دانشگاه مجازی هر آنچه که باید درمورد طراحی روشنایی مدرن بدانید! - دانشگاه مجازی

خفن ترین لوستر مدرن

یکی از اصول مهم برای طراحی دکوراسیون و تاکید بر چیدمانی که برای آن تلاش می کنید، بدون شک طراحی روشنایی و نورپردازی صحیح و متناسب با سبک دکوراسیون شماست. نورپردازی و طراحی روشنایی به سبک ها و شیوه های متنوعی متناسب سازی و انجام می شود اما بدون شک روشنایی مدرن در دکوراسیون مدرن یکی از ویژه ترین و پرطرفدارترین سبک ها برای نورپردازی در پروژه های مسکونی و غیر مسکونی است. آشنایی با اصول روشنایی خانه و مراکز اداری و تجاری به صورت مدرن و شناخت نکات و عوامل مهمی که باید برای آن در نظر گرفته شود باعث شد تا با مشورت از متخصصین دکوراسیون داخلی و روشنایی مدرن دکوریار، نوشته ای کامل و جامع برای علاقه مندان و کسانی که می خواهند یک نورپردازی مدرن و زیبا در دکوراسیون مدرن خود داشته باشند فراهم کنیم. همچنین می توانید هر زمان در هر زمینه ای که نیاز به کمک داشتید برای نصب، انتخاب و یا خرید محصول خاصی و همچنین چینش منزل با متخصصین دکوریار در تماس باشید و از طراحان داخلی ما مشاوره رایگان بگیرید!

 

اصول طراحی روشنایی و نورپردازی مدرن

مولفه ای به اندازه چیدمان و نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی یک اتاق مهم نیست. این دو اصل ضمن این که اهمیت حیاتی دارند، بر روی همدیگر هم اثر دارند، یعنی یک نورپردازی بد و غیر اصولی می تواند تاثیرات چیدمان حرفه ای شما را از بین ببرد و برعکس. آشنایی با طراحی روشنایی به شما کمک می کند که از هر فضایی نهایت بهره را ببرید و حداکثر استفاده را از امکانات خود برای طراحی یک فضای حرفه ای داشته باشید.

 

آیا روشنایی مدرن با روشنایی معاصر متفاوت است؟

بسیار از مردم و در مواردی حتی تحصیل کردگان در رشته های معماری داخلی و دکوراسیون روشنایی مدرن را با روشنایی معاصر اشتباه می گیرند و آن ها را به جای هم استفاده می کنند اما روشنایی و نورپردازی به سبک مدرن با نورپردازی معاصر تفاوت های اساسی دارد. در واقع نورپردازی معاصر همان ایده های جسورانه و خاص امروزی هستند که در تصاویر پینترستی و اینترنتی می بینید اما نورپردازی به سبک مدرن برای خود یک سبک جداگانه مانند سبک کلاسیک و نئوکلاسیک است و تعریف ها و اصولی برای خود دارد که مانند نورپردازی سبک معاصر با گذشت زمان تغییری نمی کنند. نورپردازی مدرن کمتر از اصول و فاکتورهای نوآورانه استفاده می کند اما هویت نورپردازی معاصر با همین نوآوری ها و خلاقیت های طراحان شکل گرفته است.

 

تاریخچه نورپردازی معاصر و مدرن

نورپردازی مدرن اولین بار در سال های ابتدایی قرن بیستم معرفی شد و اصول اولیه خود را پیدا کرد، اما کلمه معاصر که از چهارصد سال پیش در فرهنگ لغات انگلیسی حضور دارد، تنها برای توصیف اصول و شاخص های مد روز به کار می رود، در حالی که از همان قرن نوزدهم و قرن بیستم، عبارت مدرن برای طراحی های خاصی به کار می رود. پس سبک مدرن در دکوراسیون، نورپردازی یا هر هنر و شاخه دیگری از آن به سبکی اشاره می کند که در سال های گذشته پدید آمده است و اتفاقا چندان هم جدید نبوده است! ما در این نوشته می کوشیم که بهترین تعریف را از یک نورپردازی اصولی امروزی ارائه کنیم اما از کلمه مدرن برای توصیف آن استفاده خواهیم کرد.

 

مفاهیم اصولی در روشنایی به سبک مدرن

اگر می خواهید برای دکوراسیون مدرن خود از روشنایی و نورپردازی مدرن استفاده کنید، ابتدا باید سه مولفه مهم را در این سبک از نورپردازی به خوبی بشناسید، این سه مولفه به شرح زیر هستند:

  • محیط تا حد زیادی باید روشن باشد: در سبک روشنایی مدرن ما تلاش می کنیم که روشنایی حداکثری به محیط ببخشیم و از چشمه نور طبیعی خورشید و همچنین ادوات و لوازمی مانند لوستر و چراغ ها استفاده کنیم تا محیط روشن شود. این مولفه برای تمامی مکان ها جوابگو است.
  • بازگشت به اشکال هندسی: از ویژگی های خاص و بسیار دوست داشتنی نورپردازی مدرن می توانیم بازگشت به اشکال هندسی را نام ببریم، در این سبک روشنایی ما باید شکل های هندسی را ایجاد کنیم تا به اهداف زیباشناسانه که در این سبک هستند نزدیک شویم، این اشکال هندسی می توانند هر شکلی از جمله منحنی، دایره، بیضی، مربع، مثلث، مستطیل و سایر چند ضلعی های منظم و نامنتظم باشند.
  • طراحی لوکس و لاکچری: نورپردازی به سبک مدرن یک مشخصه بسیار مهم دیگر هم دارد که چیزی نیست جز لاکچری بودن! البته لاکچری بودن با رعایت کردن مولفه های بالا یعنی اشکال هندسی و روشن بودن محیط ایجاد خواهد شد

 

نورپردازی مدرن را چگونه در خانه پیاده کنیم؟

حالا که سه مولفه اصلی نورپردازی مدرن در دکوراسیون مدرن را مرور کردیم، روش هایی را برای استفاده از این مولفه ها در پیاده کردن روشنایی مدرن در اتاق مورد نظر عنوان خواهیم کرد، این روش ها به شرح زیر هستند:

  • نورپردازی ریلی، لاینی یا خطی: نورپردازی خطی یا ریلی یکی از چندین روش نورپردازی مدرن و بسیار محبوب در ده سال اخیر است که در منازل مدرن به چشم می خورد. در این روش به جای استفاده از یک منبع روشنایی مرکزی، در دیوار و سقف خانه از نورهای خطی استفاده می شود. البته در برخی خانه ها از این روشنایی به عنوان سبک مکمل در کنار لوستر و چراغ آویز استفاده می کنند. روشنایی پیوسته ای که نور خطی برای شما پدید می آورد بسیار زیبا خواهد بود. همچنین هزینه این نورپردازیدر طولانی مدت کمتر از روش های سنتی است.
  • روشنایی از کف خانه: یکی از کامل ترین و شیک ترین انواع نورپردازی که چند سالی نیست در ایران محبوب شده روشنایی کف است، در این نوع از نورپردازی چراغ ها در کف خانه به مدل خطی یا هندسی نصب می شوند و نور رو به بالا دارند که فضا را بسیار لاکچری می کند.
  • نورپردازی دیواری با دیوارکوب ها: دیوارکوب ها از محبوب ترین گزینه های نورپردازی امروز ما هستند. یکی از اجزای بسیار مهم، دوست داشتنی، قدیمی و خوش قیمت با کاربری بالا برای نورپردازی در خانه، فضاهای داخلی، فضاهای بیرونی، مراکز اداری و مراکز تجاری بدون شک چراغ دیواری مدرن و چراغ دیوارکوب مدرن است. چراغ های دیواری درست مانند سایر چراغ ها و لوستر ها و سایر ادوات روشنایی در انواع و اقسام تولید می شوند. از آن جایی که عمر این چراغ ها زیاد است پس خوب است که در انتخاب آن ها دقت و زمان کافی به کار برده شود. چراغ های دیواری در انواع متریال ها از فلزهایی مانند مس و برنج و طلا و چدن گرفته تا چوب و شیشه و کریستال و حتی شیلدهای پارچه ای تولید می شوند، همچنین در تمام سبک های دکوراسیونی از جمله مدرن، کلاسیک، معاصر، مونوکروم، مینیمال و صنعتی نیز در دسترس هستند. هر طرحی از ساده و مینیمال تا ماکسیمال و جسورانه در این چراغ ها پیدا می شود و این ویژگی آن ها باعث شده تا در فضایی قابل استفاده باشند. دیوارکوب ها بیش از هر سبک دیگری از گذشته تا به امروز در ایران رواج داشته اند.
  • تقویت نور با آینه و شیشه های کریستال: استفاده از آینه در فضا یک روش بسیار خوب برای نورگیری بیشتر است که از مولفه های یک دکوراسیون مدرن است. برای استفاده حداکثری از نور می توانید آینه و دیوار کوب در کنار هم نصب کنید یا از لوسترهای کریستال استفاده کنید که نور را بیشتر از سایر لوسترها منعکس می کنند.
  • نورپردازی تک رنگه: از راه های بسیار جذاب مدرن نشان دادن فضا و طراحی یک روشنایی مدرن، استفاده از نورها به صورت تک رنگ است. اگر از نور تک رنگ استفاده شود فضا بسیار منسجم، مینیمال و یک دست خواهد شد که آن را لوکس جلوه می دهد.
  • نورپردازی چند رنگه: تنها نورپردازی تک رنگه نیز که فضایی زیبا، مدرن و ایده آل ایجاد می کند، یکی از راه های جذاب دیگر برای یک دکوراسیون مدرن استفاده از نورپردازی چند رنگه است. در این روش به کمک یک طراح می توانید از ترکیب رنگ های متنوعی که مکمل همدیگر هستند استفاده کنید تا فضایی خاص و کامل پدید بیاورید. این رنگ ها می توانند متضاد هم نیز باشند، همچنین می توانید این تضاد را در رنگ منبع روشنایی مانند لوستر و نور منعکس شده از آن به کار بگیرید، به عنوان مثال از یک لوستر استیل با نور گرم و آفتابی استفاده کنید یا یک لوستر برنجی را با لامپ های رنگ مهتابی ست کنید.

لوستر اس ام دی

نکاتی مهم برای نورپردازی به سبک مدرن

شاید شما هم از آن دست افرادی باشید که فکر می کنید نورپردازی به سبک مدرن و معاصر تلاش چندانی نمی خواهد و تقریبا هر اقدامی که در سه مولفه بالا بگنجد یک نورپردازی مدرن است. با وجود این که ما از خلاقیت و جسارت در این سبک استقبال می کنیم اما نکات اساسی و مهمی نیز هستند که رعایت آن ها باعث می شود نورپردازی مدرن اصیلی داشته باشیم، برخی از این بایدها و نبایدهای طراحی روشنایی مدرن را در ادامه برایتان به ترتیب لیست کرده ایم:

  • در سبک مدرن لطفا از لامپ هایی با حباب رنگی استفاده نکنید: در سبک مدرن هر ترکیب رنگی باید با مشورت یک کارشناس صورت بگیرد، استفاده از حباب های رنگی و لامپ های حبابی رنگ های فانتزی برای نورپردازی در سبک مدرن غیر حرفه ای است و توصیه نمی شود.
  • نورپردازی سبک مدرن باید حداکثری باشد اما در آن نباید افراط کنید: سعی کنید تا حد امکان از نور طبیعی استفاده کنید، اگر هنوز خانه مورد نظر خود را خریداری یا اجاره نکردید به یک گزینه ی نورگیر فکر کنید. پنجره ها را بررسی و بر بزرگ بودنشان تاکید داشته باشید. همچنین اگر در حال بازسازی خانه خود هستید بهترین فرصت برای شماست که خانه را بیش از پیش با کمک یک متخصص نورگیر کنید. این موضوع را حتما با کارفرمای خود در میان بگذارید. فراموش نکنید که در سبک مدرن ما به کیفیت نور بیشتر از کمیت آن اهمیت می دهیم، انتخاب یک لوستر و چند دیوارکوب مدرن و زیبای پرنور بسیار بهتر از استفاده از چندین لوستر با کیفیت متوسط و پایین است. همیشه کیفیت روشنایی از کمیت آن مهم تر و تاثیرگذار تر است.
  • جسارت به خرج بدهید، طرح های خاص انتخاب کنید و از خلاقیت نترسید: مهم است که در مواقعی از خود جسارت و خلاقیت به خرج بدهید، از طرح های جدید استقبال کنید، شکل های هندسی را در نظر داشته باشید و به خانه مدرن خود شخصیت ببخشید. می توانید یک نقطه کانونی و خیره کننده با روشنایی خلاقانه خود در خانه ایجاد کنید.
  • به تمامی بخش های دکوراسیون توجه کنید، نه فقط هال و پذیرایی: یک خانه با تمام بخش های خود است که تکمیل می شود و هویت می گیرد، شما نمی توانید فقط به اتاق نشیمن توجه کنید و آشپزخانه و حمام را از قلم بیندازید، از روشنایی و نورپردازی مدرن در تمامی قسمت های دکوراسیون استفاده کنید و سعی کنید که هیچ بخشی را از قلم نیندازید و به تمامی بخش ها توجه داشته باشید.
  • از چراغ آویز مدرن استفاده کنید: چراغ های آویز مدرن در اشکال هندسی و ساده تولید می‌شوند و در هر مکانی به خصوص با سبک دکوراسیون مدرن به راحتی ست و هماهنگ می‌شوند. اگر به دنبال طرح‌های شیک برای خانه خود هستید بدون شک اولین پیشنهاد تیم دکوریار به شما استفاده از چراغ آویز مدرن است.
  • لطفا از چند لایه پرده و یا پرده های کلفت در منازلی که مدرن هستند استفاده نکنید: استفاده از پرده‌های کلفت در خانه‌های مدرن برای نورپردازی توصیه نمی‌شود. همچنین معمولا جلوه‌ی مناسبی در یک سبک دکوراسیون مدرن نخواهد داشت. از پرده‌های مدرن، شیشه‌های رنگی به سبک مدرن و سبک استفاده کنید تا بیشترین نور را جذب کنید. همچنین مطمئن شوید که پرده‌های خانه مدرن شما با برخورد نور خورشید در طولانی مدت رنگ عوض نکنند.
  • استفاده از لامپ در نورپردازی مدرن: امروزه لامپ‌ها در انواع و اقسام تولید می‌شوند و هر کدام بسته به نیاز شما در طرح‌ها و ویژگی‌های خاصی عرضه می‌شوند که همگی ظاهری بسیار شیک و زیبا دارند؛ به عنوان مثال از لامپ‌های ادیسونی، فلورسنتی، لامپ‌های اس ام دی، فیلامنتی و هالوژنی در دکوراسیون مدرن استفاده‌ی فراوانی می‌شود. در نورپردازی مدرن با این گزینه‌ها سعی کنید با استفاده از گزینه‌هایی مانند لامپ اس ام دی، بنا به توقعی که دارید نور را متمرکز و یا غیر متمرکز به صورت اصولی در فضا پخش کنید. برای این کار از اصول نورپردازی طراحان که در ادامه به آن می پردازیم استفاده کنید.

 

چگونه مثل طراحان نورپردازی کنیم؟

طراحان و متخصصین دکوراسیون داخلی بیش از هر چیزی از اهمیت نورپردازی و نقش کلیدی آن در دکوراسیون و همچنین تاثیر انکار ناپذیر روشنایی بر چیدمان آگاهند. آن ها می دانند که نور تنها برای زیبایی نیست و بر عوامل دیگری مانند سلامت و بهداشتی جسمی و روانی و امنیت و ایمنی افراد خانه تاثیر دارد. طراحان این نکته را در نظر می گیرند که ما به روشنایی مطلوب نیاز داریم تا بتوانیم فضای مورد نظر و لوازم خود را ببینیم و کارهای روزمره خود را پیش ببریم و در آسایش زندگی کنیم. طراحان از روش های گوناگون و اصول متفاوتی بهره می گیرند تا نورپردازی صحیحی ارائه کنند. برای این منظور راه های زیر پیشنهاد شده است:

  • شناخت انواع نورپردازی
  • توجه به پالت رنگی
  • دقت به سبک دکوراسیون خانه
  • شناخت سبک های نورپردازی
  • آشنایی با نورهای متضاد و مکمل
  • احاطه کامل به کاربرد و استفاده از چشمه های نور مصنوعی

همچنین طراحان دکوراسیون داخلی از چندین نوع نورپردازی برای روشنایی اصولی در یک محل چه مسکونی باشد و چه غیر مسکونی استفاده می کنند، در ادامه این نورپردازی ها را تک به تک بررسی خواهیم کرد.

 

نورپردازی عمومی یا روشنایی جنرال

اولین لایه ای که در روشنایی مورد توجه قرار می گیرد و کامل می شود نورپردازی عمومی یا جنرال است. روشنایی کلی فضا را روشنایی عمومی می گویند که می تواند شامل نور طبیعی خانه و نورهای اصلی مانند لوستر پذیرایی مدرن و چراغ آویز مدرن مرکزی شود. نورپردازی عمومی همان نوری است که دیدگاه ایمنی و امنیت نورپردازی به آن می پردازد، نورپردازی عمومی تا هفتاد درصد و گاهی بیشتر فضا را روشن می کند و طبق نامش که نورپردازی عمومی است، نیازهای عمومی به روشنایی و نور را برطرف می کند.

 

 نورپردازی موضعی یا کاری

نوع دوم از نورپردازی بدون شک نور پردازی موضعی است. نورپردازی موضعی که آن را نورپردازی کاری (تسکی) هم می نامند برای فعالیت های خاصی است که در هر قسمت از خانه یا محل مورد نظر ممکن است انجام شود. به عنوان مثال شاید شما بخواهید که شب در تخت خواب خود مطالعه کنید و به یک چراغ مطالعه یا آباژور رومیزی نیاز داشته باشید یا شاید در کنار مبل خود برای خواندن کتاب نیاز به یک دیوارکوب مدرن داشته باشید. طراحان برای نورپردازی موضعی ابتدا باید نیازها را بررسی کنید و مطابق با آن ها نورپردازی لایه دوم یعنی نورپردازی موضعی انجام دهند. نورپردازی موضعی اطمینان حاصل می کند که تمام فعالیت های ما در خانه به صورت ایمن انجام شود. چشم ها در مطالعه خسته نشوند، در آشپزخانه نور کافی برای کار روی کانتر وجود داشته باشد و فعالیت ها ساده انجام شوند، نورپردازی موضعی در واقع مربوط به دیدگاه راحتی انجام کار مربوط می شود.

 

نورپردازی اکسنت یا تاکیدی (ترئینی)

لایه آخر از نورپردازی در نهایت بدون شک نورپردازی اکسنت، لهجه ای یا نورپردازی تاکیدی خواهد بود که بیشتر جنبه زیباشناسانه و تزئینی و دکوراتیو دارد. نورپردازی تاکیدی گاهی با نورپردازی موضعی اشتباه گرفته می شود. نورپردازی تزئینی بیشتر برای تاکید روی اکسسوری ها و دکوریجات خانه است یا می کوشد که بخشی از خانه یا یک معماری خاص را برجسته کند و بهتر نشان دهد. همچنین از نورپردازی تزئینی می توان برای بزرگ تر نشان دادن اتاق هم استفاده کرد. در بیشتر موارد این نورپردازی خود نیز یک اثر زیبای هنری و دکوراتیو است.

 

 نورپردازی مدرن بخش های مختلف خانه

با وجود تمام اصول و قواعدی که برای نورپردازی مدرن مطرح شد، اما برای هر بخش از خانه قوانین و اصول خاصی وجود دارد که مختص به همان مکان است و رعایت این قوانین منجر به حرفه ای تر شدن کار و اثر بخشی بیشتر آن می شود، در ادامه نورپردازی مدرن برای هر یک از بخش های خانه را مفصلا و به صورت جدا بررسی خواهیم کرد.

 

نورپردازی مدرن اتاق درس، کار و مطالعه

نورپردازی مخصوص اتاق کار و اتاق مطالعه باید یک نورپردازی کاملا اصولی باشد، چرا که فردی که در هوم آفیس یا در اتاق مطالعه مشغول است احتمالا ساعات طولانی را در آن جا به کتاب یا صفحه مانیتور چشم دوخته است، مهم است که برای حفظ سلامتی و جلوگیری از خستگی مفرط و همچنین بالا بردن بازدهی، از نورپردازی اصولی استفاده شود. برای این کار حتما باید از یک منبع روشنایی بزرگ غیر متمرکز و منبع روشنایی موضعی متمرکز با نور افشان و ملایم در کنار هم استفاده کنید.

 

نورپردازی مدرن در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از هیجان انگیز ترین بخش های خانه برای نورپردازی و اعمال خلاقیت است. نورپردازی در آشپزخانه انواع مختلفی از روشنایی را می طلبد، به عنوان مثال شما علاوه بر نور عمومی در مرکز آشپزخانه به نورهای موضعی در کابینت ها، نورهای تاکیدی، روشنایی بالای اپن و کانتر و نورپردازی زیر سینک نیاز دارید. چراغ آویز مدرن یکی از بهترین، کم مصرف ترین، محبوب ترین و البته خوش قیمت ترین های روشنایی مدرن است، چراغ آویز مدرن به باور برخی نوعی لامپ پیشرفته و به باور برخی دیگر نوعی لوستر است اما ما در دکوریار چراغ آویز مدرن و انواع چراغ های آویز مدرن را یک دسته بندی کاملا جدا و بسیار مهم خصوصا در منازل مدرن می دانیم. آویزها همه جا استفاده می شوند، در کافه، رستوران، آشپزخانه ها، ادارات، حتی بیمارستان ها و تمام قسمت های خانه از جمله هال، پذیرایی، اتاق خواب و بخش های دیگر و می توانند نور متمرکز و غیر متمرکز ارائه کنند، بیشترین کاربرد چراغ آویز در آشپزخانه ها بوده است که گزینه ای جذاب، اقتصادی و کاربردی است.

 

 نورپردازی مدرن اتاق خواب

در اتاق خواب ها روشنایی عمومی معمولا نقش کوچک تری را ایفا می کند و تمرکز ما بر نورهای موضعی و تاکیدی است، نور عمومی باید یک نور متوسط باشد البته فقط در صورتی که اتاق خواب شما، اتاق کار و مطالعه نباشد! در صورتی که در اتاق هم مطالعه می کنید و هم می خوابید باید یک نور عمومی بزرگ برای کار و مطالعه و یک دیوارکوب یا آباژور با نور ملایم برای زمان استراحت تعبیه کنید.

 

استفاده از لوستر مدرن پذیرایی در خانه

همان طور که احتمالا هم می دانید، به طور کلی لوسترها به دو دسته لوستر مدرن و لوستر کلاسیک تقسیم می شوند که بسته به دکوراسیون داخلی خانه می توان از این دو سبک استفاده کرد. لوسترهای مدرن لوسترهایی هستند که تزئینات و جزئیات کم و طراحی ساده و مینیمالی دارند و برای فضاهای مدرن و سبک معاصر کاربرد دارند. این لوستر ها در طرح ها و رنگ های متنوع و متریال های گوناگون تولید می شوند. لوسترها بسته به جنسی که دارند، به دسته های متنوعی تقسیم بندی می شوند. این دسته ها به طور خلاصه عبارت هستند از لوستر چوبی، لوستر شیشه ای، لوستر کریستال، لوستر پارچه ای، لوستر فلزی، لوستر ال ای دی، لوستر کریستالی و فلزی و لوسترهای ترکیبی که از ترکیب دو یا چند متریال مانند فلز و شیشه ساخته می شوند. لوسترها هر کدام برای سبک دکوراسیون خاصی شخصی سازی شده اند و ایده آل ترین حالت آن است که از این لوسترها در سبک دکوراسیون مخصوص به خودشان استفاده شود.

لوستر آویز مدرن

انواع لوستر در سبک دکوراسیون متنوع عبارت هستند از لوستر مدرن، لوستر کلاسیک، لوستر نئوکلاسیک، لوسترهای سنتی، لوستر سبک معاصر، لوستر قدیمی و آنتیک، لوستر مینیمال، لوستر ماکسیمال و لوسترهای سفارشی فانتزی. ممکن است انتخاب لوستر مدرن پذیرایی برای خانه کار سختی به نظر بیاید اما هر لوستری اگر در فضای مناسب خودش قرار بگیرد زیباست، ممکن است شما یک لوستر خاص مدرن را بپسندید اما سبک خانه شما کلاسیک و سلطنتی و حتی سنتی باشد. باید هنگام خرید لوستر گزینه ها را محدود کنید. این کار را باید با شناخت سبک دکوراسیون منزل و تعیین کردن آن شروع کنید.

 

 

نورپردازی معتدل در سبک مدرن چیست؟

به طور کلی نورپردازی یعنی پردازش یک محل به واسطه ی نور، یعنی به گونه ای از نور و روشنایی در یک فضا بهره بگیریم که بر چیدمان ما تاکید کند، جلوه ای زیبا ایجاد کند و به گونه ای که ما می خواهیم و در حدی که احتیاج داریم در محیط پراکنده باشد. نورپردازی متعادل یکی از اصول سبک مدرن است که برخی از طراحان در آن اختلاف نظر دارند. نورپردازی معتدل یا متعادل می گوید که در هر اتاق نباید فقط یک نوع روشنایی داشته باشیم، به عنوان مثال نباید فقط یک نور بسیار قوی و یک نور بسیار ملایم در یک اتاق باشند، شما باید از تمامی مولفه ها و اصول در یک اتاق استفاده کنید تا به اهداف نورپردازی مدرن برسید. همچنین مهم و ضروری ست که از نورپردازی مناسب با محل و لامپ و چراغ هایی متناسب با اتاق بهره ببرید. ابعاد و میزان روشنایی دریافتی از چشمه نور شما باید هماهنگ و متعادل با اتاقتان باشد. تنها در این صورت است که به سه مولفه نورپردازی مدرن و خصوصا اهداف زیباشناسانه آن خواهیم رسید.

 

چگونه چراغ ها را در نورپردازی مدرن قرار دهیم؟

برای انتخاب و قرار دادن چراغ ها و لامپ ها در یک اتاق اول از همه باید به میزان نوری که آن اتاق نیاز دارد و فعالیت هایی که در آن اتاق انجام می شود توجه کنیم. برخی از اتاق ها تنها نیاز به یک نور عمومی دارند و برخی دیگر باید نورهای مکمل داشته باشند. در برخی اتاق ها نیاز به نورهای تاکیدی و در برخی دیگر به نورهای موضعی نیاز داریم. برخی اتاق ها نیز به تمامی این نورها احتیاج دارند تا طراحی و روشنایی شان کامل شود.

 

عوامل و نکات مهم برای نورپردازی مدرن خانه

  • خرید تجهیزات به روز و همگان با تکنولوژی: بهترین کاری که می توانید برای روشنایی خانه خود بکنید این است که با فناوری روز همراه شوید و محصولاتی با مصرف کم و راندمان بالا تهیه کنید که برای چندین سال در خانه شما کار کنند و هزینه ها را کاهش دهند.
  • جسارت به خرج دهید و خلاق باشید: از محصولات خود فقط به صورتی که گفته می شود استفاده نکنید، خلاقیت به خرج دهید و راه های جسورانه را امتحان کنید، البته در این کار زیاده روی نکنید!
  • سازگار بودن نورپردازی با سبک دکوراسیون را اصل قرار دهید: نورپردازی شما باید با سبک دکوراسیون خانه همخوان باشد، استفاده از لوستر پذیرایی مدرن در اتاق نشیمن کلاسیک شما نتیجه ای جز ناهماهنگی و بهم ریختگی نخواهد داشت.
  • پیش از خرید ادوات نورپردازی، طرحی از روشنایی داشته باشید: دقیقا بدانید که کدام لامپ، کدام چراغ و کدام لوستر در کدام قسمت از خانه قرار می گیرد تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

 

معماری مدرن، نورپردازی و کاربردهای آن

از عناصر بسیار کاربردی در طراحی و معماری مدرن بدون شک نورپردازی است. هر ساختمانی می تواند با نورپردازی درست و اصولی ساختمانی ویژه و برجسته باشد که توجه رهگذران و بینندگان را به خود جلب می کند. اهمیت نورپردازی در هر فضایی برای بیشتر ما مخصوصا کسانی که به مطالب مربوط به دکوراسیون داخلی و طراحی خانه علاقه دارند روشن و آشکار است. نورپردازی همان چیزی است که تعیین می کند خانه شما یا محل کار شما دقیقا چطور به نظر بیاید. یک نورپردازی درست و اصولی نه تنها سبک خانه را متحول می کند بلکه آن را بزرگ تر و شیک تر هم نشان می دهد، درست به همان اندازه که یک نورپردازی غیر اصولی و روشنایی غلط می تواند خانه را تاریک، کوچک و ناهماهنگ نشان دهد.

لوستر مدرن لامپی

نورپردازی بد یک چیدمان خوب را از بین می برد و یک چیدمان متوسط را تا حد زیادی بهبود می بخشد. همچنین نورپردازی خوب بر روحیه و کیفیت جسمانی و روحانی زندگی انسان اثرگذار است. این کیفیت اثرگذار در نورپردازی به طور خلاصه به سه دسته شامل ملاحظات معماری، میزان بهره وری انرژی و از همه مهم تر نیازهای انسان تقسیم بندی می شود.

 

استفاده از اصول نورپردازی در معماری مدرن

پیشتر با هم بررسی کردیم که نورپردازی عمومی برای روشنایی عمومی در سطح فضاها، نور موضعی برای استفاده حین فعالیت ها و نور تاکیدی و دکوراتیو هم برای جلوه بیشتر بخش های معماری مورد نظر ما قابل استفاده است. این نورها از جهات مختلفی تابیده می شوند که این جهات به شرح زیر تقسیم بندی شده اند:

  • نور مستقیم آفتاب که چشمه اصلی نور است.
  • انعکاس داخلی نور که بازتاب نور داخل فضا بر روی دیوار و سقف اتاق است.
  • انعکاس خارجی نور که طی آن نور از زمین به ساختمان های اطراف تابیده و منعکس می شود.

این نورها در سه دمای رنگی قابل تقسیم بندی هستند که به ترتیب نور طبیعی، نور سرد و نور گرم نام دارند. این نورها دو شدت متفاوت با نام های نور سخت و نور نرم دارند که تحت دو حالت به وجود می آید. هر گاه تابش نور شدید باشد ما شاهد نور سخت و هر گاه شدت آن ملایم و کم باشد نورپردازی نرم را شاهد هستیم. مثالی که برای نورپردازی سخت می توان آورد ساعاتی است که خورشید در وسط آسمان است (هنگام ظهر) و سایه ها قابل دیدن هستند، نورپردازی نرم هم زمانی اتفاق می افتد که سایه ها ملایم هستند و نور متمرکز نیست و بیشتر پخش می شود، به عنوان مثال هر گاه آسمان ابری بوده و خورشید پشت ابر باشد، سایه ها ملایم و کمرنگ و نور خورشید افشان تر خواهد بود.

 

مزایای نورپردازی سبک مدرن در معماری

یکی از مهم ترین و اصلی ترین مزایای نورپردازی به سبک مدرن این است که دوستدار محیط زیست است، به این صورت که بازدهی بالایی دارد و گرمای اضافه تولید نمی کند. با تولید نکردن گرمای اضافه و تلف نشدن انرژی، در فصول گرم سال نیازی نیست که از دستگاه های سرمایش استفاده بیش از حد بشود و همین موضوع کمک می کند تا کره زمین گرم نشده و به محیط زیست آسیب کمتری برسد.

لوستر مدرن چوبی

شرایط آب و هوایی خانه با استفاده از نورپردازی مدرن بسیار بهتر خواهد شد، شما در فصول سرد احساس گرما می کنید و در فصول گرم از گرمای بیش از حد نوع قدیمی نورپردازی در امان هستید. همچنین از مزایای نورپردازی مدرن می توانیم استفاده هر چه بیشتر از نور طبیعی و تمرکز بر آن را نام ببریم. نورپردازی مدرن برای افراد احساس سلامت و امنیت به ارمغان می آورد و کمک می کند تا کارهایمان را راحت تر انجام بدهیم. روشنایی مناسب و نورپردازی خوب در خانه و محل کار از مشکلات جسمانی ناشی از نور کم جلوگیری کرده و روحیه را هم بهبود می بخشد. همچنین احتمال اشتباه در نور زیاد بسیار کمتر از احتمال اشتباه در نور کم است. همچنین کم نور بودن فضا عوارض روانی مانند تنبلی، خستگی و بی حوصلگی، افسردگی و سردردهای عصبی را به همراه خواهد داشت.

یکی دیگر از مزایای بسیار مهم نورپردازی به سبک مدرن این است که بیش از پیش با سبک زندگی انسان ها همگام شده و به راحت تر شدن آن کمک کرده است؛ ما به روشنایی مطلوب نیاز داریم تا بتوانیم فضای مورد نظر و لوازم خود را ببینیم و کارهای روزمره خود را پیش ببریم و در آسایش زندگی کنیم، این دیدگاه به خصوص در فضاهای اداری و شرکت ها مورد توجه قرار می گیرد و کارفرمایان این موضوع را جدی گرفته و روی نورپردازی محل کار به سبک مدرن سرمایه گذاری می کنند تا انگیزه و روحیه کارکنان را بهبود بخشند. بدون شک روشنایی راحتی انجام کار را افزایش می دهد.

آخرین مزیت و یکی از مهم ترین مزایای نورپردازی مدرن بدون شک افزایش سطح ایمنی و توجه به امنیت افراد است، چه در خانه و چه در محل کار و ساختمان های اداری و تجاری، نمونه های زیادی از حوادث را در محل کار و منازل شاهد هستیم که تنها به دلیل نور ناکافی و عدم دید مناسب اتفاق افتاده اند و اگر روشنایی وجود می داشت این اتفاقات یا هرگز پیش نمی آمد یا در ابعاد بسیار کوچک تر و کم خسارت تری رخ می داد. روشنایی باید با اهداف و کاری که انجام می دهیم تناسب داشته باشیم تا از اتفاقات غیر مترقبه جلوگیری کنیم. نورپردازی مدرن به کاهش این حوادث کمک شایانی کرده است، همچنین روشنایی اگر دلیل اصلی یک حادثه نباشد می تواند به صورت غیر مستقیم منجر به آن شود، به عنوان مثال کسی که در نور کم مشغول کار است ممکن است دچار خستگی شده و از بی حوصلگی منجر به خطا و بروز حادثه شود، نورپردازی مدرن با در نظر گرفتن اصولی که طی سال ها تحقیقات به دست آمده از بروز این دست مشکلات جلوگیری کرده و از شدتشان می کاهد.

 

از کجا می توانیم خدمات مربوط به نورپردازی مدرن دریافت کنیم؟

شما ممکن است از چند جهت برای نورپردازی مدرن نیاز به کمک داشته باشید، یا می خواهید لوازم نورپردازی مدرن تهیه کنید مانند چراغ آویز مدرن یا لوستر پذیرایی مدرن یا که می خواهید برای استفاده و چینش و طراحی روشنایی از یک متخصص کمک بگیرید. در هر دو صورت خبر خوب این است که تیم دکوریار اینجا همراه شماست! ما نگرانی شما را درک می کنیم. فروشگاه اینترنتی دکوریار یک فروشگاه آنلاین و یک مرکز تخصصی دکوراسیون و ساخت و طراحی اجرای تمام ادوات مربوط به دکوراسیون داخلی است و خدمات مشاوره رایگان در این زمینه ارائه می کند. ما در دکوریار تلاش می کنیم تا محصولاتمان را نه تنها با گارانتی و نهایت کیفیت و بهترین قیمت بلکه با رضایت کامل مشتری و دریافت خدمات مشاوره ی پیش از خرید عرضه کنیم. اگر شما هم درمورد خرید کالاهای روشنایی برای دکوراسیون مدرن مردد هستید یا نمی دانید چگونه از این لوازم در خانه خود استفاده کنید، می توانید از خدمات رایگان مشاوره ی خرید دکوریار استفاده کنید.

لوستر مدرن فلزی

شما در دکوریار می توانید تصویر تمامی کالاها به همراه نقد و بررسی کارشناسانه و همچنین نظرات خریداران را به دقت بررسی کنید و یک خرید عالی، به صرفه، هوشمندانه و لذت بخش را تجربه کنید بدون این که از منزل خارج شوید یا ساعات طولانی را در مغازه های مرکز شهر بگذرانید. برای ارتباط مستقیم با کارشناسان و متخصصین طراحی و دکوراسیون داخلی دکوریار می توانید همه روزه با ما از طریق شماره ی ۰۲۱۷۷۶۴۴۱۵۴ تماس بگیرید تا با هم داستان حس خوب خانه تان را روایت کنیم!

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 237 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 14 ژانویه 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.