دانشگاه مجازی چرا هرچه تلاش می‌کنید وزن کم نمی‌کنید؟ ۱۰ دلیل علمی - دانشگاه مجازی

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

خون دماغ یا گوش درد

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره


مشکل در بلع

حلق و دهان، دروازۀ بدن هستن. وجود مشکل در اونها برای بقیۀ اندام‌ها هم مشکل ایجاد می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافتِ مشاوره


خون در مدفوع

علت‌های مشاهدۀ خون در مدفوع می‌تواند هموروئید، بواسیر، کولیت روده و… باشه. برای تشخیص و درمان درست و به موقع، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره


اختلال خواب

اختلال خواب اگه جدی گرفته نشه، سلامت جسم و روان رو درگیر می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص اعصاب و روان بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره


درد کمر، پا، دست یا زانو

دردهای اسکلتی یکی از شایع‌ترین علائم ایرانی‌هاست، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره


سردرد

سردرد علت‌های مختلفی داره؛ از اضافه وزن گرفته تا اختلال در هورمون‌ها. برای تشخیص درست علت سردردت تا دیر نشده علائمت رو به متخصص مغز و اعصاب بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره


معده درد یا حالت تهوع

سرطان معده سومین سرطان شایع ایران است. همین حالا علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافتِ مشاوره


زخم مداوم دهانی

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مُشاوره


سرفۀ مزمن

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص ریه بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره


اضطراب و استرس

تا دیر نشده علائمت رو به کارشناس روانشناس بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

کاهش وزن همیشه با رعایت رژیم غذایی، ورزش و کنترل کالری‌های دریافتی انجام می‌شود، اما تعداد زیادی از افراد هستند که برخلاف توجهی که به ورزش و رژیم غذایی خود دارند، نمی‌توانند وزن خود را کاهش دهند. به‌طورکلی ابتلا به برخی بیماری‌های خاص، نوع استخوان‌بندی و عوامل ژنتیکی همگی روی این موضوع موثر هستند. اما چه دلایلی مانع کاهش وزن می‌شوند؟ در این مقاله از مجله دانشگاه مجازی می‌توانید با ۱۰ مورد از دلایل کم نشدن وزن آشنا شوید.

چرا وزن‌مان کم نمی‌شود؟

مطالعات گسترده روی کاهش وزن نشان می‌دهد که واکنش بدن ما به رژیم غذایی و ورزش متفاوت است. به علاوه سرعت سوخت و ساز در بدن برخی افراد بسیار پایین است و در بسیاری از افراد نیز پیروی از رژیم‌های لاغری، موجب کاهش متابولیسم در بدن می‌شود. به‌طورکلی عوامل ژنتیکی، سن، نژاد، رژیم غذایی، هورمون‌ها و میزان فعالیت بدنی هر فرد در کاهش وزن موثر هستند.

اما کم نکردن وزن شما ممکن است دلایل علمی مختلفی داشته باشد. برای بررسی دلیل کم نشدن وزن‌تان بهتر است با یک دکتر تغذیه آنلاین مشورت کنید. در ادامه به ۱۰ مورد از دلایل کم نشدن وزن اشاره شده است:


اینفوگرافیک دلایل کم نشدن وزن
نداشتن خواب کافی، استفاده از آب و پروتئین به مقدار ناکافی و همچنین نداشتن انگیزه کافی مانع کاهش وزن شما می‌شوند.

۱- بیشتر یا کمتر از میزان طبیعی می‌خوابید

اگر در طول شبانه‌روز بیشتر از ۹ ساعت می‌خوابید و یا مدت زمان خواب شما کمتر از ۵ ساعت است، ممکن است با اضافه‌وزن روبرو شوید. خواب زیاد یا خواب کم هر دو روی ترشح هورمون‌های ما موثر هستند و میزان اشتها و میل ما به غذا خوردن را تغییر می‌دهند. اکثر افرادی که خواب کمی دارند، تمرینات ورزشی خود را نادیده می‌گیرند و انگیزه خود را برای ورزش کردن از دست می‌دهند.

۲- از مهم‌ترین دلایل کم نشدن وزن شما رژیم بیش از حد است

افرادی که دائما غذای رژیمی می‌خورند و همیشه از یک رژیم خاص و سخت پیروی می‌کنند، پس از مدتی دیگر قادر به کم کردن وزن نخواهند بود. مطالعات نشان می‌دهد که پیروی از رژیم‌های سخت به طور مداوم موجب کاهش متابولیسم و تجمع چربی در بدن می‌شود. در این شرایط بدن پیش‌بینی می‌کند که در آینده به دوره‌ای از گرسنگی خواهد رسید و از همین رو شروع به ذخیره چربی در بدن می‌کند تا در دوران رژیم، انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند.

بیشتر بدانید: رژیم لاغری یک ماهه که ۱۰ کیلو از وزن‌تان را کم می‌کند‍!


تصویر فردی که در حال خوردن غذای رژیمی سخت‌گیرانه است.
یکی از دلایل کم نشدن وزن پیروی از رژیم‌های غذایی سخت است که موجب کاهش سوخت و ساز بدن می‌شوند.

۳- چربی‌هایتان را به عضله تبدیل می‌کنید

بهتر است بدانید که وزن شما همیشه معیار خوبی برای تعیین وضعیت بدن‌تان نیست. زمانی که از رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کنید و هم زمان ورزش می‌کنید، بدن شروع به عضله‌سازی می‌کند. در این شرایط بدن چربی‌های اضافه را از دست می‌دهد و به عضله تبدیل می‌کند. از همین رو بعد از وزن کردن با کاهش وزن روبرو نخواهید شد و تنها ممکن است متوجه تغییر سایز خود شوید. اگر رژیم غذایی مناسبی دارید و ورزش می‌کنید، بهتر است به جای تمرکز روی وزن، بیشتر به عضلانی شدن بدن‌تان فکر کنید.

۴- مصرف داروها مانع کاهش وزن شما می‌شوند

اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید، ممکن است کاهش وزن برای شما بسیار سخت‌تر از سایر افراد باشد. بسیاری از داروهای ضدافسردگی از جمله مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI)، مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOI) و همچنین داروهایی که برای درمان دیابت، صرع و فشارخون مصرف می‌شوند، همگی روی سرعت کاهش وزن شما موثر هستند. معمولا خانم‌هایی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند نیز راحت‌تر دچار اضافه‌وزن می‌شوند و نمی‌توانند به راحتی وزن خود را کاهش دهند.

۵- به اندازه کافی آب نمی‌نوشید

نوشیدن آب به مقدار کافی می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند. آب هیچ کالری‌ای ندارد و سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن آب موجب می‌شود تا بدن در حالت استراحت کالری بیشتری بسوزاند و فرد راحت‌تر وزن خود را کاهش دهد. فراموش نکنید برای کاهش وزن حتما در طول روز از ۶ تا ۸ لیوان آب استفاده کنید.

بیشتر بدانید: رژیم کتوژنیک چیست؟


تصویر فردی که در حال نوشیدن آب است.
نوشیدن آب موجب افزایش سوخت و ساز می‌شود و یکی از دلایل کم نشدن وزن مصرف نکردن آب به مقدار کافی است.

۶- نداشتن انگیزه از دلایل کم نشدن وزن شما است

برای کاهش وزن باید انگیزه زیادی داشته باشید. کم کردن وزن یک مسیر طولانی است که باید در تمام طول این مسیر انگیزه خود را حفظ کنید و با انرژی زیاد به جنگ چربی‌های اضافه بروید. برای این که بتوانید وزن خود را کم کنید باید هر لحظه انرژی بیشتری به خودتان بدهید و اگر تنها به فکر لاغر شدن باشید، پس از مدتی ناامید می‌شوید و دیگر انگیزه‌ای برای ورزش و رعایت رژیم‌های لاغری نخواهید داشت. بسیاری از افراد در زمان ورزش به این فکر می‌کنند که چرا چاق هستند و چرا باید سختی زیادی برای لاغری تحمل کنند. این طرز فکر شما را از هدف اصلی‌تان دور و مسیر کاهش وزن را برای شما طولانی‌تر می‌کند.

۷- سوخت و ساز بدن شما با افزایش سن کمتر شده است

یکی از دلایل کم نشدن وزن افزایش سن است. با افزایش سن تغییرات فیزیولوژیکی مختلفی در بدن اتفاق می‌افتد و هورمون‌ها دستخوش تغییر می‌شوند. در زنان با افزایش سن در یائسگی سرعت کاهش وزن کمتر و ذخیره چربی بیشتر می‌شود. در بدن مردان سطح هورمون تستوسترون با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند و همین موضوع موجب کاهش توده عضلانی بدون چربی و افزایش چربی در بدن می‌شود. به علاوه هر چقدر از سن ۳۵ سال بیشتر فاصله بگیرید، متابولیسم بدن شما کمتر می‌شود و کم کردن وزن برای شما سخت‌تر خواهد شد.

۸- بدن شما به طور ژنتیکی استعداد زیادی برای چاقی دارد

شاید غم‌انگیز باشد، اما خیلی از ما به طور ژنتیکی استعداد بیشتری برای چاقی داریم. تحقیقات نشان می‌دهد که ۶۰ تا ۹۰ درصد استعداد شما برای چاقی ژنتیکی است و اگر هر چقدر که تلاش می‌کنید، لاغر نمی‌شوید، ممکن است این موضوع به ژن‌های شما مربوط باشد. به علاوه برخی تحقیقات نشان می‌دهد زمانی که مادر موقع بارداری دارای اضافه‌وزن باشد، این چاقی را به فرزند خود منتقل می‌کند و معمولا چنین افرادی سخت‌تر از دیگران وزن کم می‌کنند.

بیشتر بدانید: رژیم شیر چیست؟


ژنتیک یکی از دلایل کم نشدن وزن افراد
بسیاری از افراد به طور ژنتیکی چاق هستند و در این افراد کاهش وزن معمولا بسیار سخت‌تر است.

۹-نداشتن فعالیت بدنی از دلایل کم نشدن وزن شما است

کم کردن وزن بدون ورزش بسیار سخت است و از طرفی پس از مدتی دچار استپ وزنی می‌شوید و بدن برای مقابله با گرسنگی‌های پی‌درپی شروع به تجمع چربی می‌کند. برای اینکه وزن خود را کم کنید باید در کنار یک رژیم غذایی اصولی، ورزش کنید. برای این کار نیازی نیست ساعت‌ها در باشگاه وقت صرف کنید، می‌توانید یک برنامه هفتگی داشته باشید و هر هفته چند جلسه در باشگاه یا خانه ورزش کنید. کارشناسان توصیه می‌کنند که برای کاهش وزن باید حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته با شدت متوسط یا ۷۵ دقیقه با شدت زیاد ورزش کنید.

۱۰- پروتئین کافی مصرف نمی‌کنید

رژیم گرفتن زمانی اثربخش است که اصولی و درست انجام شود. گرسنگی کشیدن و حذف مواد غذایی ضروری در کنار کاهش وزن موجب سوء تغذیه بدن می‌شود. به‌طورکلی پروتئین مهم‌ترین ماده غذایی برای کاهش وزن است. مصرف پروتئین موجب افزایش متابولیسم بدن می‌شود و احساس سیری بیشتری به بدن شما می‌بخشد. مصرف پروتئین روی هورمون‌های تنظیم‌کننده اشتها (گرلین) تاثیر می‌گذارد و میل شما به غذا خوردن را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که در رژیم غذایی خود از پروتئین کمی استفاده می‌کنند، نمی‌توانند به راحتی وزن خود را کم کنند و دائما با دل ضعفه و گرسنگی روبرو می‌شوند.

بیشتر بدانید: خواص رازیانه چیست؟ از لاغری تا درمان عفونت واژن

سخن نهایی

ارزیابی دقیق دلایل کم نشدن وزن به شما کمک می‌کند تا روش بهتری را برای کم کردن وزن خود انتخاب کنید. در بسیاری از مواقع پیروی از رژیم‌های سخت و بی‌توجهی به نیازهای بدن موجب کاهش متابولیسم و افزایش توده چربی در بدن می‌شود. سعی کنید به جای متمرکز شدن روی وزن بیشتر به فکر سلامت بدن و از بین بردن چربی‌های اضافی‌تان باشید. اگر برای کاهش وزن نیاز به رژیم‌های اصولی دارید، می‌توانید به صورت آنلاین یا حضوری با دکتر تغذیه در دانشگاه مجازی ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

آیا استرس موجب چاقی می‌شود؟

استرس و اضطراب موجب افزایش احساس گرسنگی و میل به غذاهای ناسالم و پرکالری می‌شود و از این رو فرد زمانی که واقعا بدن نیاز به غذا ندارد، شروع به غذا خوردن می‌کند.

کم‌کاری تیروئید چطور موجب اضافه‌وزن می‌شود؟

یکی از دلایل اضافه‌وزن کم‌کاری تیروئید است. تیروئید هورمون‌هایی در بدن تولید می‌کند و موجب کنترل سطح انرژی و تجزیه غذا می‌شود. اگر مقدار این هورمون‌ها در بدن کاهش پیدا کند، وزن فرد افزایش پیدا می‌کند و ممکن است فرد علائمی مثل نفخ شدید را تجربه کند.

منابع: healthmatch، healthline، webmd

Loading

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 42 views بار دسته بندی : تغذیه و تناسب اندام تاريخ : 26 نوامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.