دانشگاه مجازی سندرم سیندرلا چیست؟ - دانشگاه مجازی

سندرم سیندرلا چیست؟

شاید اسم سندرم سیندرلا به گوشتان رسیده باشد، شاید هم نه. در این مقاله به شما می‌گوییم که سندرم سیندرلا چیست و چه علائمی دارد.

در این مقاله می‌خوانید: 

  • سندرم سیندرلا چیست؟
  • علائم سندرم سیندرلا چیست؟
  • والدین و سندروم سیندرلا
  • مقابله و درمان سندروم سیندرلا
  • خلاصه

سندرم سیندرلا چیست؟

سندرم سیندرلا چیست؟

آیا شما یک فرد جاه‌طلب هستید، اما وقتی نامزد می‌کنید، فعالیت‌های شغلی و اجتماعی‌تان را متوقف می‌کنید؟ یا زندگی خود را در حالت تعلیق نگه می‌دارید و منتظرید که همسرتان الهام‌بخش شما باشد؟ پس ممکن است به سندرم سیندرلا دچار باشید. سندرم سیندرلا، آرزوی پنهانی برای نجات یافتن است. افراد مبتلا به این سندرم، در اعماق وجودشان نمی‌خواهند مسئول اعمال خودشان باشند و از استقلال وحشت دارند.

سندرم سیندرلا، آرزوی پنهانی برای نجات یافتن است. افراد مبتلا به این سندرم، در اعماق وجودشان نمی‌خواهند مسئول اعمال خودشان باشند و از استقلال وحشت دارند.

این اصطلاح توسط «کولت داولینگ» در دهه ۱۹۸۰، زمانی که کتابی به همین نام را منتشر کرد، محبوب شد. ایده‌ای که او مطرح می‌کند این است که اغلب زنان به گونه‌ای تربیت می‌شوند که وابسته باشند و این نیاز ناخودآگاه به محافظت و نجات، منجر به تمایل دائمی برای خراب کردن موفقیت و شادی می‌شود.  
در چین شرایطی، درست مانند سیندرلا، ما سخت‌کوشی و هوش خود را کافی نمی‌دانیم و معتقدیم که به یک نیروی خارجی، یا یک شخص دیگر نیاز داریم تا از راه برسد و ما را نجات بدهد. البته این اصطلاح فقط یک اصطلاح زنانه نیست و می‌تواند برای هر شخصی، از هر جنسیتی، صدق کند. فارغ از جنیست، همه افرادی که تمایل دارد زندگی خود را به خاطر افراد دیگر به تعویق بیندازند و منتظرند که دیگران آن‌ها را نجات دهند، به این مشکل دچارند. 
در این شرایط شما می‌خواهید که شخص دیگری، شما را چه از نظر مالی، چه از نظر روحی یا عاطفی، تامین کند. 


پیشنهاد ویژه دانشگاه مجازی: آشنایی با متخصصان روانشناسی


سندرم سیندرلا چیست؟

علائم سندرم سیندرلا چیست؟

در سندروم سیندرلا، تمایلی به ضعیف ماندن و «قابل نجات بودن» وجود دارد. مثلا شخص مبتلا می‌تواند چیزهای مهم مثل شرکت در یک جلسه را به عمد کنسل کند، یا قبل از یک قدم بزرگ رو به جلو در زندگی، این هدف را نادیده بگیرد. مثلا قبل از رسیدن به یک شغل بزرگ، به یک‌باره تصمیم بگیرد که این شغل را نمی‌خواهد.  
جالب است بدانید که اصطلاح سندرم یا کامپلکس سیندرلا توسط آگاتا کریستی در یک رمان معمایی ابداع شد، اما کتاب «کولت داولینگ» توجه جهانی را به این شرایط جلب کرد. البته این اصطلاح توسط انجمن روانپزشکی آمریکا به رسمیت شناخته نشده است. افراد مبتلا به کامپلکس سیندرلا چنین شرایطی دارند:

سندرم سیندرلا چیست؟

والدین و سندروم سیندرلا

این مفهوم به روابط عاشقانه و به زنان محدود نمی‌شود و بسیار گسترده‌تر است. در واقع، میلیون‌ها نوجوان و جوان انتظار دارند زندگی هر روز لذت‌بخش، پربار و حتی سرگرم‌کننده باشد. وقتی شرایط اینطور نیست، پس منتظر می‌شوند یک نفر وارد زندگی‌شان شود و شرایط را بهتر کند. 
اما چرا؟ اغلب، والدین به طور تصادفی این پیام را به فرزندانشان منتقل می‌کنند، چون سعی دارند فرزندان خود را در برابر واقعیت‌های خشن دنیای امروز محافظت کنند. به عنوان والدین، ما سعی می‌کنیم کودکان را از منفی‌گرایی محافظت کنیم. ما مراقب محتوایی هستیم که آن‌ها می‌بینند یا می‌شنوند و آن‌ها را به طور منظم به مکان‌های تفریحی و رویایی می‌بریم. شاید به این دلیل که می‌خواهیم کودکی نداشته خود را در آن‌ها جبران کنیم. هیچ‌یک از این حرکات اشتباه نیست، اما نکته منفی این است که ما در کودکی مفروضات غیر واقعی درباره زندگی برای کودکان ایجاد می‌کنیم و زمانی که آن‌ها وارد دنیای بزرگسالان می‌شوند، می‌فهمند زندگی به شدت ناعادلانه است.


بیشتر بخوانید: حرف هایی که نباید به همسر خود بگوییم


سندرم سیندرلا چیست؟
لازم است کودکان این شرایط را آموزش ببینند: 

سندرم سیندرلا چیست؟

مقابله و درمان سندروم سیندرلا

در ادامه، هفت ایده را مطرح می‌کنیم که می‌توانید برای مقابله و پیشگیری از این سندروم به کار ببرید: 
۱- مطمئن شوید که به فرزندانتان فرصت شکست می‌دهید و در مورد شکست با آن‌ها صحبت کنید.

در هنگام مواجهه با سختی‌ها رفتاری آرام داشته باشید. به بچه‌ها نشان بدهید که سختی‌ها و مشکلات، بخشی طبیعی از زندگی هستند.

۲- آن‌ها را در بزرگسالی در جریان ناکامی‌ها یا شکست‌های خود قرار دهید.
۳- در هنگام مواجهه با سختی‌ها رفتاری آرام داشته باشید. به بچه‌ها نشان بدهید که سختی‌ها و مشکلات، بخشی طبیعی از زندگی هستند.
۴- هفته‌ای یک بار، درباره یک واقعیت سخت در مورد زندگی و اینکه چگونه می‌توانند از آن گذر کنند، صحبت کنید.
۵- به فرزندانتان بیاموزید که خودشان حلال مشکلات باشند، نه این‌که منتظر بمانند دیگران به کمکشان بیایند. البته آن‌ها می‌توانند برای رفع مشکلات از دیگران هم کمک بخواهند، اما نه این‌که کامل به افراد دیگر تکیه کنند.
۶- به تدریج مطمئن شوید که فرزندانتان هم واقعیت‌های مثبت و هم واقعیت‌های نه چندان مثبت را تجربه می‌کنند.
۷- به کودکان بیاموزید که زندگی در بیشتر مواقع سرگرم‌کننده یا منصفانه نیست.
اگر ما کودکان را به خوبی هدایت کنیم، آن‌ها به یک شاهزاده جذاب که وارد زندگی‌شان شود و آن‌ها را نجات دهد، نیاز نخواهند داشت. گر چنین شرایطی رخ بدهد، یک موهبت است، نه یک حق. 


بیشتر بخوانید: چگونه مادر خوبی باشیم؟ کارهایی که شما را بهترین مادر دنیا می‌کند!


سندرم سیندرلا چیست؟

خلاصه

همان‌طور که گفتیم سندروم سیندرلا بر خلاف نامش محدود به زنان نیست، بلکه می‌تواند طیف وسیعی از افراد را دربربگیرد که منتظرند تا شخصی از راه برسد، همه مشکلاتشان را حل و یک زندگی بدون نقص برایشان فراهم کند. یکی از دلایل این سندروم همه‌گیر این است که ما به عنوان بزرگسال نتوانستیم وظیفه‌مان را به خوبی انجام دهیم. هنگامی که ما حقایق را به روشی ملایم و دلسوزانه بیان کنیم، کودکان با حقایق تلخ زندگی روبرو می‌شوند. البته نباید تلخی‌های زندگی را مانند یک سطل آب یخ بر سر بچه‌ها بریزیم، بلکه باید آن‌ها را با روشی منطقی با شرایط واقعی زندگی آشنا کنیم. 

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک دانشگاه مجازی مراجعه کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 231 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 27 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.