دانشگاه مجازی کاهش وزن سریع و ماندگار تنها با ۱۰ نکته مهم و کاربردی - دانشگاه مجازی


در حال حاضر رژیم‌های غذایی زیادی وجود دارند که اکثر آن‌ها بسیار محدودکننده هستند و باید غذای مصرفی در طول روز را خارج از سفره خانواده تهیه کرد. این رژیم‌ها شاید در چند ماه اول، کاهش وزن خوبی ایجاد کنند، اما به مرور زمان خسته‌کننده می‌شوند و فرد نمی‌تواند برای مدت طولانی آن‌ها را حفظ کند. کلید طلایی کاهش وزن سریع و ماندگار در دستان شماست. انتخاب یک سبک زندگی سالم و متناسب با نیازهای فردیتان که بتوانید آن را تا پایان عمر حفظ کنید، بهترین راه‌کار است. در این مقاله از مجله دانشگاه مجازی همراه ما باشید تا نکات مهم و کاربردی که شما را در مسیر کاهش وزن سریع و ماندگار قرار می‌دهد، بررسی کنیم.

آیا راهی برای کاهش وزن سریع و ماندگار وجود دارد؟


تصویر ترازو و سانتی‌متر
رعایت رژیم غذایی اصولی، انتخاب سبک زندگی سالم و انجام فعالیت بدنی منظم به کاهش وزن سریع و ماندگار کمک می‌کند.

کاهش وزن سریع و ماندگار، آرزوی اکثر افراد است، اما به راستی می‌توان در کوتاه‌ترین زمان از شر چربی‌های اضافی بدن خلاص شد؟ قطعا جواب این سوال را می‌دانید یا تجربه کرده‌اید که در اغلب موارد، کاهش وزن سریع به جای لاغر کردن، نتیجه برعکس دارد. 

پزشکان متخصص تغذیه معتقدند، یک تا یک و نیم کیلوگرم کاهش وزن در هفته، استاندارد است و بیشتر از آن می‌تواند به سلامت فرد آسیب برساند. در واقع شما با کاهش وزن بیشتر، فقط بخش زیادی از آب و عضله بدن را از دست می‌دهید؛ در حالی که هدف اصلی از بین بردن چربی‌های اضافی بدن است. با این حال، ناامید نشوید؛ زیرا نکاتی برای کاهش وزن سریع اما سالم وجود دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

بیشتر بدانید: رژیم کانادایی چیست؟

۱۰ توصیه مهم برای کاهش وزن سریع و ماندگار


اینفوگرافیک ۱۰ توصیه مهم برای کاهش وزن سریع و ماندگار
متخصصان کاهش وزن یک تا یک و نیم کیلوگرم در هفته را استاندارد می‌دانند.

مهم‌ترین نکات برای داشتن یک رژیم لاغری سریع و بدون بازگشت شامل موارد زیر می‌شود:

سبک زندگی سالم انتخاب کنید

اغلب افراد همیشه به دنبال بهترین روش لاغری هستند؛ از همین‌رو مدام رژیم‌های غذایی عجیب و غریب را امتحان می‌کنند که پیروی از آن‌ها در بلندمدت امکان‌پذیر نیست. این نوع رژیم‌های غذایی باعث می‌شوند دائما دچار کاهش و افزایش وزن شوید و پس از مدتی احساس ناامیدی داشته باشید. بنابراین به جای رژیم لاغری بسیار محدودکننده، سبک زندگی سالم همراه با تحرک بدنی کافی را انتخاب کنید.

وعده غذایی را حذف نکنید

اگر شما هم تصور می‌کنید برای کاهش وزن سریع و ماندگار باید برخی وعده‌های غذایی مانند شام حذف شوند، سخت در اشتباه هستید. شما باید به جای حذف وعده غذایی، گروه‌های مفید غذایی را در هر وعده به مقدار مناسب انتخاب کنید. این روش به افزایش متابولیسم بدن و حذف چربی‌های اضافی کمک می‌کند.

از معجزه میوه و سبزیجات تازه غافل نشوید

مصرف به اندازه میوه و سبزیجات به دلیل داشتن فیبر بالا،‌ شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارند. تحقیقات نشان داده‌اند، افرادی که برای کاهش وزن سریع و ماندگار، میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند، نسبت به رژیم‌های محدودکننده و بسیار کم‌کالری، به سبک تغذیه سالم خود پایبندتر هستند.

مصرف کربوهیدرات و شیرینی فرآوری‌شده را محدود کنید

کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده که شامل نان، ماکارونی، قندها و آرد سفید می‌شوند، فیبر و مواد مغذی ندارند؛ به همین دلیل زودهضم هستند و نمی‌توانند شما را برای مدت طولانی سیر نگه دارند. بنابراین بهتر است برای کاهش وزن سریع و ماندگار، مواد غذایی پرگلیسیمی را حذف یا محدود کنید.

پروتئین بیشتری مصرف کنید

یکی دیگر از نکات مهم که به کاهش وزن سریع و ماندگار کمک می‌کند، مصرف پروتئین بیشتر است. در واقع مصرف پروتئین باعث می‌شود تا هورمون‌های سیری در سطح بالاتری تولید شوند و شما کمتر احساس گرسنگی کنید. بدین شکل، به طور ناخودآگاه کالری کمتری دریافت می‌کنید و متابولیسم بدن‌تان افزایش می‌یایبد، اما به عضلات‌تان آسیب نمی‌رسد.

آب کافی بنوشید

نوشیدن آب کافی (بین هشت تا ۱۰ لیوان در روز) می‌تواند به افزایش احساس سیری کمک کند. همچنین از دیگر تاثیرات نوشیدن آب کافی در روند کاهش وزن سریع و ماندگار، می‌توان به کمتر شدن ولع خوردن شیرینی اشاره کرد.

فیبر را در رژیم غذایی خود بگنجانید

فیبرها نقش مهمی در کاهش وزن راحت‌تر و ماندگاری آن دارند. شما می‌توانید با گنجاندن غلات کامل، حبوبات، میوه و سبزیجات تازه در رژیم غذایی خود به منبع غنی از فیبر دسترسی داشته باشید و کمتر احساس گرسنگی کنید. برای این منظور، لوبیای پخته‌شده را روی سالاد بریزید و در میان‌وعده صبح یا عصر، آجیل و دانه‌های سرشار از فیبر بخورید.

بیشتر بدانید: با بهترین ویتامین‌ها و مواد معدنی برای کاهش وزن آشنا شوید

خواب کافی داشته باشید


تصویر فردی که در آرامش روی تخت خوابیده
برای کاهش وزن سریع و ماندگار، علاوه بر جسم، فکر و روح‌تان هم باید آمادگی لازم را داشته باشد.

کم‌خوابی و خواب آشفته یکی از دلایل اضافه وزن است. تحقیقات نشان داده‌اند، خواب ناکافی بر هورمون‌های گرلین و لپتین (هورمون‌های تنظیم‌کننده اشتها) تاثیر می‌گذارد و باعث افزایش احساس گرسنگی در روز می‌شود. بنابراین برای کاهش وزن سریع و ماندگار، خوب بخوابید تا در طول روز انرژی کافی برای انجام فعالیت بدنی و افزایش متابولیسم بدن‌تان داشته باشید.

استرس را از خود دور کنید

استرس و اضطراب یکی دیگر از عوامل مهم هستند که برای کاهش وزن سریع و ماندگار باید تا حد ممکن از آن‌ها دوری کنید. اغلب افراد در شرایط استر‌س‌زا دچار پرخوری عصبی می‌شوند و تمایل بیشتری به خوردن شیرینی‌جات پیدا می‌کنند. مدیتیشن، ورزش و گوش دادن به موسیقی بهترین روش برای کاهش استرس و اضطراب به‌شمار می‌آیند. 

صبور باشید

کاهش وزن سریع، ماندگار نیست و در اغلب موارد به سرعت بازگشت دارد. شما باید برای رسیدن به تناسب اندام، صبور باشید و سبک زندگی سالمی انتخاب کنید. در واقع بهتر است به جای اینکه تمرکزتان بر روی عدد ترازو باشد، به سلامتی خود بیندیشید. بدین شکل، در انتخاب غذاهای سالم و انجام فعالیت بدنی منظم کوتاهی نمی‌کنید و خیلی زود ناامید نمی‌شوید.

بیشتر بدانید: رژیم غذایی یک ماهه؛ ۱۰ کیلو کاهش وزن در یک ماه!

سخن پایانی

کاهش وزن که این روزها به چالش بزرگی تبدیل شده، علاوه بر تناسب اندام به افزایش سلامتی افراد کمک می‌کند. اغلب افراد دائما به این فکر می‌کنند که چگونه می‌توان کاهش وزن سریع و ماندگار داشت. با وجود اینکه کم کردن وزن باید به صورت آهسته صورت گیرد، اما نکات مهمی وجود دارند که می‌توان به کمک آن‌ها در زمان کوتاه‌تر و بدون بازگشت لاغر شد. 

ما در این مقاله، ۱۰ مورد از نکات مهم برای کاهش وزن سریع و ماندگار را با شما به اشتراک گذاشتیم. اگر همچنان در مورد بهترین روش لاغری در کوتاه‌ترین زمان و بدون بازگشت سوالاتی دارید می‌توانید از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین دانشگاه مجازی از بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر تغذیه آنلاین مشورت بگیرید. دانشگاه مجازی این امکان را برای شما فراهم کرده تا ضمن بررسی نظر سایر کاربران، در صورت تمایل جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین تلفنی، متنی و تصویری نزد دکتر مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

بهترین منابع فیبر برای کاهش وزن سریع و ماندگار کدام‌اند؟

مواد غذایی و خوراکی‌های زیر، منبع غنی از فیبر به‌شمار می‌آیند:
میوه‌هایی مانند پرتقال، گلابی، توت فرنگی، موز و سیب 
سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، چغندر، هویج، سیب‌زمینی شیرین، کنگر فرنگی، گل کلم و آووکادو 
حبوبات مانند لوبیا، نخود و عدس
مغزیجاتی مانند دانه کدو تنبل، بادام هندی، پسته، تخمه آفتابگردان و گردو

چه نوع ورزشی برای کاهش وزن سریع و ماندگار مناسب است؟

تمرینات هوازی مانند پیاده‌روی، دویدن و دوچرخه‌سواری، تمرینات مقاومتی و بدنسازی.

آیا خواب کافی به کاهش وزن سریع و ماندگار کمک می‌کند؟

بله. خواب کافی روی هورمون‌های تنظیم‌کننده اشتها تاثیر می‌گذارد و شما در طول روز کمتر گرسنه می‌شوید، اما خواب ناکافی می‌تواند باعث افزایش ترشح کورتیزول شود که بدین شکل، روند چربی‌سوزی بدن کندتر خواهد شد.

منابع: forbes | healthshots

Loading

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 115 views بار دسته بندی : تغذیه و تناسب اندام تاريخ : 4 آوریل 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.