دانشگاه مجازی ویژگی های درهای آلومینیومی و نکات مهم برای خرید آنها - دانشگاه مجازی

ویژگی های درهای آلومینیومی و نکات مهم برای خرید آنها.

زمانی که بخواهید به یک خانه یا ساختمان ورود کنید، اولین چیزی که با آن مواجه می‌شوید در ورودی است. درها نه تنها از نظر ظاهری اهمیت چشمگیری دارند؛ بلکه جنس و کیفیت آنها روی آرامش و امنیت ما هم تاثیر می‌گذارد. امروزه شاهد انواع مختلفی از مواد و مصالح برای تولید در و پنجره هستیم و در سال های اخیر، بازار فروش درهای آلومینیومی هر روز پررونق‌تر از دیروز شده است. شما هم اگر قصد ساخت و ساز یا تعمیر منزلتان را دارید با در نظر گرفتن ویژگی های درهای آلومینیومی و نکات مهم برای خرید آنها می‌توانید انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید.

معرفی درهای آلومینیومی

آلومینیوم، فلزی به رنگ نقره‌ای است و از آنجا که به روش‌های مختلف مثل جوشکاری، برشکاری، پرسکاری می‌شود در آن تغییراتی ایجاد کرد، در حوزه های مختلف مثل صنعت، ساختمان و … کارایی دارد. ارزش این فلز به قدری شناخته شده است که بعد از آهن بیشترین مصرف را در زمینه های متفاوت دارد؛ به خصوص در حوزه ساخت و ساز که در سال های اخیر به شکل کم‌نظیری مورد استقبال قرار گرفته. یکی از پررنگ‌ترین موارد مصرف این فلز در حوزه ساخت و ساز، تولید در و پنجر‌های متفاوت است. این درها سه مرحله را طی کرده‌اند تا به شکل امروزی رسیده‌اند:

  1. درب‌های آلومینیومی اولیه که امکان دو جداره کردن شیشه در آنها لحاظ نشده بود.
  2. سری (ST): برای این سری که به «نرمال» معروف شدند، امکان قرار دادن شیشه دو جداره فراهم شد. با این حال از آنجا که آلومینیوم به طور ذاتی رسانای حرارتی است، با دو جداره کردن شیشه‌ها باز هم معضل ورود گرما به طور کامل حل نشد.
  3. سری «ترمال بریک» که درون پروفیل آن، تیغه «پلی آمید» وجود دارد و بین جداره داخلی و بیرونی، فاصله می‌اندازد. با این شیوه درهای دو یا سه جداره‌ای که عایق حرارتی بودند وارد بازار شدند و طرفداران زیادی پیدا کردند. در این قسمت به دلایلی که موجب محبوبیت آنها شده اشاره می‌کنیم:
  • مقاومت بالا، سبکی و انعطاف پذیری
  • سهولت نگهداری
  • مقرون به صرفه بودن
  • قابلیت بازیافت و استفاده مجدد
  • مقاوم در برابر تغییرات آب و هوا
  • عایق صدا و حرارت

مقاومت بالا، سبکی و انعطاف پذیری

برخلاف چیزی که از ظاهر این درها به ذهن می‌رسد، ساختار بسیار مقاومی دارند و به سختی آسیب می‌بینند. علاوه بر این این فلز اصلا سنگین نیست و به راحتی می‌توان آن را به شکل‌های مختلف درآورد و در قالب‌ها و فرم‌های متفاوت از آن استفاده کرد. این ویژگی برای طراحان و معماران بسیار مطلوب است؛ چرا که برای عملی کردن ایده‌ها دستشان باز است و محدودیتی مانع کارشان نمی‌شود. همین مسئله باعث تنوع زیادی در سبک معماری و دکوراسیون داخلی می‌شود. از طرف دیگر وزن پایین و مقاومت بالا، آن را به یک انتخاب پرکاربرد در شهرهای زلزله‌خیز تبدیل کرده است.

سهولت نگهداری

آلومینیوم از آنجا که به راحتی آسیب نمی‌بیند برای رسیدگی نیازی به تجهیزات خاص و زمان‌بری ندارد و پس از مدتی مجبور به تعمیر و رنگ کردن و … نمی‌شوید؛ فقط کافی است هر از چندگاه آن را تمیز کنید و مطمئن باشید سالهای طولانی مثل روز اول برای شما کار می‌کند.

مقرون به صرفه بودن

مسئله دیگر قیمت درهای آلومینیومی ساختمان است که از نظر اقتصادی بسیار مناسب هستند؛ چرا که همان طور که ذکر شد کیفیت و استحکام بالایی دارند و رسیدگی به آنها چندان هزینه‌بر نیست؛ بنابراین با یک هزینه مناسب اولیه می‌توانید از کیفیت بالای آنها بهره‌مند شوید.

قابلیت بازیافت و استفاده مجدد

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این فلز، سازگاری‌اش با طبیعت است. شما می‌توانید به جای تهیه درهای نو، سری به آگهی‌های فروش درهای آلومینیومی دست دوم بزنید و با هزینه‌ای کمتر، یک محصول با کیفیت و مناسب را انتخاب کنید. از طرف دیگر این درب‌ها به صورت تمام و کمال قابل بازیافت و تبدیل به محصولات دیگر هستند و به همین دلیل استفاده از آنها برای دوستداران محیط زیست به یک اولویت تبدیل شده.

مقاوم در برابر تغییرات آب و هوا

آلومینیوم به علت آلیاژهای بکار رفته در آن در برابر نوسانات و تغییرات آب و هوا به شدت مقاوم است؛ به این معنی که جلوی ورود سرما و گرمای شدید را تا حد زیادی می‌گیرد و از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کند؛ بنابراین کمک می‌کند هوای مطبوعی در منزل داشته باشید و همچنین هزینه‌هایی که برای مصرف سوخت و انرژی باید بپردازید را کاهش می‌دهد. نکته دیگر این که در محیط‌های مرطوب دچار زنگ زدگی و پوسیدگی نمی‌شود؛ بنابراین برای شهرهای ساحلی و بندری بهترین گزینه است.

عایق صدا و حرارت

درب‌هایی که از جنس آلومینیوم هستند در برابر آتش مقاومند و این نکته بسیار مهمی برای حفظ سلامت و امنیت ساکنان یک ساختمان است. از طرف دیگر با جلوگیری از ورود سر و صدای خارج از منزل، به حفظ آرامش افراد کمک می‌کند.

برای خرید درهای آلومینیومی چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

برای خرید درهای آلومینیومی چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

همانطور که گفته شد دلایل زیادی وجود دارد که ما را به سمت خرید این نوع درب سوق می‌دهد. علاوه بر ویژگی‌های ظاهری و میزان تناسب با نما یا دکوراسیون ، نکات مهم دیگری هم وجود دارد که با در نظر داشتن آنها می‌توانیم خرید هوشمندانه‌تری داشته باشیم و مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنیم. این نکات حائز اهمیت از این قرارند:

نوع پردازش

درب آلومینیومی خوب از پردازش ریز و آب‌بندی اصولی برخوردار است که باعث سهولت باز و بسته شدن آن می‌شود. اما اگر این نکات به صورت دقیق رعایت نشود در با فشار و و صدای زیاد باز و بسته می‌شود و در نتیجه در کار کردن روزانه با آنها دچار مشکل می‌شویم.

لوازم جانبی و اتصالات باکیفیت

یکی از موارد مهمی که در حین خرید باید به آنها دقت کنیم جنس بخش‌های جانبی مثل قفل و دستگیره و همچنین نحوه اتصال آنهاست. شاید در نگاه اول اهمیت این مسائل به چشم نیاید اما در انتخاب خود نباید صرفا به زیبایی و جلوه این لوازم نگاه کنیم. جنس و کیفیت آنها به طرز چشمگیری در عملکرد محصولی که انتخاب می‌کنیم تاثیر دارد.

همچنین اگر به دنبال امنیتی فراتر از معمول هستید باید بدانید که در بعضی از درهای آلومینیومی قفل‌های داخلی و موارد امنیتی پیشرفته‌تری لحاظ شده که می‌توانید در انتخاب خود، این ویژگی‌ها را لحاظ کنید.

جنس لاستیک

لاستیک‌هایی که در قسمت درز قرار دارند چندان به چشم نمی‌آیند اما بخش مهمی از عملکرد یک در به آنها بستگی دارد. اگر این قسمت از استاندارد مطلوبی برخوردار نباشد، باز و بسته کردن درب با مشکل مواجه می‌شود و با ورود جریان هوا و سر و صدا دیگر نمی‌توانیم به عنوان یک عایق صوتی و حرارتی، روی آن حساب باز کنیم.

شیشه و چسب بکار رفته

اگر در ساختار دربی که انتخاب می‌کنیم، شیشه بکار رفته باشد باید ضخامت آن را در نظر بگیریم. شیشه‌های دوجداره گزینه پرطرفدارتری هستند و به خوبی می‌توانند از ورود صدا و حرارت جلوگیری کنند. در این قسمت باید دقت داشته باشید که برای اتصال شیشه به بدنه، از چسب شیشه مناسبی استفاده شده باشد.

اهمیت ضخامت و کیفیت پروفیل در دوام درهای آلومینیومی.

نوع پروفیل

پروفیل، بخشی ثابت با طول مشخص است که در حاشیه در قرار می‌گیرد. پروفیل از تبدیل یک ورقه فولادی به اشکال و اندازه‌های مختلف بوجود می‌آید. این پروسه از طریق ترکیب فرایند نورد گرم (عبور دادن فلز از میان دو غلتک در دمای بالا) و نورد سرد (پرس کردن و خم کردن ورقه بین دو غلتک در دمای پایین‌تر) شکل می‌گیرد. نورد سرد، استحکام و مقاوکت درب را در برابر ضربه و خوردگی بالا می‌برد. کیفیت و ضخامت پروفیل اهمیت بسیار زیادی در اسقرار و استحکام درب دارد.

سعی ما در این مقاله پرداختن به درب آلومینیومی و انواع آن بود تا شما را با ویژگی‌هایی آشنا کنیم که امروزه این محصول را در بین مهندسین معمار و عامه مردم به شدت پرطرفدار و محبوب کرده است. علاوه بر این نکاتی را ذکر کردیم که با در نظر گرفتن آنها، خرید بهتری خواهید داشت.

 

 

 

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 177 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 25 جولای 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.