دانشگاه مجازی چگونه مادر خوبی باشیم؟ کارهایی که شما را بهترین مادر دنیا می‌کند! - دانشگاه مجازی

چگونه مادر خوبی باشیم؟ کارهایی که شما را بهترین مادر دنیا می‌کند!

شاید به عنوان یک مادر فکر می‌کنید یک مادر خوب یعنی مادر بی‌نقص! اما اینطور نیست. ما به شما کمک می‌کنیم تا پاسخ این پرسش را پیدا کنید: چگونه مادر خوبی باشیم؟

در این مقاله می‌خوانید: 

  • چه کسی یک مادر خوب است؟
  • چگونه مادر خوبی باشیم؟
  • مراقب خودتان باشید
  • خودتان را دوست داشته باشید و بپذیرید
  • شما یک مادر مادام‌العمر هستید
  • برای خودتان زندگی جدا از فرزندتان بسازید
  • عذرخواهی را یاد بگیرید
  • با آغوش باز پذیرای فرزندتان باشید
  • با فرزندانتان وقت بگذرانید
  • رفتار بد فرزندتان را شخصی تلقی نکنید
  • احساس خود را نشان دهید، اما به شکل درست
  • به فرزندتان اجازه بدهید همانی باشد که هست
  • خلاصه

چگونه مادر خوبی باشیم؟ کارهایی که شما را بهترین مادر دنیا می‌کند!

چه کسی یک مادر خوب است؟

یک مادر خوب با گوش دادن به آنچه که کودک به زبان می‌آورد، می‌آموزد چه چیزی برای فرزندش مهم است و از طریق این مهارت، زمانی که فرزندش نمی‌تواند آنچه را در ذهن دارد بیان کند، او را بفهمد. او با فرزندش وارد مراحل جدید رشد، علایق جدید، پستی و بلندی‌ها می‌شود و علی‌رغم رفتارهای گیج‌کننده، واکنش‌های غیرمنتظره و علاقه‌های رو به رشد کودک، بدون قید و شرط او را دوست می‌دارد.
نوع گوش دادنی که مادر باید تمرین کند به مرحله رشد کودک بستگی دارد. ما به عنوان مادر، اغلب با رفتار غیرکلامی یک نوزاد هماهنگ هستیم. وقتی نوزاد در حال مکیدن نوک سینه است و سرش را برمی‌گرداند، می‌گوید من به یک تنفس نیاز دارم. مادر این رفتار را به عنوان یک ارتباط مشاهده می‌کند.
رفتار یک کودک یا نوجوان کمتر آشکار است. اگر فرزندتان از مدرسه به خانه می‌آید و کوله پشتی خود را روی زمین می‌کوبد، قبل از اینکه بخواهید آن را بردارید یا به او بگویید که کوله‌پشتی را بردارد، فکر کنید که این حرکت چه معنایی دارد. اینطوری متوجه می‌شوید که کودک، روز خود را چگونه گذرانده است. کوله پشتی خیلی مهم نیست. وقت بگذارید و به تماشای این کودک ادامه دهید تا زمانی که خودش را جمع و جور کند. وقتی آرام شد می‌توانید درباره اتفاقی که برایش رخ داده از او سئوال بپرسید. چنین مادری یک مادر خوب است. 


بیشتر بخوانید:  چرا مادران درونگرا مادران بهتری هستند؟ 


چگونه مادر خوبی باشیم؟ کارهایی که شما را بهترین مادر دنیا می‌کند!

چگونه مادر خوبی باشیم؟/ ویژگی های مادر خوب

در ادامه به شما می‌گوییم چه کارهایی انجام دهید تا مادر خوبی باشید: 

برای خودتان وقت بگذارید و بدانید که با وقت گذاشتن برای خودتان، روشی سالم‌تر و قوی‌تر ایجاد می‌کنید که به شما امکان می‌دهد به طور کامل و با لذت از کودکان و سایر افراد زندگی خود مراقبت کنید.

۱- مراقب خودتان باشید

یکی از بزرگترین هدایایی که می‌توانید به خانواده خود بدهید این است که از خودتان، بدن، ذهن، احساس و روح‌تان مراقبت کنید. بسیاری از خانم‌ها عادت دارند که خود را نفر آخر لیست کارهایی که باید انجام شود، قرار می‌دهند. آن‌ها آن‌قدر روی بی‌نقص بودن همه چیز متمرکز می‌شوند که یا مریض می‌شوند، یا عصبانی، یا فراموش می‌کنند چطور باید با خودشان مهربان باشند.
برای خودتان وقت بگذارید و بدانید که با وقت گذاشتن برای خودتان، روشی سالم‌تر و قوی‌تر ایجاد می‌کنید که به شما امکان می‌دهد به طور کامل و با لذت از کودکان و سایر افراد زندگی خود مراقبت کنید.

۲- خودتان را دوست داشته باشید و بپذیرید

مادران از این منظر که می‌توانند بدون قید و شرط فرزندان خود را دوست داشته باشند شگفت‌انگیزند. به عنوان یک مادر در مورد دوست داشتن بی‌قید و شرط خود چطور رفتار می‌کنید؟ هر چند وقت یکبار صدای انتقادی موجود در ذهنتان که تلاش‌های شما را قضاوت می‌کند، پایین می‌آورید؟ سعی کنید به همان روشی که با یک دوست یا فرزندتان صحبت می‌کنید، با خودتان حرف بزنید و با خودتان مثبت حرف بزنید.


پیشنهاد ویژه دانشگاه مجازی: آشنایی با متخصصان روانشناسی


چگونه مادر خوبی باشیم؟ کارهایی که شما را بهترین مادر دنیا می‌کند!

۳- شما یک مادر مادام‌العمر هستید

فرزند شما در طول عمرش روابط زیادی خواهد داشت، اما مادر بودن برای فرزندتان یکی از تاثیرگذارترین رابطه‌هاست. درک کنید که مادر یک کودک شدن، تعهدی مادام‌العمر به پرورش، آموزش، مراقبت، راهنمایی، عشق ورزیدن و حمایت از رشد فردی دیگر است.

۴- برای خودتان زندگی جدا از فرزندتان بسازید

فرزند شما در طول عمرش به طرق مختلف به شما نیاز خواهد داشت. یک نوزاد نیاز دارد که مادرش در یک لحظه مراقب تغذیه و نوازش او باشد. با ورود کودک به دوران نوپایی، کودکی و نوجوانی، نیازهایش تغییر می‌کند. شما همیشه باید در دسترس فرزندتان باشید و این مهم است، اما داشتن یک زندگی متشکل از دوستان، علایق و فعالیت‌های جدا از فرزندتان هم اهمیت زیادی دارد. 


بیشتر بخوانید: برخورد با والدین سمی، راه تعامل چیست؟


چگونه مادر خوبی باشیم؟ کارهایی که شما را بهترین مادر دنیا می‌کند!

۵- عذرخواهی را یاد بگیرید

وقتی اشتباه می‌کنید، کاری آزاردهنده انجام می‌دهید، آرامش خود را از دست می‌دهید و عصبانی می‌شوید، یا کاری را فراموش می‌کنید، مهم است که مهارت عذرخواهی را بیاموزید. عذرخواهی کردن به معنی استفاده بیش از حد از عبارت «متاسفم» نیست. منظور ما این است که یاد بگیرید زمانی که مرتکب اشتباهی می‌شوید یا رفتاری انجام می‌دهید که به شخص دیگری صدمه می‌زند یا بر وضعیت فرزندتان تاثیر می‌گذارد، از صمیم قلب عذرخواهی کنید.

فرزند شما نیاز دارد که به شکل منظم و با کیفیت با شما وقت بگذراند. هر روز این کار را در اولویت قرار بدهید.

۶- با آغوش باز پذیرای فرزندتان باشید

کودکان بسیاری از چیزها را از طریق رفتار و همچنین کلمات با یکدیگر ارتباط می‌دهند. وقتی فرزندتان حرفی برای گفتن دارد به او گوش دهید و توجه خود را روی او متمرکز کنید. ممکن است با بازخورد او موافق نباشید، اما دادن زمان و مکان به فرزندتان برای شنیدن افکارش به رشد و اعتماد به نفس او کمک زیادی می‌کند.

۷- با فرزندانتان وقت بگذرانید

ما به عنوان مادر برای حمایت از فرزندانمان کارهای مختلفی انجام می‌دهیم که ربطی به وقت گذراندن با آن‌ها ندارد. فرزند شما نیاز دارد که به شکل منظم و با کیفیت با شما وقت بگذراند. هر روز این کار را در اولویت قرار بدهید. از او سئوال بپرسید و درباره کارها و علایقش کنجکاو باشید. پاسخ‌هایی که به شما می‌دهد ممکن است شما را خوشحال و شگفت‌زده کند.


بیشتر بخوانید: مشکلات مادر و دختر، حل شدنی است؟


چگونه مادر خوبی باشیم؟ کارهایی که شما را بهترین مادر دنیا می‌کند!

۸- رفتار بد فرزندتان را شخصی تلقی نکنید

استقلال و رشد اغلب منجر به تعارض می‌شود. شاید برایتان درک «نه» گفتن و عصبانی شدن کودک نوپا آسان‌تر از زمانی است که یک نوجوان یا نوجوان رفتار مشابهی انجام می‌دهد. در چنین لحظاتی سعی کنید پیامی را که فرزندتان سعی دارد منتقل کند ببینید و رفتار او را شخصی تلقی نکنید. 

۹- احساس خود را نشان دهید، اما به شکل درست

الگوبرداری از نحوه مدیریت احساس یک درس مهم برای کودکان است. وقتی احساسی دارید، مثلا یک روز بد را سپری می‌کنید، اگر بر رفتارتان تاثیر می‌گذارد، کنترل حس‌هایتان را به دست بگیرید. به فرزندتان بگویید: «مامان از اتفاقی که امروز افتاده ناراحت است، بنابراین من ممکن است کمی ساکت‌تر باشم، فقط خواستم بدانی.»
این نوع گفتگو و تعامل نه تنها به مدل‌سازی مدیریت خلق و خوی سالم کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود کودک فکر نکند که احساس شما به خاطر کاری است که او انجام داده. 


بیشتر بخوانید: والدین و سلامت روان


چگونه مادر خوبی باشیم؟ کارهایی که شما را بهترین مادر دنیا می‌کند!

۱۰- به فرزندتان اجازه بدهید همانی باشد که هست

شخصیت و خلق و خوی هر کودک جزو ویژگی‌های قوی او است. البته ما به عنوان مادر می‌خواهیم فرزندانمان را تحت تثیر قرار دهیم، شکل دهیم و فرصت‌های زیادی برایشان ایجاد کنیم. بچه‌ها اغلب می‌دانند چه می‌خواهند. بخشی از وظیفه ما به عنوان والدین یافتن تعادلی بین تشویق و دخالت است. با راهنمایی، محبت و حمایت به فرزندتان اجازه بدهید همان چیزی باشد که هست.

خلاصه

مادر شدن یک سفر فردی سرشار از تجربیات و حس‌های مشترک جهانی است، سرشار از لحظات نگرانی، ترس، عصبانیت، ناامیدی، اندوه، دلتنگی، خستگی، خجالت، شادی، سپاسگزاری و رضایت. با راهکارهایی که گفتیم سعی کنید مادر بهتری باشید. این موضوع را بدانید که فرزندتان به شما نیاز دارد. او یک مادر بی‌نقص نمی‌خواهد، بلکه یک مادر سالم، بامحبت و حامی می‌خواهد. 

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک دانشگاه مجازی سر بزنید. 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 112 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 13 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.