دانشگاه مجازی خواص عرق کاسنی برای سلامتی؛ از کاهش وزن تا درمان اضطراب - دانشگاه مجازی


مدت زمان زیادی است که در طب سنتی از عرق کاسنی برای تصفیه کبد و خون استفاده می‌شود. امروزه تحقیقات نشان داده‌اند که گیاه کاسنی (Chicory) سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد، به درمان دیابت کمک می‌کند، علائم آرتریت و مشکلات مفصلی را کاهش می‌دهد، عملکرد سد محافظ پوست را تقویت می‌کند و حتی در کاهش وزن نقش دارد. در این مقاله از مجله دانشگاه مجازی درباره خواص عرق کاسنی برای مردان و زنان و عوارض احتمالی آن صحبت می‌کنیم. اگر به استفاده از گیاهان دارویی علاقه‌مند هستید، توصیه می‌کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید.

خواص عرق کاسنی برای زنان و مردان

تحقیقات زیادی در مورد کاسنی و تاثیر آن روی سلامتی انجام شده است. در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین فواید این گیاه اشاره می‌کنیم.

۱. به کاهش وزن کمک می‌کند

کاسنی منبع یک نوع فیبر به نام اینولین است. غذاهای حاوی اینولین اغلب در مقایسه با سایر غذاها کالری و چربی کمتری دارند. همچنین اشتها را کاهش می‌دهند و گرسنگی را سرکوب می‌کنند. علاوه بر این، کاسنی حاوی ترکیبی به نام الیگوفروکتوز است که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

اینولین و الیگوفروکتوز هر ۲ در تنظیم گرلین نقش دارند. گرلین یک نوع هورمون است که احساس گرسنگی را افزایش می‌دهد و شما را تشویق به خوردن غذا می‌کند. محققان با انجام یک مطالعه روی موش‌های آزمایشگاهی تاثیر کاسنی را روی روند کاهش وزن بررسی کردند. نتایج این تحقیق نشان داد که این گیاه با کاهش هورمون گرلین می‌تواند حس سیری را افزایش و احتمال پرخوری را کاهش دهد. در نتیجه استفاده از آن برای کسانی که می‌خواهند لاغر شوند، مفید است.

بیشتر بدانید: خواص زیره سیاه؛ ۶ خاصیت مهم که از آن بی‌خبرید‍!


اینفوگرافی در مورد خواص عرق کاسنی
عرق‌ کاسنی‌ هم برای سلامت جسم و هم برای سلامت روان مفید است.

۲. دستگاه گوارش از خواص عرق کاسنی سود می‌برد

اینولین موجود در این گیاه به عنوان یک پری‌بیوتیک قوی عمل می‌کند؛ به این معنی که باکتری‌های مفید روده را تغذیه می‌کند و سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد. نتایج به دست آمده از یک تحقیق نشان داد که اینولین برای رفع بسیاری از مشکلات دستگاه گوارش از جمله بیماری رفلاکس اسید، سوء هاضمه و سوزش سر دل مفید است و نقش چشم‌گیری در تسهیل فرآیند هضم دارد. از سوی دیگر، مشخص شده است که اینولین می‌تواند دفعات اجابت مزاج را افزایش دهد و به درمان یبوست کمک کند.

۳. از دیابت پیشگیری و به درمان آن کمک می‌کند

محققان در یک مطالعه تاثیر عصاره ریشه کاسنی را بر متابولیسم قند و چربی خون بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که این گیاه هیچ تاثیری بر متابولیسم چربی ندارد، اما می‌تواند شروع دیابت را به تاخیر بیندازد یا از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند.

در یک مطالعه دیگر هم مشاهده شد که این گیاه برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ فواید زیادی دارد. به عنوان مثال، سطح قند خون را ثابت نگه می‌دارد، فشار خون را کاهش می‌دهد و عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد. البته افراد شرکت‌کننده در این تحقیق همگی زن بودند؛ بنابراین برای بررسی تاثیر کاسنی روی مردان دیابتی باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

۴. از سرطان پیشگیری می‌کند

وقتی از خواص عرق کاسنی صحبت می‌شود، پیشگیری از سرطان یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن اشاره کرد. در تحقیقات مختلف مشاهده شده است که ریشه این گیاه از رشد تومور جلوگیری می‌کند و احتمال ابتلا به بعضی از انواع سرطان از جمله سرطان‌های سینه و روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

به گفته محققان، فروکتان‌های موجود در کاسنی خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند و می‌توانند روی رشد تومور تاثیر بگذارند. البته به نظر می‌رسد که اینولین، پلی‌فنول‌ها و فیتوکمیکال‌های موجود در این گیاه هم در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشند.

بیشتر بدانید: خواص گل ختمی چیست؟


یک سلول سرطانی
گیاه‌ کاسنی‌‌ از رشد تومورهای سرطانی جلوگیری می‌کند.

۵. سلامت مغز را بهبود می‌بخشد

از سایر خواص عرق کاسنی می‌توان به تقویت عملکرد مغز و حفظ سلامت آن اشاره کرد. ریشه این گیاه حاوی منگنز و ویتامین B6 است که هر ۲ در سلامت مغز نقش دارند. حفظ سلامت مغز با افزایش سن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، چون افراد مسن ممکن است به سختی تمرکز کنند یا در به خاطر آوردن اطلاعات خاص مشکل داشته باشند.

۶. بیماران مبتلا به آرتروز از خواص عرق کاسنی سود می‌برند

به طور سنتی بسیاری از مردم از کاسنی برای درمان تورم، التهاب و آرتروز استفاده می‌کنند. امروزه تحقیقات نشان داده‌اند که این گیاه خاصیت ضد التهابی دارد و می‌تواند درد ناشی از آرتروز را کاهش دهد. در یک مطالعه که روی بیماران مبتلا به آرتروز انجام شد، ۷۰ درصد شرکت‌کنندگان بعد از مصرف کاسنی اعلام کردند که درد آن‌ها کمتر شده است.

۷. عملکرد سد محافظ پوست را تقویت می‌کند

بر اساس تحقیقات، عصاره ریشه کاسنی می‌تواند عملکرد سد محافظ پوست را بهبود بخشد و از خشک شدن پوست یا سایر تغییرات پوستی جلوگیری کند. از خواص عرق کاسنی برای جوش هم استفاده می‌شود، چون خاصیت ضد قارچی و ضد التهابی دارد.

۸. از سلامت کبد محافظت می‌کند

در مورد خواص عرق کاسنی برای کبد هم تحقیقات زیادی انجام شده است. یک مطالعه روی موش نشان داده است که عصاره این گیاه می‌تواند از کبد در برابر رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت کند. با این حال، ذکر این نکته ضروری است که زیاده‌روی در مصرف آن ممکن است به کبد آسیب برساند.

۹. به درمان اختلالات کلیوی کمک می‌کند

در بعضی از تحقیقات مشاهده شده است که کاسنی به جلوگیری از آسیب کلیوی کمک می‌کند. در مطالعاتی که روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شد، استفاده از ریشه این گیاه با کاهش اسید اوریک خون و جلوگیری از آسیب‌دیدگی کلیه همراه بود.

علاوه بر این، گفته می‌شود که عصاره ریشه کاسنی خاصیت دیورتیک دارد و حجم ادرار را افزایش می‌دهد. افزایش ادرار می‌تواند به دفع سمومی که در کبد و کلیه‌ها ذخیره می‌شوند و احتمال بیماری را افزایش می‌دهند، کمک کند.


یک شیشه عرق کاسنی
کاسنی‌ حجم ادرار را افزایش می‌دهد و از سلامت کلیه‌ها محافظت می‌کند.

اگر به بیماری کلیوی مبتلا هستید، فقط پس از مشورت با پزشک اجازه دارید از گیاهان دارویی استفاده کنید. چون ممکن است برای شما مضر باشند یا تاثیر داروهای مصرفی‌تان را تغییر دهند.

بیشتر بدانید: خواص اسطوخودوس چیست؟

۱۰. سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

اینولین نه تنها برای دستگاه گوارش مفید است؛ بلکه سطح کلسترول بد (LDL) را در خون کاهش می‌دهد. LDL یکی از عوامل خطر ابتلا به آترواسکلروز (تصلب شرایین) است، چون مسیر جریان خون را در شریان‌ها و وریدها مسدود می‌کند. مسدود شدن عروق خونی خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

۱۱. استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد

کاسنی خاصیت آرام‌بخش دارد و اضطراب و استرس را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، به دلیل همین خاصیت می‌تواند به عنوان یک ماده خواب‌آور عمل کند.

بیشتر بدانید: خواص رزماری چیست؟

مضرات عرق کاسنی

به طور کلی، این گیاه برای سلامتی بی‌خطر تلقی می‌شود. اما بعضی از افراد ممکن است علائمی از جمله نفخ، آروغ زدن و دردهای شکمی را تجربه کنند. این گیاه می‌تواند عوارض دیگری هم داشته باشد که عبارت‌اند از:

  • استفاده از آن در بارداری خطرناک است. این گیاه ممکن است باعث قاعدگی و سقط جنین شود. از این‌رو مصرف آن در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. در مورد تاثیر کاسنی روی کودکان شیرخوار هم تحقیقات کافی وجود ندارد؛ بنابراین بهتر است زنان شیرده بدون مشورت با پزشک از آن استفاده نکنند.
  • ممکن است باعث آلرژی شود. آلرژی به این گیاه به ندرت اتفاق می‌افتد. اما اگر به گل همیشه بهار، گل گل داوودی و… حساسیت داشته باشید، ممکن است به کاسنی هم واکنش نشان دهید. در این صورت توصیه می‌شود قبل از مصرف این گیاه با متخصص تغذیه آنلاین مشورت کنید.
  • احتمال دارد به سنگ کیسه صفرا منجر شود. این گیاه ممکن است تولید صفرا را تحریک کند و برای افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا مشکل‌ساز باشد.

یک زن باردار که دست‌هایش را روی شکم قرار داده است
زنان باردار نباید از گیاه‌ کاسنی استفاده کنند.

کلام پایانی

از خواص عرق کاسنی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مثل مشکلات دستگاه گوارش، بیماری‌های کبدی و آرتروز استفاده می‌شود. با این حال، مصرف آن ممکن است برای بعضی از افراد از جمله زنان باردار خطرناک باشد. بنابراین بیماران و کسانی که شرایط خاص دارند باید قبل از مصرف این گیاه با پزشک مشورت کنند. برای مشورت با متخصص تغذیه می‌توانید از طریق سایت دانشگاه مجازی اقدام کنید.

سوالات متداول

عرق کاسنی از چی درست میشه؟

این محصول از گیاه کاسنی که در انگلیسی به آن Chicory می‌گویند و طی فرآیندی به نام عرق‌گیری به دست می‌آید.

عرق کاسنی برای چی خوبه؟

از خواص عرق کاسنی برای درمان بیماری‌های گوارشی، رفع آکنه، حفظ سلامت پوست، کبد و مغز، تسکین درد ناشی از آرتروز، پیشگیری از سرطان و کاهش استرس و اضطراب استفاده می‌شود.

عرق کاسنی از چند ماهگی بارداری باید خورد؟

بسیاری از زنان باردار این سوال را مطرح می‌کنند که عرق کاسنی از چند ماهگی بخوریم. در پاسخ باید بگوییم که مصرف این گیاه در دوران بارداری ممنوع است، چون احتمال دارد باعث سقط جنین شود.

عرق کاسنی با چی بخوریم؟

شما می‌توانید عرق این گیاه را با مقداری آب مخلوط کنید. همچنین از آنجا که کاسنی طبع سردی دارد، متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند که آن را با خوراکی‌هایی که طبع گرم دارند بخورید.

عرق کاسنی را کی بخوریم؟

زمان مشخصی برای مصرف این فرآورده گیاهی وجود ندارد، اما بعضی از افراد معتقدند که صبح بهترین زمان مصرف عرق کاسنی است؛ بنابراین می‌توانید قبل از صبحانه از آن استفاده کنید.

چند روز عرق کاسنی بخوریم؟

مدت زمان مصرف این گیاه به سن، وضعیت سلامتی و سایر شرایط شما بستگی دارد؛ بنابراین بهتر است در مورد طریقه مصرف عرق کاسنی با متخصص تغذیه مشورت کنید.

عرق کاسنی از کجا بخریم؟

شما می‌توانید این محصول را از نزدیک‌ترین سوپرمارکت نزدیک محل زندگی خود بخرید. همچنین امکان خرید آن از طریق فروشگاه‌های آنلاین وجود دارد.

منابع: verywellfit, stylecraze, organicfacts

Loading

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 77 views بار دسته بندی : تغذیه و تناسب اندام تاريخ : 13 مارس 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.