دانشگاه مجازی کافور چیست و چه خواصی دارد؟ + عوارض و روش مصرف - دانشگاه مجازی


احتمالا شما هم با شنیدن اسم کافور به یاد غذاهای دوران دانشجویی و استفاده از آن در دوران سربازی می‌ا‌فتید. این در حالی است که کافور از گذشته به عنوان یک ضد درد، ضد التهاب و ضد عفونی‌کننده در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت. اطباء طب سنتی معمولا از خواص کافور برای درمان مشکلات پزشکی و بهداشتی بهره می‌بردند. با این وجود بسیار مهم است که انواع خوراکی و غیر خوراکی این ماده را بشناسید و در دوز مناسب از آن استفاده کنید؛ زیرا در غیر این صورت، ترکیب شیمیایی کافور می‌تواند سمی و مضر باشد.

اگر شما هم کنجکاو شده‌اید بدانید غیر از کاربرد مرسومی که از قبل می‌دانستیم، کافور به چه درد میخوره در این مقاله از مجله دانشگاه مجازی همراه ما باشید تا خواص، مضرات و روش مصرف آن را بررسی کنیم.

کافور چیست؟


تصویر کافور جامد به رنگ سفید درون ظرف
از این ماده می‌توان برای تولید فرآورده‌های دارویی در پزشکی و مصارف موضعی برای تسکین درد استفاده کرد.

کافور (Camphor) یک ترکیب شیمیایی جامد، بدون رنگ یا سفید با ظاهری بلوری شکل است که بوی تند و خنکی دارد. این ماده از صمغ درختی به همین نام گرفته می‌شود که بیشتر در چین، تایوان، تایلند و ژاپن رشد می‌کند. خاصیت ضد التهابی و ضد درد این ماده برای درمان آرتریت، التهاب مفاصل و دردهای عضلانی بسیار مفید است. 

در حال حاضر می‌توان این ماده را از روغن سقز  هم به دست آورد؛ از همین‌رو معمولا محصولات آن به صورت روغن برای استفاده موضعی روی پوست یا به شکل استنشاقی استفاده می‌شوند. از طرفی خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی این ماده باعث شده تا درمان عفونت‌های قارچی پوست و مو، عفونت باکتریایی و ترشحات بینی یکی از مهم‌ترین کاربردهای کافور به‌شمار بیایند.

بیشتر بدانید: خواص ازگیل؛ اثرات شگفت‌انگیز آن بر سلامتی را دست کم نگیرید!

فرق کافور خوراکی و غیرخوراکی

کافور خوراکی از تقطیر پوست و چوب درختی به همین نام تهیه می‌شود و معمولا به عنوان یک افزودنی طعم‌دهنده در برخی غذاها و نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوع مصنوعی این ماده معمولا از روغن سقز یا اسانس کافور به دست می‌آید و به عنوان یک خوشبوکننده در محصولات مراقبت از پوست، ماساژ یا با هدف درمانی استفاده می‌شود. 

در واقع با مصرف خوراکی این ماده می‌توان از خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی آن بهره برد، اما اثرات غیر خوراکی کافور برای کاهش التهاب و تسکین درد دارای پشتوانه و مطالعات علمی است.

کاربرد درمانی کافور

مهم‌ترین موارد مصرف این ماده مومی‌شکل عبارت‌اند از:

  • کاهش استرس، اضطراب و بهبود خواب
  • کاهش دردهای عضلانی، سردرد، دردهای عصب سیاتیک و مفصلی
  • تسکین التهاب موضعی، التهاب پوستی، آرتریت و تورم
  • کمک به عملکرد بهتر ورزشی و درمان کشیدگی یا گرفتگی عضلانی
  • بهبود مشکلات تنفسی مانند آسم، سرگیجه و سرفه
  • درمان زگیل، نیش حشرات، هموروئید و تبخال

اینفوگرافیک کاربرد درمانی کافور
این ماده به عنوان یک ضد باکتری، ضد التهاب و ضد قارچ فواید درمانی زیادی دارد.

روش مصرف کافور چگونه است؟

معمولا محصولات این ماده به شکل قرص، کپسول، روغن و کرم تولید می‌شوند. شما متناسب با هدف درمانی خود می‌توانید یکی از اشکال کافور را زیر نظر پزشک متخصص یا دکتر طب سنتی انتخاب کنید. معمولا قرص یا کپسول کافور همراه با آب و بدون غذا مصرف می‌شود، روغن این ماده برای استعمال خارجی خوب است و کرم آن به صورت موضعی جهت تسکین درد و التهاب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص کافور چیست؟

این ماده یک ضد قارچ، ضد باکتری و ضد التهاب قوی محسوب می‌شود؛ از همین‌رو در مصارف پزشکی کاربرد زیادی دارد. رایج‌ترین خواص و مزایای این ماده شامل موارد زیر هستند:

کافور برای کاهش میل

تحقیقات زیادی در زمینه اثرگذاری کافور برای کاهش میل جنسی مردان انجام شده است. با وجود اینکه در گذشته از برگ کافور یا روغن آن برای سرکوب میل جنسی مردان استفاده می‌کردند؛ تاکنون هیچ یک از تحقیقات، نتایج دقیق و جامعی در مورد مهار میل جنسی آقایان به کمک این ماده ارائه نداده‌اند.

بیشتر بدانید: خواص روغن بادام تلخ؛ روغن بادام تلخ بهتر است یا شیرین؟

کمک به کاهش وزن

نوع خوراکی این ماده، متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و باعث بهبود گردش خون می‌شود. بنابراین در جواب افرادی که می‌پرسند کافور باعث چاقی میشود باید بگوییم مصرف دوز مشخصی از آن می‌تواند به کاهش التهاب بدن، افزایش سوخت‌وساز و در نتیجه لاغری کمک کند.

کافور در سربازی و دانشگاه‌ها

در گذشته کافور برای مردان به عنوان کاهش‌دهنده گرم‌مزاجی و هیجانات درونی استفاده می‌شد. ریشه این اعتقاد به ده‌ها سال پیش در انگلیس برمی‌گردد. آن‌ها برای کنترل تمایلات جنسی و هیجانات سربازان از نوع خوراکی این ماده در غذا استفاده می‌کردند. 

امروزه هم این ماده را به عنوان ادویه در غذای سربازخانه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی می‌ریزند.  این در حالی است که اغلب اطباء طب سنتی و علم پزشکی مدرن با اضافه کردن کافور به غذا برای کاهش میل جنسی مردان مخالف هستند و معتقدند این ماده عوارض جانبی زیادی ایجاد می‌کند.

سلامت پوست

مهم‌ترین فواید این ماده برای پوست شامل موارد زیر هستند:

  • این ماده پایانه‌های عصبی را تحریک می‌کند و باعث تسکین درد و خارش پوست می‌شود.
  • با خواص ضد قارچی و ضد عفونی‌کنندگی باعث درمان بیماری‌های پوستی و مقابله با عفونت ناخن می‌شود.
  • با تحریک و تقویت جریان خون باعث سلامت پوست می‌شود.
  • برخی از التهابات پوستی مانند جوش، خارش و آفتاب سوختگی صورت را درمان می‌کند.

شما می‌توانید برای بهره بردن از این مزایا، ماسک کافور درست کنید. این ماسک با ترکیب یک قاشق غذاخوری کافور، مقدار کمی عسل، گلاب و یک قاشق روغن زیتون آماده می‌شود. ماسک را ابتدا روی بخش کوچکی از پوست خود امتحان کنید و در صورت عدم بروز حساسیت آن را به مدت ۲۰ دقیقه روی صورت‌تان بگذارید؛ سپس با آب گرم بشویید و خشک کنید. همچنین اگر در مورد خواص این ماسک مطمئن نیستید، می‌توانید از پزشک متخصص پوست و مو آنلاین دانشگاه مجازی مشاوره بگیرید.

کافور برای زنان

زنان می‌توانند از این ماده برای اهداف درمانی استفاده کنند. البته دوز مصرف آن نیاز به تشخیص دقیق پزشک دارد. مهم‌ترین موارد مصرف این ماده برای زنان عبارت‌اند از:

  • مراقبت از پوست
  • بهبود علائم سرماخوردگی مانند سرفه
  • تسکین دردهای مفصلی یا عضلانی
  • درمان زخم، التهاب و دردهای ناشی از تمرینات ورزشی

بیشتر بدانید: خواص زغال اخته چیست؟ حقایقی درباره فواید فوق‌العاده آن!

تقویت ریشه مو

شما با ترکیب ماست یا تخم مرغ با روغن این ماده می‌توانید یک ماسک تقویت‌کننده ریشه مو درست کنید. اطباء طب سنتی معتقدند این ماده گردش خون در پوست سر را افزایش می‌دهد. از همین‌رو در جواب افرادی که می‌پرسند کافور باعث ریزش مو میشود باید بگوییم این ماده علاوه بر تقویت ریشه مو به جلوگیری از ریزش آن کمک می‌کند.

دیگر خواص درمانی کافور عبارت‌اند از:

  • درمان سوختگی سطحی
  • درمان آکنه و اگزما
  • درمان سرماخوردگی
  • درمان شپش سر
  • بهبود مشکلات قلبی و عروقی

اثرات جانبی کافور

استفاده از این ماده به شکل کرم یا لوسیون با غلظت پایین روی پوست بزرگسالان عوارضی ایجاد نمی‌کند. با این حال بهتر است دوز مشخصی از آن را روی پوست بمالید تا باعث بروز قرمزی و ایجاد تحریک نشود. همچنین سایر محصولات کافور نباید بیش از ۱۱ درصد حاوی این ماده باشند؛ زیرا احتمال تحریک بدن و بروز عوارض خطرناک وجود دارد. 

به طور کلی عوارض جانبی این ماده برای زنان و مردان به شرح زیر است:

عوارض کافور برای مردان


اینفوگرافیک عوارض کافور برای مردان
در درمان‌های سنتی برای کاهش میل جنسی مردان از این ماده استفاده می‌کردند؛ اما روش مذکور پشتوانه علمی ندارد و در حال حاضر یکی از مضرات کافور برای مردان شناخته می‌شود.
  • سرفه
  • تنگی نفس
  • خس خس سینه
  • تحریک و سوزش پوست
  • اختلال در خواب
  • تحریک سیستم عصبی و تشنج
  • تداخل با دارو
  • اضطراب شدید

بیشتر بدانید: خواص عناب چیست؟ ۱۰ اثر شگفت‌انگیز آن بر سلامتی

عوارض کافور برای زنان

  • احساس تحریک و سوزش در پستان
  • تحریک و ایجاد زخم یا التهاب در دستگاه تناسلی
  • سوزش در مجرای ادراری
  • تداخل با بارداری و شیردهی

کافور از کجا تهیه کنیم؟

نوع خوراکی این محصول را می‌توانید از فروشگاه‌های بهداشتی، دارویی و عطاری‌ها تهیه کنید. همچنین اشکال دیگر آن مانند روغن، لوسیون، کرم و پماد از داروخانه‌های معتبر قابل تهیه هستند. در واقع شما می‌توانید برای خرید کافوری که از منبع قابل اعتماد و با کیفیت به دست آمده به داروخانه آنلاین دانشگاه مجازی سر بزنید. همچنین اگر قصد دارید از این ماده با هدف درمانی استفاده کنید، بهتر است ابتدا از پزشک متخصص یا دکتر طب سنتی مشورت بگیرید. 

برای این منظور کافیست به وب‌سایت دانشگاه مجازی سر بزنید و از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین این مجموعه با بهترین پزشکان متخصص از جمله متخصص تغذیه آشنا شوید. دانشگاه مجازی این امکان را برای شما فراهم کرده تا ضمن بررسی نظر سایر کاربران برای مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین با دکتر تغذیه و سایر تخصص‌ها نوبت بگیرید.

سوالات متداول

کافور از چی درست میشه؟

این ماده بی‌رنگ یا سفید از تقطیر برگ و چوب درختی به نام کافور تهیه می‌شود. همچنین می‌توان امروزه آن را از روغن سقز به دست آورد.

آیا کافور باعث جوش میشود؟

این ماده می‌تواند به سلامت پوست شما کمک کند. با این حال باید دوز مشخصی از آن را به شکل کرم، پماد یا لوسیون روی سطح پوست بمالید؛ زیرا نوع پوست برخی افراد حساس است و این ماده می‌تواند باعث ایجاد تحریک، قرمزی یا جوش شود.

عوارض کافور خوراکی برای سربازان و دانشجویان چیست؟

اطباء طب سنتی و پزشکان علم مدرن معتقدند مصرف بیش از اندازه کافور خوراکی نه تنها تاثیر مستقیمی بر کاهش میل جنسی ندارد، بلکه می‌تواند باعث بروز عوارض سمی مانند مشکلات گوارشی، تحریک سیستم عصبی مرکزی، اختلالات کبد و کلیه، افسردگی و تشنج شود.

آیا کافور باعث تپش قلب میشود؟

استفاده از این ماده به شیوه‌های متداول و در مقدار معقول باعث تپش قلب نمی‌شود. اما ممکن است در صورت مصرف بیش از حد یا بروز حساسیت به این ترکیب، برخی افراد دچار تغییر در ضربان قلب شوند.

منابع: rxlist | webmd

Loading

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 105 views بار دسته بندی : تغذیه و تناسب اندام تاريخ : 5 فوریه 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.