3 مرحله بزرگ. نقاشی دو مقطع دهانه رحم و واژن را نشان می دهد. نقاشی سمت چپ مرحله سرطان IB2 را در دهانه رحم نشان می دهد که بزرگتر از ۲ سانتی متر است اما بزرگتر از ۴ سانتی متر نیست. نقاشی سمت راست مرحله سرطان IB3 در دهانه رحم را نشان می دهد که بزرگتر از ۴ سانتی متر است.

مرحله IB2 و IB3 سرطان دهانه رحم. در مرحله IB2، سرطان بزرگتر از ۲ سانتی متر است اما بزرگتر از ۴ سانتی متر نیست. در مرحله IB3، سرطان بزرگتر از ۴ سانتی متر است.

مرحله IB3: تومور بزرگتر از ۴ سانتی متر است.

بزرگنمایی اندازه های مختلف تومور را در سانتی متر (سانتی متر) در مقایسه با اندازه یک نخود (۱ سانتی متر)، یک بادام زمینی (۲ سانتی متر)، یک انگور (۳ سانتی متر)، یک گردو (۴ سانتی متر)، یک آهک (۵ سانتی متر) نشان می دهد. یک تخم مرغ (۶ سانتی متر)، یک هلو (۷ سانتی متر) و یک گریپ فروت (۱۰ سانتی متر). همچنین یک خط کش ۱۰ سانتی متری و یک خط کش ۴ اینچی نشان داده شده است.

اندازه تومور اغلب بر حسب سانتی متر (سانتی متر) یا اینچ اندازه گیری می شود. مواد غذایی رایجی که می توان برای نشان دادن اندازه تومور در سانتی متر استفاده کرد عبارتند از: یک نخود (۱ سانتی متر)، یک بادام زمینی (۲ سانتی متر)، یک انگور (۳ سانتی متر)، یک گردو (۴ سانتی متر)، یک آهک (۵ سانتی متر یا ۲ سانتی متر). اینچ)، یک تخم مرغ (۶ سانتی متر)، یک هلو (۷ سانتی متر) و یک گریپ فروت (۱۰ سانتی متر یا ۴ اینچ).

با درمان مرحله اول سرطان دهانه رحم آشنا شوید.

 

با درمان سرطان دهانه رحم در دوران بارداری آشنا شوید.

 

مرحله دوم سرطان دهانه رحم

در مرحله دوم، سرطان دهانه رحم به دو سوم بالای واژن یا بافت اطراف رحم گسترش یافته است.

 

مرحله دوم بر اساس میزان گسترش سرطان تقسیم بندی می شود.

 

سرطان دهانه رحم ENLARGESStage II. نقاشی دو مقطع رحم، دهانه رحم و واژن را نشان می دهد. نقاشی سمت چپ مراحل IIA1 و IIA2 سرطان دهانه رحم را نشان می دهد که ۴ سانتی متر است و به دو سوم بالایی واژن گسترش یافته است. نقاشی سمت راست سرطان مرحله IIB را نشان می دهد که از دهانه رحم به بافت اطراف رحم گسترش یافته است.

مرحله دوم سرطان دهانه رحم در مراحل IIA1 و IIA2، سرطان از دهانه رحم به دو سوم بالای واژن گسترش یافته است اما به بافت اطراف رحم گسترش نیافته است. در مرحله IIA1، سرطان ۴ سانتی متر یا کوچکتر است. در مرحله IIA2، سرطان بزرگتر از ۴ سانتی متر است. در مرحله IIB، سرطان از دهانه رحم به بافت اطراف رحم گسترش یافته است.

مرحله IIA: سرطان از دهانه رحم به دو سوم بالایی واژن گسترش یافته است اما به بافت اطراف رحم گسترش نیافته است. مرحله IIA بیشتر بر اساس اندازه تومور تقسیم می شود:

مرحله IIA1: تومور ۴ سانتی متر یا کوچکتر است.

مرحله IIA2: تومور بزرگتر از ۴ سانتی متر است.

مرحله IIB: سرطان از دهانه رحم به بافت اطراف رحم گسترش یافته است.

با درمان مرحله دوم سرطان دهانه رحم آشنا شوید.

 

با درمان سرطان دهانه رحم در دوران بارداری آشنا شوید.

 

مرحله سوم سرطان دهانه رحم

در مرحله III، سرطان دهانه رحم به یک سوم تحتانی واژن و/یا به دیواره لگن گسترش یافته و/یا باعث

مشکلات کلیوی و/یا گره های لنفاوی شده است.

 

مرحله III بر اساس میزان گسترش سرطان تقسیم بندی می شود.

 

مرحله IIIA: سرطان به یک سوم پایینی واژن گسترش یافته است اما به دیواره لگن سرایت نکرده است.

بزرگنمایی کنید

مرحله IIA: سرطان از دهانه رحم به دو سوم بالایی واژن گسترش یافته است اما به بافت اطراف رحم گسترش نیافته است. مرحله IIA بیشتر بر اساس اندازه تومور تقسیم می شود:

مرحله IIA1: تومور ۴ سانتی متر یا کوچکتر است.

مرحله IIA2: تومور بزرگتر از ۴ سانتی متر است.

مرحله IIB: سرطان از دهانه رحم به بافت اطراف رحم گسترش یافته است.

با درمان مرحله دوم سرطان دهانه رحم آشنا شوید.

 

با درمان سرطان دهانه رحم در دوران بارداری آشنا شوید.

 

مرحله سوم سرطان دهانه رحم

در مرحله III، سرطان دهانه رحم به یک سوم تحتانی واژن و/یا به دیواره لگن گسترش یافته و/یا باعث مشکلات کلیوی و/یا گره های لنفاوی شده است.

 

مرحله III بر اساس میزان گسترش سرطان تقسیم بندی می شود.

 

مرحله IIIA: سرطان به یک سوم پایینی واژن گسترش یافته است اما به دیواره لگن سرایت نکرده است.

سرطان دهانه رحم مرحله ENLARGES IIIA. نقاشی یک مقطع دهانه رحم و واژن را نشان می دهد. سرطان در دهانه رحم و در تمام طول واژن نشان داده می شود.

مرحله IIIA سرطان دهانه رحم. سرطان به یک سوم پایینی واژن گسترش یافته است اما به دیواره لگن سرایت نکرده است.

مرحله IIIB: سرطان به دیواره لگن گسترش یافته است. و/یا تومور به اندازه ای بزرگ شده است که یکی را مسدود کند یا هر دو حالب را مسدود کند یا باعث بزرگتر شدن یا توقف کار یک یا هر دو کلیه شده است.

سرطان دهانه رحم مرحله ENLARGEST IIIB; نقاشی سرطان دهانه رحم و دیواره لگن را نشان می دهد. همچنین سرطانی است که حالب راست را مسدود کرده و حالب راست و کلیه راست بزرگ شده است. رحم، مثانه و واژن نیز نشان داده شده است.

مرحله IIIB سرطان دهانه رحم. سرطان به دیواره لگن گسترش یافته و/یا تومور به اندازه ای بزرگ شده است که یک یا هر دو حالب را مسدود کند یا باعث بزرگتر شدن یا توقف کار یک یا هر دو کلیه شده است.

مرحله IIIC: مرحله IIIC بر اساس گسترش سرطان به غدد لنفاوی به مراحل IIIC1 و IIIC2 تقسیم می شود.

سرطان دهانه رحم مرحله ENLARGES IIIC; نقاشی مرحله IIIC1 سرطان را نشان می دهد که از دهانه رحم به غدد لنفاوی در لگن و مرحله IIIC2 سرطان را نشان می دهد که از دهانه رحم به غدد لنفاوی در شکم نزدیک آئورت گسترش یافته است.

مرحله IIIC سرطان دهانه رحم. در مرحله IIIC1، سرطان به غدد لنفاوی در لگن گسترش یافته است. در مرحله IIIC2، سرطان به غدد لنفاوی شکم نزدیک آئورت گسترش یافته است.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 378 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 16 فوریه 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.