دانشگاه مجازی

شکم بعد از سزارین، چرا آویزان می‌شود؟ - دانشگاه مجازی

شکم بعد از سزارین، چرا آویزان می‌شود؟

یک باور رایج وجود دارد که شکم پس از سزارین دارای چربی می‌شود و سزارین ممکن است کاهش چربی شکم بعد از بارداری را دشوارتر کند.
در این مقاله شما را با نکاتی در مورد چگونگی کاهش چربی شکم بعد از سزارین آشنا خواهیم کرد.
ما می‌دانیم که در طول همه‌گیری کووید19 ممکن است احساس ناامنی کنید که از خانه برای ملاقات با پزشک یا درمان خارج شوید، بنابراین اکثر روش‌های خانگی را برای کمک به کاهش چربی شکم پس از سزارین برایتان بیان می‌کنیم.

1- نحوه کاهش چربی شکم پس از بخش سزارین در مادران
بدن شما پس از سزارین ضعیف است و نیاز به تغذیه ضروری دارد، بنابراین برای کاهش وزن پس از بارداری و بازگشت به اندام قبلی خود، از رژیم غذایی شدید پیروی نکنید. حتی پس از سزارین نباید بلافاصله ورزش را شروع کنید.


بیشتر بخوانید: فرق زایمان طبیعی با سزارین


در ادامه با چند نکته مهم برای کاهش چربی شکم بعد از سزارین آشنا می‌شوید:

ماساژ پس از زایمان
ماساژ به حذف چربی شکم و ترشح مایعات از غدد لنفاوی کمک می‌کند که می‌تواند در کاهش وزن بعد از زایمان موثر باشد.
تخلیه لنفاوی می‌تواند تورم را با حذف مایعات و مواد زائد کاهش دهد.
ماساژ بدن بعد از سزارین باعث افزایش جریان خون و اکسیژن در بدن شما می‌شود.
علاوه بر این، ماساژ بدن باعث ترشح اندورفین می‌شود که مسکنی طبیعی است. ماساژ پس از زایمان معمولا پس از دو هفته از زایمان، یا تا زمانی که جای زخم به طور کامل پس از سزارین بهبود یابد، توصیه می‌شود.

شکم بعد از سزارین، چرا آویزان می‌شود؟
کودک را با شیر مادر تغذیه کنید
شیردهی این پتانسیل را دارد که به کاهش وزن بلافاصله بعد از بچه‌دار شدن کمک کند که یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای از بین بردن چربی شکم بعد از سزارین است.
شیردهی باعث ترشح اکسی‌توسین می شود که به انقباضاتی که باعث کوچک شدن رحم می‌شود، کمک می‌کند. با این روش، رحم شما به اندازه قبل از بارداری خود بازمی‌گردد.

شکم بعد از سزارین، چرا آویزان می‌شود؟
پیاده‌روی کنید 
پیاده‌روی یک ورزش آسان و ملایم است که می‌توانید برای کاهش وزن بعد از سزارین انجام دهید.

پیاده‌روی، ضربان قلب و گردش خون شما را افزایش می‌دهد، اما فشار زیادی بر عضلات شکم و کف لگن وارد نمی‌کند.

پیاده‌روی، ضربان قلب و گردش خون شما را افزایش می‌دهد، اما فشار زیادی بر عضلات شکم و کف لگن وارد نمی‌کند.
پیاده‌روی خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد. سعی کنید با دوستان یا خانواده خود پیاده‌روی کنید تا خلق و خوی خود را بهبود ببخشید. حتی می‌توانید این کار را در شرایطی که کودک را در کالسه گذاشته‌اید، انجام بدهید.
وزن کالسکه حتی به شما کمک می‌کند کالری بیشتری بسوزانید بدون اینکه بدن‌تان به سختی بیفتد.


بیشتر بخوانید: بهترین دستگاه ورزشی خانگی برای لاغری


شکم خود را ببندید
در مقایسه با زایمان واژینال، سزارین مستلزم ریزش چندین لایه از بافت و ماهیچه است.
بستن شکم در چنین مواردی ابزار مفیدی در طول دوره نقاهت است که به خلاص شدن از شر شکم آویزان کمک می‌کند.
اگر چه نسل‌های قبلی از تکه‌های پارچه‌ای ساده استفاده می‌کردند، اما امروزه، انواع گن و شکم‌بند وجود دارد.

شکم بعد از سزارین، چرا آویزان می‌شود؟
یوگا را شروع کنید
تمرین یوگا به کاهش چربی شکم بعد از زایمان سزارین کمک زیادی می‌کند. برخی از فواید یوگا شامل تقویت عضلات معده است.
یوگا همچنین به شما کمک می‌کند تا با استرس ناشی از تغییرات بدنی و احساسی مقابله کنید.
با این حال، لازم است قبل از شروع یوگا پس از سزارین با پزشک خود مشورت کنید. برخی از حرکات بی ضرر یوگا برای کاهش وزن پس از زایمان عبارتند از: حالت کبری و پرانایاما.


بیشتر بخوانید: یوگا در دوران بارداری، فواید


خواب کافی داشته باشید
حداقل 6 ساعت خواب به کاهش وزن پس از سزارین کمک شایانی می‌کند.
ممکن است برای مادران تازه به دلیل نوزاد تازه متولد شده، حفظ برنامه خواب منظم مشکل باشد. سعی کنید زمانی که کودک شما می‌خوابد بخوابید. این کار سلامت عاطفی شما را بهبود می‌بخشد.


بیشتر بخوانید: عوارض زایمان سزارین


2- نحوه کاهش چربی شکم بعد از سزارین: غذاهایی که باید از آن‌ها اجتناب کنید
هنگامی که شیر می‌دهید، در حالی که غذاهای سالم، مواد مغذی ضروری را برایتان فراهم می‌کنند، غذاهای ناسالم و غذاهای حاوی ترکیبات مضر می‌توانند اثرات منفی داشته باشند.
این غذاها همچنین می‌توانند کاهش وزن بعد از سزارین را برای شما دشوارتر کنند.
چند غذای متداول وجود دارد که هنگام کاهش چربی شکم بعد از سزارین باید از آن‌ها اجتناب کنید:

شکم بعد از سزارین، چرا آویزان می‌شود؟

  • غذاهای چرب و بی‌ارزش
    پرهیز از تمام غذاهای فرآوری‌شده مانند چیپس و غذاهای سرخ‌شده به کاهش وزن بعد از سزارین کمک می‌کند.

    از مصرف آب مرکبات و نوشابه‌های گازدار خودداری کنید. این‌ها باعث ایجاد گاز و نفخ می‌شوند. فقط مقادیر متوسطی از نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند چای و قهوه مصرف کنید.

  • غذاهای تند
    علاوه بر ایجاد مشکلات معده، طعم غذای تند از طریق شیر مادر به کودک منتقل می‌شود. علاوه بر این، غذاهای بیش از حد تند باعث گاز معده، سوزش سر دل و سوء‌هاضمه می‌شود.
  • مرکبات و نوشابه‌های گازدار
    از مصرف آب مرکبات و نوشابه‌های گازدار خودداری کنید. این‌ها باعث ایجاد گاز و نفخ می‌شوند. فقط مقادیر متوسطی از نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند چای و قهوه مصرف کنید.
    نوشیدنی‌های کافئین‌دار ممکن است بر رشد کودک تاثیر بگذارد.
  • غذاهای شیرین و تصفیه‌شده
    مصرف غذاهای سرشار از شیرینی، قند خون شما را افزایش می‌دهد که می‌تواند باعث مقاومت به انسولین و افزایش وزن شود.

شکم بعد از سزارین، چرا آویزان می‌شود؟

  • الکل
    الکل توانایی مادر برای شیر دادن را مختل می‌کند. در دوران شیردهی باید از سیگار کشیدن هم خودداری کنید.
  • غذاهایی که باعث گاز معده می‌شوند
    از غذاهایی که باعث گاز روده می‌شوند مانند لوبیا، نخود سبز و … خودداری کنید. می‌توان آن‌ها را به تدریج در رژیم غذایی مادر وارد کرد.
  • غذاهای فرآوری‌شده
    از مصرف بیش از حد غذاهای تصفیه‌شده و فرآوری‌شده خودداری کنید. چنین محصولاتی حاوی مقادیر زیادی نمک، شکر و چربی هستند که همگی برای سلامتی ما مضرند.
    اگر دیابتی هستید، خوردن برنج بعد از زایمان سزارین باید محدود شود. جایگزین کردن این غذاها با غذاهای تازه باعث می‌شود تا سطح انرژی شما حفظ شود.

    بیشتر بخوانید: چگونه دیابت بارداری را کاهش دهیم؟


3- نحوه کاهش چربی شکم بعد از بخش سزارین: غذاهایی که باید بخورید
اگر چه داشتن یک رژیم غذایی بسیار سبک مهم است، اما پیروی از یک رژیم غذایی مملو از غذاهای مغذی هم ضروری است.
به علاوه، ضروری است که بدن شما پس از زایمان، تغذیه مناسبی دریافت کند.

شکم بعد از سزارین، چرا آویزان می‌شود؟
غذاهای سبوس‌دار
محصولات ضروری حاوی آهن، فیبر و اسید فولیک هستند. غلات کامل علاوه بر اینکه بخش مفیدی از ویتامین‌ها و مواد مغذی غنی‌شده را به شما می‌دهند، سطح انرژی را افزایش داده و شیر مادر را حفظ می‌کنند.

غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، جو، گندم کامل و ارزن، گزینه خوبی برای صبحانه، ناهار یا شام هستند.

غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، جو، گندم کامل و ارزن، گزینه خوبی برای صبحانه، ناهار یا شام هستند.

پروتئین‌ها
پروتئین‌ها رشد بافت‌های سلولی جدید را تحریک می‌کنند و روند بهبودی را افزایش می‌دهند. غذاهای غنی از پروتئین به ترمیم بافت و حفظ قدرت عضلانی پس از زایمان کمک می‌کنند.
برخی از غذاهای غنی از پروتئین که باید بعد از سزارین مصرف شوند عبارتند از: ماهی، تخم‌مرغ، مرغ و گوشت. در حالی که ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است، تخم‌مرغ روی را تامین می‌کند که برای شما و رشد و تکامل کودک مفید است.
اگر گیاهخوارید می‌توانید لبنیات، نخود، لوبیا و آجیل مصرف کنید. هضم آن‌ها آسان است و به‌خصوص در دوران شیردهی توصیه می‌شود.
لوبیا چشم‌بلبلی و لوبیا سیاه حاوی آهن هستند. گزینه‌های دیگر شامل قارچ، هویج و خرما است.


بیشتر بخوانید: هزینه پیکر تراشی چقدره و چه تاثیری در لاغری سریع داره؟


ویتامین‌ها
ویتامین‌ها به تولید کلاژن و ساختن بافت‌های جدید، رباط‌ها و پوست کمک می‌کنند. سبزیجات سبز رنگ مانند اسفناج، برگ شنبلیله و کلم بروکلی منابع عالی ویتامین A و C، آهن و کلسیم رژیمی هستند.
برای مبارزه با عفونت‌ها و تقویت ایمنی، مادران باید سبزیجات و میوه‌هایی مانند پرتقال، پاپایا، هندوانه، توت‌فرنگی، گریپ‌فروت و سیب‌زمینی شیرین بخورند.
پرتقال و زغال اخته هم گزینه‌های خوبی است. این مرکبات سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین سی و برای مادران شیرده مفید است.

شکم بعد از سزارین، چرا آویزان می‌شود؟
غذاهای غنی از فیبر
یبوست، مشکل شایعی است که تازه مادران آن را تجربه می‌کنند. حرکت ضعیف روده با فشار بر زخم‌ها و برش‌ها، روند بهبودی را به تاخیر می‌اندازد. فیبر از یبوست جلوگیری و حرکات روده را تحریک می‌کند.

میوه‌ها و سبزیجات خام، یبوست را تسکین می‌دهند. جو از منابع غنی از فیبر است و کربوهیدرات‌ها، کلسیم، پروتئین و آهن دارد.

میوه‌ها و سبزیجات خام، یبوست را تسکین می‌دهند. جو از منابع غنی از فیبر است و کربوهیدرات‌ها، کلسیم، پروتئین و آهن دارد.
دیگر غذاهای غنی از پروتئین و فیبر که باید بعد از زایمان سزارین مصرف کنید عبارتند از عدس و حبوبات.

غذاهای غنی از آهن
غذاهای شما پس از سزارین باید حاوی آهن باشد چون سطح هموگلوبین و ایمنی را افزایش می‌دهد و به بازیابی خون از دست‌رفته در هنگام زایمان کمک می‌کند. زرده تخم‌مرغ، گوشت قرمز، صدف و میوه‌های خشک منابع غنی آهن هستند. توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد آهن هم منجر به یبوست می‌شود و باید از مصرف زیاده از حد آن خودداری کنید.

مایعات
مصرف زیاد مایعات از کم‌آبی بدن و یبوست جلوگیری می‌کند. مصرف مایعات توسط تازه‌مادران در اجابت مزاج آسان، موثر است و همچنین بهبودی پس از جراحی را تحریک می‌کند.
برای کاهش وزن باید مایعاتی مانند آب نارگیل، شیر کم‌چرب، دمنوش های گیاهی، دوغ و سوپ بخورید.

شکم بعد از سزارین، چرا آویزان می‌شود؟
محصولات لبنی
لبنیات، دوز مورد نیاز پروتئین، کلسیم و ویتامین های B و D را به مادران شیرده می‌دهد.
کلسیم، استخوان‌ها و دندان‌ها را تقویت و ماهیچه‌ها را شل می‌کند، به انعقاد خون کمک و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.
مصرف شیر بدون چربی، ماست کم‌چرب و پنیر توسط شما باعث تقویت کودک می‌شود. نوشیدنی‌های غنی‌شده با کلسیم، ماست کم‌چرب و شیر به عنوان محرک شیر مادر شناخته شده‌اند.

سبزیجات و میوه‌ها
میوه‌ها و سبزیجات مملو از ویتامین‌ها، آهن و کلسیم، را باید بعد از سزارین در برنامه غذایی خود بگنجانید، به‌خصوص اگر از رژیم گیاهخواری یا وگان پیروی می‌کنید.

اگر سئوال بیشتری دارید از کارشناسان تناسب اندام و متخصصان تغذیه در کلینیک دانشگاه مجازی بپرسید.

بازدید : - بار دسته بندی : زایمان تاريخ : 29 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.